Informational behavior and information anxiety in stricto sensu graduate students: a preliminary study of informational subjects on social networks.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53692

Keywords:

Informational anxiety, Informational behavior, Informational normosis, Social networks

Abstract

Exposure to information overload, Information and Communication Technologies (ICTs), and the connection to virtuality are increasingly prevalent in academic settings, particularly among students, making them vulnerable to the phenomenon of information anxiety. In this regard, the possibility of identifying triggering behaviors of this phenomenon in informational subjects within Graduate Programs in Brazil is brought to light. Thus, the initial problem of this research is: what are the main aspects of the informational behavior of stricto sensu graduate students that cause information anxiety in the research process? As a general objective, this research intends to evaluate the main aspects of the informational behavior of stricto sensu graduate students that cause information anxiety in the research process. Regarding the methodological procedures, it will be based on the monographic, understood in this study as a documentary research, with a descriptive level and a qualitative approach. The universe corresponds to stricto sensu graduate students. To compose the sample, graduate students following the "PhD da Deprê" profile on the virtual social network Instagram will be analyzed. As for the preliminary results, it is possible to observe that the "PhD da Deprê" profile is humor-oriented, aiming to use humor to deal with the adverse situations experienced by students in stricto sensu graduate programs. It is important to note that despite its comedic bias, the profile organizes its highlighted publications into reports, support network, depression reports. The feed and reels publications always bring content that points out the mental health status of these students, and in the comments, it is possible to identify reports of students with information anxiety, reports of normosis, and informational normosis. Observing this virtual social network profile and reports from other stricto sensu graduate students, normotic behaviors can be observed that generate informational anxiety demanded by supervisors, by the graduate programs themselves, and to a certain degree, by the students themselves who are conditioned to this normotic behavior imposed by the academic environment.

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Author Biographies

Débora Leitão Leal, Débora Leitão Leal Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Possui graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal da Bahia (2010), Especialização em Gestão e Desenvolvimento de Pessoas pela Fundação Visconde de Cairu (2013), Especialização em Educação à Distância pela Fundação Visconde de Cairu (2021), Mestre em Ciência da Informação pelo PPGCI/UFBA (2016), Doutoranda em Ciência da Informação pelo PPGCI/UFBA (2023-2026). Revisora dos periódicos: Cairu em Revista (2011 - atual), Revista de Iniciação Científica - RIC Cairu (2014 - atual), Logeion (2021 - atual), P2P Inovação (2021 - atual), Asklepion (2021 - atual), Biblos (2022 - atual), Momento - Diálogos em Educação (2021 - atual). Membro do Conselho Regional de Biblioteconomia (CRB5) (2015 - 2017). Membro do Grupo de Pesquisa: Laboratório de Práticas em Psicologia e Ciência da Informação (LAPCI); Membro do Grupo de Estudos: Laboratório de estudos em Representação do conhecimento, Competências e comportamento em informação, e Recuperação da informação em meio digital (Lab-Recrie). Atualmente é Professora Assistente do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

José Carlos Sales dos Santos, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Poeta, músico e professor adjunto (dedicação exclusiva), lotado no Departamento de Documentação e Informação (DDI) do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia (ICI/UFBA). Docente Permanente e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFBA) - 2023-2025. Doutor e Mestre em Ciência da Informação do PPGCI/UFBA (bolsista FAPESB); Pós-Graduado em Gestão da Comunicação Organizacional Integrada pelo Núcleo de Pós-Graduação em Administração (NPGA/EAUFBA), Graduado em Biblioteconomia e Documentação pelo Instituto de Ciência da Informação (ICI/UFBA) e Graduando em Psicologia pela Universidade Salvador (Unifacs). Lidera o Grupo de Pesquisa Laboratório de Práticas em Psicologia e Ciência da Informação (LAPCI). Vice-Presidente da Liga Acadêmica em Psicopatologia na Contemporaneidade. Supervisor da Liga Acadêmica Interdisciplinar de Informação e Saúde (ICI/UFBA). Desenvolveu atividades de docência e tutoria na Superintendência de Educação a Distância (SEAD/UFBA). Pesquisa temáticas relacionadas ao: comportamento informacional humano, sujeitos informacionais, necessidades de Informação, ansiedade e normose informacionais, informação e saúde mental, mediação e circulação da informação e apropriação da informação.

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Published

2024-07-22

How to Cite

Leal, D. L., & Santos, J. C. S. dos. (2024). Informational behavior and information anxiety in stricto sensu graduate students: a preliminary study of informational subjects on social networks. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 17(2), 266–280. https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53692

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