Visualization of open data in the context of graduate studies in Information Science: bibliometric analysis of the defended studies

Authors

  • Francis Bento Marques Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0001-8387-5272
  • Yuri Bento Marques Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0003-3414-2325
  • Benildes Coura Moreira dos Santos Maculan Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4303-9071
  • Renato Rocha Souza Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1895-3905

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47580

Keywords:

Open data visualization, Graduate programs, Information Science, CAPES, Open data plan

Abstract

The visualization of open data has become an indication of credibility on the part of institutions in different social segments, including research institutions. Within this theme, this study aimed to present the panorama of academic production in Brazilian Graduate Studies in the area of Information Science. The studies defended in the theses and dissertations in the Postgraduate Programs in this area were defined as a cut of analysis, based on the analysis of the following facets: year, program modality, academic degree of the courses, types of production, programs and institutions offering . This is a descriptive and quantitative study, whose data were collected through a bibliometric survey carried out in the Catalog of Theses and Dissertations, within the scope of the Open Data Plan of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. The results revealed a gradual growth between general production, programs and courses, prevalence of dissertations and a heterogeneous distribution between programs and institutions, located in different Brazilian regions. It was concluded that the research defended in the Graduate Programs are visible in the Open Data Plan, that the area of Information Science is in development and that the data allow cross-sectional analysis that can benefit educational policies.

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Author Biographies

Francis Bento Marques, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil

Doutorado em andamento em Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento, Universidade Federal de Minas Gerais

Yuri Bento Marques, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil

Doutorado em andamento em Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento, Universidade Federal de Minas Gerais.

Benildes Coura Moreira dos Santos Maculan, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil

Doutora em Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento, Universidade Federal de Minas Gerais

Renato Rocha Souza, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil

Professor doutor e pesquisador na Fundação Getúlio Vargas, tendo atuado (2010-2021) na Escola de Matemática Aplicada (FGV/EMAp); atualmente Professor e Pesquisador da Escola de Ciências Sociais (FGV/CPDOC) (2022-). É também professor colaborador da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (2010-) e da Universidade de Viena (2021-). Atua nas áreas de Matemática Aplicada, Ciência da Informação e Ciência de Dados, tendo como temas de pesquisa: Representação do Conhecimento, Processamento de Linguagem Natural, Machine Learning, Sistemas de Recuperação de Informações, Indexação Automática, Ontologias, Semântica e Gestão do Conhecimento.

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Published

2023-03-27

How to Cite

Marques, F. B., Marques, Y. B., Maculan, B. C. M. dos S., & Souza, R. R. (2023). Visualization of open data in the context of graduate studies in Information Science: bibliometric analysis of the defended studies. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(1), 185–205. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n1.2023.47580

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