Research on library services for immigrants in national libraries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.42456

Keywords:

Library services, Inmigrants, National libraries, User studies

Abstract

The purpose of the research carried out is to verify the needs of immigrant library users, as well as the existence, effectiveness and efficiency of library services for this group, since, as has been observed in recent years, the immigration is steadily increasing. In the first place, it begins with a bibliographic review, through which the use and needs of immigrants regarding library services are glimpsed. Subsequently, a study consisting of an analysis of the services of 26 national libraries is carried out, based on the HDI, number of libraries per inhabitant and the number of immigrants in the country (originally they are based on 30 countries, 10 per indicator, however, due to repetitions and the existence of one as a protectorate, they are reduced to 26). For this, an analysis of the websites of the national libraries of the aforementioned selected countries is carried out in search of specific services for this group (in April 2020). This research shows us the lack of effective services and / or services for immigrant users. Once with these data and adding them to the bibliographic research previously carried out, the need to implement, improve and update the aforementioned services for immigrants is concluded.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Serrano Pérez, Universidad de Extremadura, Badajoz, Extremadura, Espanha

  • Formación:

Grado en información y documentación (Universidad de Extremadura, 2015 - 2020)

Grado en comunicación audiovisual (Universidad de Extremadura, 2015 - 2020)

  • Experiencia:

                Gestor Documental - ID Energy Group (Septiembre 2021 - Actualidad)

                Prácticas Comunicación Audiovisual - FUNDCERI (Marzo - Mayo 2020)

                Prácticas Información y Documentación - ARRAM Consultores (Octubre - Diciembre 2019)

References

BRASIL. Decreto n° 9.522, de 8 de outubro de 2018. Promulga o Tratado de Marraqueche para Facilitar o Acesso a Obras Publicadas às Pessoas Cegas, com Deficiência Visual ou com Outras Dificuldades para Ter Acesso ao Texto Impresso, firmado em Marraqueche, em 27 de junho de 2013. Brasília, DF: Presidência da República, 2018a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/Decreto/D9522.htm. Acesso em: 30 ago. 2021.

BRASIL. Lei n° 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 10 set. 2021.

CUNHA, Murilo Bastos da. Cooperação bibliotecária: a palavra-chave nos tempos atuais. Revista Ibero-Americana De Ciência da Informação, v. 11, n. 2, maio de 2018, p. 364-366, doi:10.26512/rici.v 11.n 2.2018.10932. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/10932/9598. Acesso em: 08 ago. 2021.

DANTAS, Gabriella Lima. Rede Brasileira de Estudos e Acervos Adaptados (REBECA): experiência de cooperação entre Instituições de Ensino Superior para fomentar a oferta de material informacional acessível para pessoas com deficiência visual. In: SEMINARIO HISPANO-BRASILEÑO DE INVESTIGACIÓN EN INFORMACIÓN, DOCUMENTACIÓN Y SOCIEDAD, 7., 2018, Madrid; Murcia. Anais eletrônicos [...]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Universidad de Murcia, Universidade de Brasília, 2018. Disponível em:http://seminariohispano-brasileiro.org.es/ocs/index.php/viishb/viishbucm/paper/viewFile/516/31 Acesso em: 8 jul. 2021.

FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto; WALTER, Couto. Redes colaborativas para o acesso aberto: três maneiras de promovê-las. In: MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira; GUERRA, Érica Simony F. M; FURTADO, Margareth Maciel Figueiredo Dias (Org.). Educação superior, inclusão e acessibilidade: reflexões contemporâneas. RJ, RJ: Campos dos Goytacazes: Encontrografia, 2021. 304 p. Disponível em: Educação Superior, inclusão e acessibilidade: reflexões contemporâneas - INCLUI. Acesso em: 29 set. 2021.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 200 p. ISBN: 9788522451425.

INOMATA, Danielly Oliveira; VARVAKIS, Gregório; SOARES, António Lucas. Diretrizes para o gerenciamento dos fluxos informacionais em redes colaborativas: uma abordagem constituída a partir do design Science research. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO – ENANCIB, 18., 2017. Anais… São Paulo, UNESP, 2017.

PONTE, João Pedro da; SERRAZINA, Lurdes. Professores e formadores investigam a sua própria prática: o papel da colaboração. Zetetiké, v. 11, n. 2, p. 9 – 55. 2009. https://doi.org/10.20396/zet.v11i20.8646956

PONTE, João Pedro da; SERRAZINA, Lurdes. Professores e formadores investigam a sua própria prática: o papel da colaboração. Zetetiké, v. 11, n. 2, p. 9 – 55. 2009. Disponível em:https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646956. Acesso em: 10 de mar. 2022.

Published

2022-06-25

How to Cite

Serrano Pérez, L. (2022). Research on library services for immigrants in national libraries. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(1), 244–253. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.42456

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.