The information practices of software professionals in their cultural contexts: a phenomenological and hermeneutic approach

Authors

  • Leonardo Pereira Pinheiro de Souza Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0001-5452-8060
  • Cássia Regina Bassan de Moraes Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6285-5117
  • Marta Lígia Pomim Valentim Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4248-5934

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n3.2020.23872

Keywords:

information behavior, user studies, Phenomenology, Hermeneutics, software development, professional culture

Abstract

Software developers use information and knowledge to create, alter and correct programming source code. The collective ways of dealing with information, informational culture, are embedded in organizational culture. Although organizational culture is unique to each company, it is influenced by shared perspectives on a profession and a niche market, the professional culture. Informational practices deal with the interconnection of subjective and collective factors in the relationship of subjects with information and knowledge. This paper aims to analyze the informational practices of software developers at the intersection of professional, organizational and informational cultures, distinguishing the informational values of each company and those pertaining to the professional culture. It also aims to identify the appropriate values for the effectiveness of the work and problems in this regard. As methodological procedures, it is employed a multiple cases study through interviews with managers and programmers of two companies. For data analysis and interpretation, categorical content analysis and Paul Ricoeur's hermeneutic phenomenology are used, elucidating underlying collective aspects in individual discourse. As a result, the cultural elements in common among organizations emphasize the informal socialization of information and knowledge, and it is difficult to register them in software documentation, the primacy of Internet as information source, among other aspects. Managers are advised to make employees aware of the importance of information recording, the use of reliable sources, and to establish policies to encourage personal interaction for information sharing.

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Author Biographies

Leonardo Pereira Pinheiro de Souza, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil

Doutorando em Ciência da Informação na UNESP, campus de Marília. Mestre em Ciência da Informação pela UNESP. Membro do grupo de pesquisa Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional, do departamento de Ciência da Informação da UNESP, campus de Marília. Pós-graduado lato sensu em Desenvolvimento de Software para Web pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Faculdade Estadual de Tecnologia- FATEC Garça, em 2012.

Cássia Regina Bassan de Moraes, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil

Mestrado e Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Marília. Atualmente exerce o cargo de Diretora da Faculdade de Tecnologia de Garça (FATEC - Garça). Docente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação na Unesp - Marília - SP. Experiência na área de Psicologia Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: administração; gestão de pessoas, cultura organizacional, comportamento, ambiente informacional, informação e gestão do conhecimento nas organizações. Membro do Grupo de Pesquisa "Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional" da FFC - Unesp-Marília.

Marta Lígia Pomim Valentim, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Departamento de Ciência da Informação, Marília, SP, Brasil

Professora Titular da Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2018. Pós-Doutorado pela Universidad de Salamanca (USAL), Espanha, 2012. Livre Docente em Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional pela Unesp, 2009. Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP), 2001. Mestre pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), 1995. Docente de graduação e pós-graduação da Unesp, campus de Marília. Bolsista Produtividade em Pesquisa (PQ-1D) do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) na área de inteligência organizacional, gestão da informação, gestão do conhecimento e cultura informacional desde 2002. Líder do Grupo de Pesquisa Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional. Coordena o projeto de pesquisa Inteligência organizacional e inteligência social no contexto do big data: análise de dados para a geração de diferenciais competitivos. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Unesp, campus de Marília, gestão 2017-2021. Organizadora e autora de vários livros na área. Presidente da Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN), gestão 2016-2019. Exerceu o cargo de Vice-Presidente da Asociación de Educación e Investigación en Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe (EDICIC), gestão 2009-2011. Exerceu a coordenação do Grupo de Trabalho 'Gestão da Informação e do Conhecimento nas Organizações' (GT-4), da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB), gestão 2009-2010. Exerceu o cargo de Presidente da Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN), gestão 2001-2004. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4248-5934 ResearcherID: B-9099-2012 Lattes: http://lattes.cnpq.br/1484808558396980

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Published

2020-09-13

How to Cite

Souza, L. P. P. de, Moraes, C. R. B. de, & Valentim, M. L. P. (2020). The information practices of software professionals in their cultural contexts: a phenomenological and hermeneutic approach. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(3), 760–795. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n3.2020.23872