The vocality in a teacher-becoming in the performing arts
resound memories and subjectivities, confabulate enchantments
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48487Keywords:
Vocality, Subjectivity, Memory, Becoming-teacher, Feminist epistemologiesAbstract
The article proposes a reflection on the concepts of memory and subjectivity, considering their relationship with the practices of orality and vocality as elements that integrate a teacher learning process in the area of voice in the scene. From what it calls a teacher-becoming, it postulates the multiplicity of vocal knowledge as a teaching-learning possibility situated in feminist and decolonial perspectives, beyond the disciplining and constructions of otherness imposed by westernized epistemologies.
Downloads
References
AGUIAR, Franciele Machado de. Confabular o encante nos afetos da voz: ressonâncias imaginais da vocalidade em um devir-professora nas artes da cena. Florianópolis: Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas/Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Design e Moda. 2022. Tese (Doutorado em Artes Cênicas). Disponível em: http://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/0000a2/0000a2b5.pdf Acesso em: 10 jun. 2023.
BERTH, Joice. O que é empoderamento? São Paulo: Sueli Carneiro/Pólen, 2019.
CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
DUNN, Leslie C.; JONES, Nancy A. (org.) Embodied voices: representing female vocality in western culture. New York: Cambridge University Press, 1994.
FEDERICI, Silvia. Mulheres e caça às bruxas. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.
HOOKS, bell. A língua: ensinando novos mundos, novas palavras. In: HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013, p. 223-234.
HOOKS, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Editora Elefante, 2019.
JESUS, Luciano Mendes de; PEREIRA, Sayonara Souza. Ressonâncias/vibrações e ondas/radiações: os cantos africano-diaspóricos na obra de Jerzy Grotowski através da cosmopercepção Bantu-Kongo. Voz e Cena, [S. l.], v. 2, n. 01, p. 88-117, jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/34138. Acesso em: 05 mai. 2023.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MARTINS, Leda Maria. Oralitura e pesquisa em arte: aproximações entre escritas e arquivamento. Seminário Modos de escrita e arquivamento da pesquisa em arte - Nossas revoluções. Rio de Janeiro: PPGArtes UERJ, 31 de março de 2023. YouTube. 1 vídeo (150min). [Live] Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=DzvAvJNyY8s Acesso em 08 abr. 2023.
MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, [S. l.], n. 26, p. 63-81, jun. 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881. Acesso em: 09 abr. 2023.
RUFINO; Luiz; SIMAS, Luiz Antônio. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020.
WALSH, Catherine; OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria. Colonialidade e pedagogia decolonial: para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas educativas, [S.l.], v. 26, n. 83, p. 1-12, jul. 2018. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/3874/2102 Acesso em: 06 mai. 2023.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.