To get closer to a song
Pedagogical Duets
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.54582Keywords:
Voice, Singing, Theater, Vocal Pedagogy, Theatrical PedagogyAbstract
This article reflects on the importance of dialogue and collaboration between researchers to constantly question pedagogical practices in the field of voice and scene. For this purpose, we report how the meeting between the author voices took place in June 2023 and how this fact provided a pedagogical duet in the classroom in the discipline called Voice in Musical Theater I, taught at the Theater School of the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO), from August to November of the same year. We will discuss the intersections between the technical, somatic and countercolonial dimensions of the voice and the possible deconstructions on the practice of the voice in the context of contemporary theater education.
Downloads
References
BARTO JÚNIOR, Carlos Henrique. Território Inseguro: Práticas para um canto relacional na formação vocal do ator. Minas Gerais: PPGAC da Universidade Federal de São João del Rei, 2020. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena).
CARVALHO, Leticia. Um Canto que é Escuta. Rio de Janeiro: Synergia, 2019.
CARVALHO, Leticia. O Método Herz de Técnica Vocal: os primeiros movimentos de uma pesquisa. Voz e Cena, v. 1, n. 01, pp. 22–32, 2020. DOI: 10.26512/vozcen.v1i01.31548. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/31548 .
CHION, Michel. A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.
FERNANDES, Ciane. Movimento e Memória: manifesto da pesquisa Somático-Performativa. Anais Eletrônicos Portal Abrace, Anais do VII Congresso da ABRACE. Porto Alegre, 2012. Disponível em: http://www.portalabrace.org/viicongresso/completos/territorios/Ciane_Fernandes_-_Movimento_e_Mem__ria.pdf . Acesso em: 16/05/2024
FREUD, Sigmund. Além do princípio do prazer. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
GIL, Gilberto. O som da pessoa. Compositor: Gilberto Gil e Bené Fonteles. In: Gil Luminoso. Biscoito fino, 2006. Spotify (1:25)
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MALETTA, Ernani; MONICA, Francesca della. Os espaços que promovem uma dramaturgia da ação vocal. Revista do Programa de Pós-graduação em Arte da UnB, Brasília, v. 14, n. 1, jan./jun. 2015.
MULHERES DO JEQUITINHONHA. Vale do Jequitinhonha. 7 mai. 2024. Instagram @mulheresdojequitinhonha. Disponível em https://www.instagram.com/p/C6q9xTnOHSS/ . Acesso: 20 de maio de 2024.
PEREIRA, Eugênio Tadeu. Práticas lúdicas na formação vocal em teatro. 2a. ed. São Paulo: Hucitec, 2019.
QUILICI, Cassiano Sydow. Artes performativas, modos de percepção e práticas contemplativas. PÓS:Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG. v.8, n.15: mai.2018. Disponível em https://eba.ufmg.br/revistapos
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 13. ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.