Showrando
poetic-performance devices of laugh and crying
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.47462Keywords:
Feminine Poetry, Performance, Text, Sound, SceneAbstract
This work includes the experience description as a member of the workshop entitled Showrando: Poetry and Performance ministered by the artist-researcher Fabiana Faleiros. The workshop was a development of the activities carried out by the group of studies/research Minha Tese Começa Assim in the year of 2020. This moment includes four encounters that involved the idea of expanded poetry and it was a focus or crossing the borders between laugh and cry for a creation of performances that interlink sound language with textual language. Through the reading/listening of poems and vocal exercises, in this workshop, it was possible to create individual sound experiments as a practical result. This work proposes a description of the activities carried out as an participant and a reflection on the elaboration of these poetic-performative devices, which are related by body, sound and word.
Downloads
References
ALEIXO, Fernando Manoel. Corporeidade da voz: estudo da vocalidade poética. 2004.
CARLETO, Simone. Pandemônicos em Pandemia e o Teatro como Saída em Temp(l)os de Reclusão. Rebento, v. 1, n. 12, p. 25, 2020.
FAGUNDES, Patrícia; KERSTING, Juliana. Dramaturgia da experiência: corpo, autobiografia e feminismos na criação de No te pongas flamenca! Repertório, Salvador, ano 24, n. 36, p. 164-189, 2021.1 Disponível em <https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/38183> Acesso em 02 Jun 2023.
FALEIROS, Fabiana. Lady Incentivo - SEX 2018: um disco sobre tese, amor e dinheiro. Tese de doutorado. Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ. Instituto de Artes, 2017.
FREITAS, Angélica. Um útero é do tamanho de um punho. Editora Companhia das Letras, 2017.
LUCATELLI, Marcela. Marcela Lucatelli. Disponível em: https://www.marcelalucatelli.co/ - Acesso em 22 fev 2023.
MATIAS, Barbara Alves. Inscrever-se as ruas: os grafites de Mujeres Creando e o Feminismo como revisão epistemológica. Revista Terceira Margem, v. 26, n. 48, 2022. ISSN: 2358-727x. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/50165 - Acesso em: 02 Jun 2023.
MUJERES CREANDO. Grafitti - Escritos em La Calle. Disponível em: https://www.escritosenlacalle.com/detalle_grafiti.php?Grafiti=397 . Acesso em 28 Jan 2022.
MUJERES CREANDO. Mujeres Creando. Disponivel em: http://mujerescreando.org/ - Acesso em 28 Jan 2023.
PIZARNIK, Alejandra Pizarnik. Poesia Completa. Ana Becciú (Org.). 10a. ed. Barcelona: Penguin Random House, 2015.
ROSA, Olliver Mariano; DE CAMARGO, Goiandira Ortiz. A performance da voz e a subjetividade na poesia contemporânea. Outra Travessia, n. 15, pp. 205-225, 2013.
SILVA, Karimme. Quanto tempo pase lo que pase. Vídeo de micro performance sonora. YouTube, 1 de mar. de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_YiYFnaJJGc - Acesso em: 10 Jun 2023.
SILVA, Ursula Rosa da; SENNA, Nádia. Processos e Poéticas Feministas pelas Artistas Latino-Americanas. Seminário Internacional Fazendo Gênero 12 (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2021. ISSN 2179-510X. Disponível em https://www.fg2021.eventos.dype.com.br/resources/anais/8/fg2020/1612036132_ARQUIVO_5eec83b8d17952e3ef89ea4090c8bec2.pdf - Acesso em 10 Jun 2023.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. São Paulo: Hucitec. 1997.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.