Bocal

Vocal improvisation and performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42299

Keywords:

Improvisation, Vocal Filters, Performance, Eroticism, Vocal Exploration

Abstract

This article reflects on the work Bocal presented in November 2021 at the 34th Bienal de São Paulo, at the invitation of the Novas Frequências festival and the Cultura Artística organization. It is a vocal improvisation duo performed by artists Inés Terra and Paola Ribeiro. From the experience of improvisation in the mentioned event and conversations stimulated by readings linked to the study of voice in improvised music and performance art, the artists discuss their practices and possible perceptions of the work, confronting the initial ideas that configured it. and elaborations subsequent to its realization, contributing to the understanding of the creation processes mediated by vocal exploration and its sociocultural paradigms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inés Terra Brandes, Universidade de São Paulo - USP, São Paulo/SP, Brasil

Doutoranda na área de Processos de Criação Musical (Sonologia: criação e produção sonora) na Universidade de São Paulo. Graduada em Música Popular na Universidade Estadual de Campinas e mestre em Processos de Criação Musical. Idealizadora da série de performance vocal Língua Fora.

Paola Ribeiro da Silva, Universidade Estadual Paulista - UNESP, São Paulo/SP, Brasil

Formada em Artes Visuais pelo Centro Universitário Belas Artes e mestra na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” no programa de pós-graduação em Artes.

References

BRANDES, I.T. Entre Vozes Viajantes: Exploração Vocal no Teatro Invisível de Meredith Monk. São Paulo: Programa de Pós Graduação em Música/Universidade de São Paulo, 2019. Dissertação de mestrado apresentada na Escola de Comunicações e Artes.

BRANDES, I.T. Una mirada desde la alcantarilla: Uma versão vocal do poema homônimo de Alejandra Pizarnik. Criação & Crítica , n. 31, p., dez. 2021. Disponível em: http://revistas.usp.br/criacaoecritica . Acesso em: 05/03/2022.

CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais: Filosofia da Expressão Vocal. Belo Horizonte. UFMG, 2011.

CHKLOVSKI. V. A arte como procedimento. Disponível em : https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5700412/mod_resource/content/1/A%20arte%20como%20procedimento.pdf - acesso em : 28 nov. 2021.

FÉRAL, Jossette. Performance e performatividade: O que são os Performance Studies? Tradução: Edélcio Mostaço e Cláudia Sachs. In: Sobre performatividade - Grupo de Estudos Inter-textos, pp. 49-86. Florianópolis: UDESC, 2009.

GONZALES, Lélia. Por um Feminismo Afrolatinoamericano. Editora Zahar. Rio de Janeiro. 2020.

GOLDBERG, Roselee. A Arte da Performance: do Futurismo ao presente. Lisboa: Orfeu Negro, 2007.

GODARD, Hubert. Olhar Cego: entrevista com Hubert Godard, por Suely Rolnik. In ROLNIK, Suely (org). Lygia Clark: da obra ao acontecimento. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2006. pp. 73-79.

LEWIS, George E. Improvised Music after 1950: Afrological and Eurological Perspectives.

LORDE, Audre. Usos do erótico: o erótico como poder - traduzido por tate ann de Uses of the Erotic: The Erotic as Power, in: LORDE, Audre. Sister outsider: essays and speeches. New York: The Crossing Press Feminist Series, 1984. pp. 53-59.

OLIVEIROS, Pauline. Deep Listening: A Composer’s Sound Practice. Universe, Lincoln, NE. 2005.

SILVA, Paola Ribeiro. Entre: corpo/voz, lugar, ressonância. São Paulo: Programa de pós-graduação em Artes da Universidade Estadual de São Paulo - UNESP, 2021. Dissertação de Mestrado em Poéticas Cênicas. São Paulo, 2021.

STOROLLI, Wânia M. A. Vozes em Ressonância: O Espaço Sonoro da Experimentação. Repertório, Salvador, ano 21, n 30, pp. 50-64, 2018. Disponível em : https://portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/download/26118/17240 - acesso em: 02 ago. 2019.

WATERMAN, Ellen. Naked Intimacy: Eroticism, Improvisation, and Gender. University of Guelph.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. Ubu Editora; 1ª edição. 2018.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo. Ateliê Editora. Cotia, SP. 2005.

Published

2022-06-27

How to Cite

Brandes, I. T., & Silva, P. R. da. (2022). Bocal: Vocal improvisation and performance. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(01), 12–30. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42299

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 

You may also start an advanced similarity search for this article.