From Imagination to Voice

Affective Interiority and Embodiment in the work of Voice Direction with the Actor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.37552

Keywords:

Voice direction, Affective interiority, Embodiment, Mental imagery, Insight

Abstract

This paper proposes a reflection on how the mechanisms of embodiment and affective interiority, mental imagery and emotion, simulation and memory, encounter and empathy, may establish a circuit of successive contaminations towards the effective activation of the expressive voice and its salience through the dramatic text, from the perspective of the relationship between the voice director and the actor. Based on the principles of embodied cognition, a defense is made for the collaborative contribution that this relationship may add to the creative processes on stage, by integrating word and text with its mental imagery, in a shared sensorial strengthened flow, and, therefore, promoting the emergence of insights that the body can then, effectively, voice out.

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Author Biography

João Henriques, Universidade de Lisboa - ULisboa, Lisboa, Portugal

João Henriques - doutorando em Estudos Teatrais pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, com investigação de tese na área da Direção Vocal e dos processos de expansão corpóreo-vocais no trabalho com o ator. Tem o mestrado em Ensino da Música, Ensino do Canto, pela Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa. É professor adjunto convidado de Voz e responsável do 2º ano do curso de teatro - ramo de atores - da Escola Superior de Teatro e Cinema, do Instituto Politécnico de Lisboa. Para além do ensino artístico e de direção vocal nas artes cênicas, também assina criações músico-teatrais - ópera e teatro musical - tendo dirigido "O Castelo do Barba Azul", de Bela Bartok, no Barbican Hall, em Londres (2015), com a Orquestra Sinfónica da BBC.

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Published

2021-06-25

How to Cite

Henriques, J. (2021). From Imagination to Voice: Affective Interiority and Embodiment in the work of Voice Direction with the Actor. Voz E Cena (Voice and Scene), 2(01), 09–34. https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.37552

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

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