Liquid Voices
The Scenic Vocality on the show Chão de Águas
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.36729Keywords:
Theatre, Music, Women Interpreters, Scenic Process, VoiceAbstract
The present work corresponds to an experience report as part of the cast of the literary-musical show Chão de Águas, realized in the years 2015 and 2017 in the city of Belém/PA. The show, composed by a direction and a cast exclusively formed by women, proposed a meeting between music, poetry and theater, presenting the different facets of the water element, considered essentially feminine. In this work, seek to describe and propose a reflection on the scenic vocality in the show, considering that it is a collaborative process and has a relation with the local culture.
Downloads
References
ALEIXO, Fernando Manoel. Corpo-Voz: Revisitando temas, revisando conceitos. Paco Editorial, 2016.
ALEIXO, Fernando Manoel. Corporeidade da voz: voz do ator. Campinas: Editora Komedi, 2007.
ALEIXO, Fernando Manoel. Corporeidade da voz: estudo da vocalidade poética. Dissertação (Mestrado em Artes). Instituto de Artes. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2004.
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. 1ª edição. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
BARBA, Eugenio. Além das Ilhas Flutuantes. São Paulo: Hucitec; Campinas Unicamp, 1991.
BERSELLI, Marcia et al. Processo colaborativo e a busca pela horizontalidade das relações entre as funções da cena: procedimentos, práticas e estratégias de criação. Conceição/Conception, v. 7, n. 2, p. 90-115, 2018.
BETHÂNIA, Maria; COSTA, Gal. Sol Negro. Álbum: Caetano, Gal, Gil & Bethânia, 1968.
BURNIER, Luís Otávio. A arte de ator – da técnica à representação. São Paulo: Unicamp, 2001.
CARVALHO, Vicente de. A Flor e a Fonte. Rosa, rosa de amor... poemas, 1923.
CAYMMI, Dorival. Cantiga da Noiva. Álbum: Caymmi e o Mar. Odeon, 1957.
CAYMMI, Dorival. A Jangada Voltou Só. Álbum: Canções Praieiras. Odeon, 1954.
GODOY, Dalva Maria Alves; SOUZA, Daniela Taiz de. Do ator ao espectador: a voz que toca. DA Pesquisa, v. 4, n. 6, p. 072-079, 2009.
JOBIM, Antônio Carlos; BONFÁ, Luiz. Correnteza. Álbum: Urubu. Warner Music, 1976. Faixa 3.
MARTINS, Janaína Träsel. Processo Compositivo da Vocalidade Poética na Dança-Teatro Flor das Águas. Cena, n. 16, 2014.
MARTINS, Janaína Träsel. Os princípios da ressonância vocal na ludicidade dos jogos de corpo-voz para a formação do ator. 2008.
MARTINS, Janaína Träsel. Processo de criação e composição de ações vocais do ator: relato de uma experiência cênica. In: RABETTI, Maria de Lourdes (org.). Anais do IV Congresso Brasileiro de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas. Tema: Os trabalhos e os dias das artes cênicas: ensinar, fazer e pesquisar dança e teatro e suas relações. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006.
MARTINS, Janaína Tressel. Integração corpo-voz na arte do ator: considerações a partir de Eugenio Barba. Guberfain JC (organizadora). Voz em Cena. Rio de Janeiro: Revinter, v. 2, p. 33-53, 2005.
MONTEIRO, Wanda. Do Mar. Disponível em: <https://cidadeverde.com/janelasemrotacao/81816/wanda-monteiro-poemas> Acesso em 10 abr 2020.
MOREIRA, Eidorfe. Obras Reunidas – volume 1. Belém: Editora Cejup, 1989.
POWELL, Baden; MORAES, Vinícius de. Canto de Iemanjá. Álbum: Os Afro-sambas, 1966. Faixa: 4.
SANTOS, Moacir. Nanã. Álbum: Coisas, 1964.
SEVERIANO, Jairo; MELLO, Zuza Homem de. A canção no tempo, v. 85, p. 1958-1985, 1998.
VELOSO, Caetano. Lua, Lua. Álbum: Jóia. LP 6349132. Philips, 1975.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.