The Disembodied Voice and the Face of the Other

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i02.34333

Keywords:

Disembodied voice, Creative process, Artistic performance, Devices, Technology

Abstract

At the present time, when the human relations are often mediated by technology, the voice stands out as a privileged element in the context of different media. Through the voices that come to us, we perceive the other. This article starts stating the ancient desire of the human being to capture and perpetuate the voice through the development of technological devices, letting appear the disembodied voices, and through examples of manifestations of diverse artistic languages, it observes how the devices have influenced the use of the voice in creative processes, often resulting in hybrid forms. The study reflects on the complexity of the vocal phenomenon in the contemporary context, when virtual and real voices interpenetrate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wania Storolli, Universidade Estadual Paulista - UNESP, São Paulo/SP, Brasil

artista e pesquisadora na área de voz e performance. É vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Artes e professora da área de corpo e voz dos cursos de Artes Cênicas do Departamento de Artes  (DeARTES) da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Graduada em Música pela Universidade de São Paulo, especializou-se na Alemanha na área de voz e movimento. É Mestre em Musicologia e Doutora em Processos de Criação Musical pela Universidade de São Paulo, onde também realizou o Pós-Doutorado. Em 2012 foi pesquisadora convidada do Departamento de Performance Studies da New York University. Desenvolveu a prática Movimento, Respiração e Canto a partir da Respiração Vivenciada de Ilse Middendorf. Desde 2012 coordena o grupo L.I.V.E. (Laboratório de Improvisação Vocal e Experimentacão), junto ao qual tem desenvolvido performances e intervenções sonoras fundamentadas na investigação dos recursos vocais.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.

ANDERSON, Laurie. Delusion. Performance. XXVIII Festival de Otõno en Primavera. Madrid: Teatros del Canal, 01 Jun. 2011.

BARBOSA, Plínio Almeida. Máquinas falantes como instrumentos lingüísticos: por um humanismo éclairé. In Línguas e Instrumentos Lingüísticos, vol. 8, julho-dezembro 2011, pp. 51-99. Disponível em: https://www.unicamp.br/iel/site/docentes/plinio/LingInstLing.pdf- Acesso em 14 set. 2020.

BRATER, Enoch. “The ‘I’ in Beckett's Not I.” Twentieth Century Literature, vol. 20, no. 3, 1974, pp. 189-200. JSTOR, www.jstor.org/stable/440518. Acesso em 14 set. 2020.

CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais: Filosofia da Expressão Vocal. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

ELA (Her). Direção: Spike Jonze. Intérpretes: Joachin Phoenix, Amy Adams, Rooney Mara, Olivia Wilde, Scarlett Johansson. EUA: Annapurna Pictures Production, Sony Pictures, 2013. 1 DVD (126 min.).

GETHMANN, Daniel. Das Zittern der Luft: Die Erfindung der Mechanischen Stimme. In EPPING-JÄGER, Cornelia. LINZ, Erika. (Hg.) Medien/Stimmen. Köln: DuMont, 2003, pp. 211-234.

INTERNATIONAL ENCUENTRO OF THE HEMISPHERIC INSTITUTE - 8º Encontro do Instituto Hemisférico de Performance e Política. Cidade, Corpo, Ação: A política das paixões nas Américas, Jan 2013, São Paulo, 187 p.

KOLESCH, Doris. Die Spur der Stimme. Überlegungen zu einer performativen Ästhetik. In EPPING-JÄGER, Cornelia. LINZ, Erika. (Hg). Medien / Stimmen. Köln: Dumont, 2003, pp. 267 - 281.

KOLESCH, Doris. PINTO, Vito. SCHRÖDL, Jenny. (Hg.) Stimm-Welten: Philosophische, medientheoretische und ästhetische Perspektiven. Bielefeld: Transcript, 2009.

LAGAAY, Alice. What remains of voice: Thought-play arising fom the conference “Kunst-Stimmen”. In KOLESCH, Doris. SCHRÖDL, Jenny. (Hg.) Kunst-Stimmen. Alemanha: Theater der Zeit, 2004. pp 112-115.

NEUMARK, Norie. GIBSON, Ross. VAN LEEUWENN, Theo. (Ed.) Voice: Vocal Aesthetics in Digital Arts and Media. Cambridge, MA, USA: MIT Press, 2010.

OBJECT OF INTEREST: THE VOCODER. Produtores: Nate Lavey, Jay Caspian Kang. Entrevistas com Laurie Anderson, Cozmo D, David Tompkins, Frank Gentges. The New Yorker. NewYorker.com/video. 19 ago 2014. 11min32s. Disponível em: https://www.newyorker.com/video/watch/object-of-interest-the-vocoder e https://www.youtube.com/watch?v=OvR4qK0B--w- Acesso em 01 set. 2020.

PETERS, John Durham. The Voice and Modern Media. In KOLESCH, Doris. SCHRÖDL, Jenny. (Hg.) Kunst-Stimmen. Germany: Theater der Zeit, 2004. pp. 85-100.

STAHMER, Annette (ed.). Parole#1: The Body of the Voice /Stimmkörper. Cologne, Germany: Salon Verlag, 2009.

WEBER-LUCKS, Theda. Körperstimmen: Vokale Performancekunst als neue musikalische Gattung. Berlin: Technische Universität Berlin, 2005. 287 p. Tese (Doutorado em Musicologia).

Published

2020-12-03

How to Cite

Storolli, W. (2020). The Disembodied Voice and the Face of the Other. Voz E Cena (Voice and Scene), 1(02), 104–119. https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i02.34333

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

Categories