How do textbooks in Human and Applied Social Sciences address Fake News?: An analysis of collections from the PNLD 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-20243901e51808

Keywords:

Fake News, textbooks, CHSA, PNLD 2021

Abstract

This article discusses the presence of fake news in Humanities and Applied Social Sciences (CHSA) textbooks approved in the PNLD-2021, with a focus on the most popular collections in Brazilian public schools, Multiversos and Moderna Plus. In an exploratory, descriptive and infometric approach, we used the Voyant Tools program to qualitatively and quantitatively analyze the number of occurrences, the context and the correlations between the terms related to the theme. The results show that the theme is present in both collections, with a strong correlation between news and fake news. There is a proximity of the theme to the areas of Sociology and Philosophy, but with rare mentions of scientific production with a conceptual approach, which has an effect on an in-depth understanding of the theme in Brazilian secondary education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amurabi Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Livre Docente pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Professor da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Cristiano Bodart, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP), Professor da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Marcelo Cigales, Universidade de Brasília

Doutor em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), professor do Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Brasília (Unb).

References

BARBOSA, Inaê Iabel, OLIVEIRA, Amurabi. O “combate à ‘ideologia de gênero’” e o impacto sobre o ensino de Ciências Humanas Sociais. Acta Scientiarum. Education, v. 46, n. 1, p. 1-14, 2024.

BODART, Cristiano das Neves; ESTEVES, Thiago de Jesus; TAVARES, Caio dos Santos. Os(as) os(as) autores(as) dos livros didáticos de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas do PNLD-2021 e suas relações com a Sociologia Escolar. Cadernos da Associação Brasileira de ensino de Ciências Sociais, v. 5, p. 89-162, 2021.

BODART, Cristiano das Neves; PIRES, Welkson. The place and role of school sociology in Brazil and the contemporary context of the rise of the extreme right. Journal of Social Science Education, v. 22, n. 1, 2023.

BOWELL, Tracy. Response to the editorial ‘Education in a post-truth world’. Educational Philosophy and Theory, v. 49, n. 6, p. 582-585, 2017.

BOULOS JÚNIOR, Alfredo; ADÃO, Edilson; FURQUIM JR., Laercio. Multiversos Ciências Humanas. 6 volumes. Editora FTD, 2021.

BURITY, Joanildo. Conservative wave, religion and the secular state in post-impeachment Brazil. International Journal of Latin American Religions, v. 4, n. 1, p. 83-107, 2020.

CESARINO, Letícia. Identidade e representação no bolsonarismo. Revista de Antropologia, v. 62, n. 3, p. 530-557, 2019.

CIGALES, Marcelo; OLIVEIRA, Amurabi (2019). Aspectos metodológicos na análise de manuais escolares. Revista Brasileira De História Da Educação, v. 20, n. 1.

ENGERROFF, Ana Martina Baron. A sociologia no Brasil, os livros didáticos e o direito: estudo a partir de Pontes de Miranda (1892-1979) e seu Manual de Sociologia Geral (1926). Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Ciência Política, Florianópolis, 2023.

EVANS, Ronald W. Education and the crisis of democracy: Trump and the rise of right-wing populism. Educação Unisinos, v. 26, p. 1-16, 2022.

GALLO, Silvio. Governamentalidade democrática e ensino de Filosofia no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 145, p. 48-65, 2012.

LEVITSKY, Steven; ZIBLATT, Daniel. Como as democracias morrem. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2018.

LEVY, Brett LM et al. Social studies education research for sustainable democratic societies: Addressing persistent civic challenges. Theory & Research in Social Education, v. 51, n. 1, p. 1-46, 2023.

MCINTYRE, Lee. Post-truth. MIt Press, 2018.

MISKOLCI, Richard. Batalhas morais: política identitária na esfera pública técnico-midiatizada. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

MESSENBERG, Débora. A direita que saiu do armário: a cosmovisão dos formadores de opinião dos manifestantes de direita brasileiros. Sociedade e Estado, v. 32, n. 3, p. 621-648, 2017.

MICHETTI, Miqueli. Entre a legitimação e a crítica: as disputas acerca da Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 35, p. 1-19, n. 102, 2020.

MISKOLCI, Richard. Batalhas morais: política identitária na esfera pública técnico-midiatizadora. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2021.

OLIVEIRA, Amurabi. Public Universities in Brazil Today: Fake News, Attacks on Autonomy and Bolsonarization. Revista de Sociología de la Educación-RASE, v. 16, n. 3, p. 263-277, 2023.

OLIVEIRA, Amurabi. Reading the world through the educational curriculum: The Social Sciences curriculum in Brazil in the context of the rise of conservatism. Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, v. 14, n. 2, p 1-16, 2021.

PEREIRA, André; FUSCO, Wilson. A cidadania e a Sociologia no ensino médio. Cadernos de Estudos Sociais, v. 31, n. 2, p. 71-87, 2016.

PETERS, Michael A. Education in a post-truth world. Educational philosophy and theory, v. 49, n. 6, p. 563-566, 2017.

SANTAELLA, Lucia. A Pós-Verdade é verdadeira ou falsa? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2019.

SANTOS, Mário Bispo. Diretrizes Curriculares Estaduais para o Ensino de Sociologia: em busca do mapa comum. PerCursos, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 40-59, 2012.

SILVA, Afrânio et al. Moderna Plus – Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. 6 volumes. Editora Moderna, 2021.

WIGHT, Colin. Post-truth, postmodernism and alternative facts. New Perspectives, v. 26, n. 3, p. 17-29, 2018.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, v. 28, p. 1287-1302, 2007.

Published

2024-08-16

How to Cite

Oliveira, A., Bodart, C., & Cigales, M. (2024). How do textbooks in Human and Applied Social Sciences address Fake News?: An analysis of collections from the PNLD 2021. Sociedade E Estado, 39(01), e51808. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-20243901e51808