Playing a role, making an impression: sociotechnical vectors in the extended space of independent publishing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201934010005

Keywords:

publishing, print, paper, digital technologies

Abstract

This article is based on the analysis of the practices and representations of publishers who attend the fairs of printed art held in the city of São Paulo in recent years. Our goal is to understanding the sociotechnical vectors that organize these practices and the materialities of the editorial objects published and marketed there. At the heart of the analysis is the relationship between the technicities (codex, paper, and print) mobilized by these publishers and certain conceptions of the past, present, and future that are inscribed in their individual and collective investments, between the "return to the artisanal" and the pretension to build a viable future for the publication. It is concluded that the new forms of fetishization of the printed book are conditioned by both the technical evolutions provided by digital technologies and by the programmatic denial of the conventional book identified with the mainstream publishing market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José de Souza Muniz Jr., Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET/MG)

Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Professor e pesquisador no Departamento de Linguagem e Tecnologia do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET/MG). Belo Horizonte, Minas Gerais (MG).

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS (ABNT). Norma Brasileira ABNT NBR 6029. 2. ed. Rio de Janeiro: ABNT, 2006. [ Links ]

ARAÚJO, Pablo Guimarães de. Uma tecnologia na mão e uma ideia na cabeça: pequenas editoras, autores independentes e novas possibilidades de publicação de livros. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013. [ Links ]

BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Ève. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: Martins Fontes, 2009. [ Links ]

BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996. [ Links ]

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa; Rio de Janeiro: Difel; Bertrand Brasil, 1990. [ Links ]

CRENI, Gisela. Editores artesanais brasileiros. Belo Horizonte; Rio de Janeiro: Autêntica; Fundação Biblioteca Nacional, 2013. [ Links ]

ENGLISH, James F. The economy of prestige: prizes, awards and the circulation of cultural value. Cambridge; Londres: Harvard University Press, 2005. [ Links ]

GONÇALVES, Márcio Souza. O texto, o livro, o sentido e o leitor. Signo, v. 43, n. 76, p. 88-98, Jan./Abr. 2018. [ Links ]

HEINICH, Natalie. L’épreuve de la grandeur: prix littéraires et reconnaissance. Paris: Éditions La Découverte, 1999. [ Links ]

LIPOVESTKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. [ Links ]

MAGALHÃES, Flávia Denise Pires de. Feira de publicações independentes: uma análise da emergência desses encontros em Belo Horizonte (2010-2017) e dos eventos Faísca - Mercado Gráfico e Textura (2017-2018). Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. [ Links ]

MARTÃN-BARBERO, Jesús. Dos meios à s mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 5. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008. [ Links ]

MELOT, Michel. Livro. Cotia (SP): Ateliê Editorial, 2012. [ Links ]

MUNIZ JR., José de Souza. Girafas e bonsais: editores “independentes” na Argentina e no Brasil (1991-2015). Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo,, 2016a. [ Links ]

_____. Os sentidos da produção cultural independente: usos e abusos de uma noção instável. Parágrafo: Revista Científica de Comunicação da Fiam-Faam, v. 4, p. 107-116, 2016b. [ Links ]

_____. Unidos (não nos) venderemos: três modos de inventar a edição independente. In: FARIAS, Edson et alii (Orgs.). Arte/cultura nas ciências sociais. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2018 (no prelo). [ Links ]

QUINTELA, Pedro; BORGES, Marta. Livros, fanzines e outras publicações independentes. Um percurso pela “cena” do Porto. Cidades, Comunidades e Territórios, n. 31, Dez. 2015. [ Links ]

SAPIRO, Gisèle. The metamorphosis of modes of consecration in the literary field: academies, literary prizes, festivals. Poetics, n. 59, p. 9-14, 2016. [ Links ]

SENNETT, Richard. O artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009. [ Links ]

SORÁ, Gustavo. Tempo e distâncias na produção editorial de literatura. Maná, v. 3, n. 2, 1997. [ Links ]

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Recommendation concerning the international standardization of statistics relating to book production and periodicals. Paris: Unesco, 1964. Disponível em: <http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=13068&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html>. Acesso em: 15 Out. 2018. [ Links ]

WILLIAMS, Raymond. The sociology of culture. Chicago (IL): The University of Chicago Press, 1995. [ Links ]

_____. The long revolution. Harmondsworth (UK); Victoria (UK): Penguin Books, 1965. [ Links ]

Published

2019-04-30

How to Cite

Muniz Jr., J. de S. (2019). Playing a role, making an impression: sociotechnical vectors in the extended space of independent publishing. Sociedade E Estado, 34(01), 107–128. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201934010005

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.