ESTUDANDO TRANSFERÊNCIA DE CALOR UTILIZANDO FOLHETOS DE CORDEL CIENTÍFICOS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7080Keywords:
Meaningful Learning;, “Folhetos de Cordell”;, Heat TransferAbstract
In our experience in basic education, we observed that physics classes are characterized by excessive exposure of contents, besides a mechanized form of presentation, in which teachers excessively emphasizes the mathematical formalism, repetition of exercises, and little explores the theory, thephenomenology, also in their pedagogical practice they rarely use didactic tools that facilitate students’ learning. We understand it is necessary to use alternative methodologies which facilitate the learning of the contents by students. In this way, we use Scientific “Folhetos de Cordel” as a didactic tool for teaching Physics, as well as a teaching sequence to the application of these in the classroom. We held a workshop in three meetings with a second-year high school class from a public school, located in Juazeiro do Norte-CE, where we worked “Heat Transfer” through “Folhetos de Cordel”. We analyzed students learning through questionnaires, interviews, and observations during class. A priori, a questionnaire was applied to identify the preexisting prior knowledge in their cognitive structure about the content. A posteriori we applied a questionnaire and we interviewed to evaluate the learning, and if the use of “Folhetos de Cordel” were facilitators for the teaching-learning process. We observed evidence that the methodology used with the use of the “Folhetos de Cordel” was effective, regarding the students’ learning. Thus, we conclude that “Folhetos” can be used as an instrument to facilitate the occurrence of significant learning of the students
Downloads
References
SILVA, D. G.; NOBRE, F. A. S.; DANTAS, C. R. S. Formação dos professores e laboratórios didáticos de Física na Região do Cariri ”“ Ceará. Caderno de Cultura e Ciência. Crato ”“ CE, ano IV, v. 1, n. 1, 2009.
NETO, H. B. (Org.). Sequência FEDHATI- Uma proposta pedagógica para o ensino de ciências e matemática. Fortaleza ”“ CE: Edições UFC, 2013.
NETO, H. B. (Org.). Sequência FEDATHI Além das Ciências Duras. Curitiba: Editora CRV, 2017.
LIMA, J. M. Literatura de cordel e Ensino de Física: Uma aproximação para a popularização da ciência. Campina Grande. 115 f. [Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática)]. Universidade Estadual da Paraíba-UEPB. 2012.
NOBRE, F. A. S. Os folhetos de Cordel como ferramenta didática para o ensino das ciências. In R. Holfmeister, D Conte (Org.), p. 149-170. Leopoldo-RS: Trajetos editorial, 2015.
AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Tradução de Eva Nick. 2. Ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência ”“ Tecnologia ”“ Sociedade) no contexto da educação brasileira. ENSAIO ”“ Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte, v. 2, n 2, p. 133-162, dez. 2002. Disponível em: . Acesso em: 04 set., 2016.
GUIMARÃES, Ê. J. G. Física Conceitual em Folhetos de Cordel: Transferência de Calor. Quixadá ”“ CE: Produto educacional do MNPEF, 2016a.
HEWITT, P. G. Física Conceitual. 9ª. Edição. Porto Alegre: Bookman, 2002.
MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2006.
MASINI, E. F. S.; MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: Condições para ocorrência e lacunas que levam a comprometimentos. São Paulo: Vetor, 2008.
LEMAIRE, R. Para o povo ver e ouvir / Pour que les gens voient et entendent: La presence de la voix dans les folhetos de la litterature de cordel bresilienne. PRIS-MA XXIII / 1 ET 2, 2007.
ABREU, M. Histórias de cordéis e folhetos. Campinas: Mercado de Letras ALB, 1999.
PAIXÃO, F. O “Big Bang” em Cordel. Juazeiro do Norte-CE: Tipografia Lira Nordestina, 2004.
LOPES, F. Uma viagem em aeroplano até a Lua. Guajarina - Pará: Editora Recife, (s.d.).
GUIMARÃES, Ê. J. G. Os folhetos de cordel como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem em Física ”“ Estudando Calor. Quixadá ”“ CE. 128 f. [Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física)]. Universidade Estadual do Ceará-UECE. 2016b.
MOREIRA, M. A. Metodologia de pesquisa em ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).