ESTUDANDO TRANSFERÊNCIA DE CALOR UTILIZANDO FOLHETOS DE CORDEL CIENTÍFICOS

Authors

  • Rafaella Martins da Silva Universidade Regional do Cariri
  • Romário Felinto Rafael Universidade Federal do Cariri
  • Francisco Augusto Silva Nobre Universidade Regional do Cariri
  • Khennya Maria Gonçalves de Araújo Universidade Regional do Cariri

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7080

Keywords:

Meaningful Learning;, “Folhetos de Cordell”;, Heat Transfer

Abstract

In our experience in basic education, we observed that physics classes are characterized by excessive exposure of contents, besides a mechanized form of presentation, in which teachers excessively emphasizes the mathematical formalism, repetition of exercises, and little explores the theory, thephenomenology, also in their pedagogical practice they rarely use didactic tools that facilitate students’ learning. We understand it is necessary to use alternative methodologies which facilitate the learning of the contents by students. In this way, we use Scientific “Folhetos de Cordel” as a didactic tool for teaching Physics, as well as a teaching sequence to the application of these in the classroom. We held a workshop in three meetings with a second-year high school class from a public school, located in Juazeiro do Norte-CE, where we worked “Heat Transfer” through “Folhetos de Cordel”. We analyzed students learning through questionnaires, interviews, and observations during class. A priori, a questionnaire was applied to identify the preexisting prior knowledge in their cognitive structure about the content. A posteriori we applied a questionnaire and we interviewed to evaluate the learning, and if the use of “Folhetos de Cordel” were facilitators for the teaching-learning process. We observed evidence that the methodology used with the use of the “Folhetos de Cordel” was effective, regarding the students’ learning. Thus, we conclude that “Folhetos” can be used as an instrument to facilitate the occurrence of significant learning of the students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaella Martins da Silva, Universidade Regional do Cariri

URCA - Campos Crajubar Av. Leão Sampaio - Triângulo,
CEP 63040-005 Juazeiro do Norte / CE, Brasil

Romário Felinto Rafael, Universidade Federal do Cariri

URCA - Campos Crajubar Av. Leão Sampaio - Triângulo,
CEP 63040-005 Juazeiro do Norte / CE, Brasil

Francisco Augusto Silva Nobre, Universidade Regional do Cariri

Bolsista de Produtividade BPI - FUNCAP

URCA - Campos Crajubar Av. Leão Sampaio - Triângulo,
CEP 63040-005 Juazeiro do Norte / CE, Brasil

Khennya Maria Gonçalves de Araújo, Universidade Regional do Cariri

URCA - Campos Crajubar Av. Leão Sampaio - Triângulo,
CEP 63040-005 Juazeiro do Norte / CE, Brasil

References

SILVA, D. G.; NOBRE, F. A. S.; DANTAS, C. R. S. Formação dos professores e laboratórios didáticos de Física na Região do Cariri ”“ Ceará. Caderno de Cultura e Ciência. Crato ”“ CE, ano IV, v. 1, n. 1, 2009.

NETO, H. B. (Org.). Sequência FEDHATI- Uma proposta pedagógica para o ensino de ciências e matemática. Fortaleza ”“ CE: Edições UFC, 2013.

NETO, H. B. (Org.). Sequência FEDATHI Além das Ciências Duras. Curitiba: Editora CRV, 2017.

LIMA, J. M. Literatura de cordel e Ensino de Física: Uma aproximação para a popularização da ciência. Campina Grande. 115 f. [Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática)]. Universidade Estadual da Paraíba-UEPB. 2012.

NOBRE, F. A. S. Os folhetos de Cordel como ferramenta didática para o ensino das ciências. In R. Holfmeister, D Conte (Org.), p. 149-170. Leopoldo-RS: Trajetos editorial, 2015.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Tradução de Eva Nick. 2. Ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência ”“ Tecnologia ”“ Sociedade) no contexto da educação brasileira. ENSAIO ”“ Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte, v. 2, n 2, p. 133-162, dez. 2002. Disponível em: . Acesso em: 04 set., 2016.

GUIMARÃES, Ê. J. G. Física Conceitual em Folhetos de Cordel: Transferência de Calor. Quixadá ”“ CE: Produto educacional do MNPEF, 2016a.

HEWITT, P. G. Física Conceitual. 9ª. Edição. Porto Alegre: Bookman, 2002.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2006.

MASINI, E. F. S.; MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: Condições para ocorrência e lacunas que levam a comprometimentos. São Paulo: Vetor, 2008.

LEMAIRE, R. Para o povo ver e ouvir / Pour que les gens voient et entendent: La presence de la voix dans les folhetos de la litterature de cordel bresilienne. PRIS-MA XXIII / 1 ET 2, 2007.

ABREU, M. Histórias de cordéis e folhetos. Campinas: Mercado de Letras ALB, 1999.

PAIXÃO, F. O “Big Bang” em Cordel. Juazeiro do Norte-CE: Tipografia Lira Nordestina, 2004.

LOPES, F. Uma viagem em aeroplano até a Lua. Guajarina - Pará: Editora Recife, (s.d.).

GUIMARÃES, Ê. J. G. Os folhetos de cordel como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem em Física ”“ Estudando Calor. Quixadá ”“ CE. 128 f. [Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física)]. Universidade Estadual do Ceará-UECE. 2016b.

MOREIRA, M. A. Metodologia de pesquisa em ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

Published

2018-02-25

How to Cite

SILVA, Rafaella Martins da; RAFAEL, Romário Felinto; NOBRE, Francisco Augusto Silva; ARAÚJO, Khennya Maria Gonçalves de. ESTUDANDO TRANSFERÊNCIA DE CALOR UTILIZANDO FOLHETOS DE CORDEL CIENTÍFICOS. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–10, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.7080. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/7080. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos