SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ENSINO DE CINEMÁTICA COM VÍDEO ANÁLISE NA PERSPECTIVA DA TEORIA DE APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA

Authors

  • Rafael Pinheiro dos Santos Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro
  • Wagner Franklin Balthazar Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro
  • Jose Augusto Oliveira Huguenin Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i2.7072

Keywords:

Video analysis;, Kinematics;, Meaningful Learning

Abstract

In this work we present a didactic sequence to teach kinematics concepts in high school level by means video analysis through the Tracker software. We produced six movies of different movements (uniform, accelerated, vertical, horizontal and oblique launch ) by using materials of under graduation Physcis Course of Instituto de Ciências Exatas of the Universidade Federal Fluminense (UFF) and a high definition equipments of TV Universitária TVR - UFF. The movies production improved the quality of the movements and the precision in the video analysis. The sequence was prepared based in the Meaningful Learning Theory. The results of the sequence application in a public school of Rio de Janeiro State is presented and lead us to believe that it is a potentially Meaningful sequence.

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Author Biographies

Rafael Pinheiro dos Santos, Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro

Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF - Polo 15 - UFF/IFRJ
27213-415 Volta Redonda - RJ, Brasil
Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro ”“ ISERJ/FAETEC
20270-003, Rio de Janeiro - RJ, Brasil

Wagner Franklin Balthazar, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Rio de Janeiro, Campus Volta Redonda, 27215-350 Volta Redonda - RJ, Brasil.

 

Jose Augusto Oliveira Huguenin, Universidade Federal Fluminense

Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF - Polo 15 - UFF/IFRJ
27213-415 Volta Redonda - RJ, Brasil
Departamento de Física, Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal Fluminense,
27213-415 Volta Redonda - RJ, Brasil

 



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Published

2017-12-21

How to Cite

SANTOS, Rafael Pinheiro dos; BALTHAZAR, Wagner Franklin; HUGUENIN, Jose Augusto Oliveira. SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ENSINO DE CINEMÁTICA COM VÍDEO ANÁLISE NA PERSPECTIVA DA TEORIA DE APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 54–67, 2017. DOI: 10.26512/rpf.v1i2.7072. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/7072. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos