O ESTUDO DE PRECESSÃO DA ÓRBITA DE MERCÚRIO NO ENSINO MÉDIO
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i2.7069Keywords:
Physics education;, Newtonian gravitation;, Precession of orbits;, Precession of Mercury;, Technology in physics educationAbstract
Newton‘s law of universal gravitation underpins our understanding of the dynamics of the Solar System and under certain conditions, of a good portion of the observable universe. In high school, the orbits of the planets are announced as ellipticals, with the Sun occupying one of the foci. This is true if we consider the gravitational interaction between Sun and planet only. But a planet does not suffer the gravitational force exerted by the Sun only, but also by the gravitational forces exerced by others planets. Besides that other effects must be considered such as the oblaticity of the Sun and the effects predicited by relativist version of Newton‘s law of universal gravitational. The final result is that the planetary orbits are not closed, that is: the orbits precess. Is it possible to introduce this topic in high school? The authors believe that the answer is affirmative and the phenomenon of precession of orbits can be studied using modern softwares, many of them free and easy to learn. In this paper we will discuss the phenomenon of precession and, in particular, the relativistic effect on the precession of Mercury and we suggest its implementation through the Modellus educational software.
Downloads
References
D'Inverno, R. Introducing Einstein's Relativity, Clarendon Press Oxford 1992.
Baum, R., Sheehan, W. In Search of Planet Vulcan: The Ghost in Newton's Clockwork Universe, Plenum, NY 1997.
Goldstein, H., Poole, C., Safko, J. Classical Mechanics, 3a ed. Addison-Wesley, New York 2002.
Gregory, D. R. Classical Mechanics, Cambridge University Press, Cambridge 2006.
Chin, S. A. A truly elementary proof of Bertrand's theorem, Am. J. Phys., 83 (4) 320--323 2014.
Santos, F. C., Soares, V., Tort A. C. Uma tradução da demonstração original do teorema de Bertrand, Revista Brasileira de História da Ciência, 4 n.1 92-97 (2011).
http://www.if.ufrgs.br/computador-ensino-fisica/modellus/modellus-Introducao.htm Acessado em 02/08/2017.
Cunha, R. A Gravitação e a Precessão de Mercúrio: um texto para professores do Ensino Médio. Rio de Janeiro. 133p. Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2017.
Asimov. I. The planet that wasn't, disponível em http://geobeck.tripod.com/frontier/planet.htm. Acessado em 06/09/2017.
Tort A.; Farina, C., Medeiros, O. Perturbed Isotropic Harmonic Oscilator, Eur. J. Phys 10 220--223 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

