FROM DEMOCRITUS' ATOM TO QUANTUM MECHANICS: BACHELARD'S PERSPECTIVE ON THE BREAKS IN THE CONSTRUCTION OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.57176Keywords:
Bachelard. Scientific Paradigms. Epistemology.Abstract
This article explores the historical and epistemological evolution of scientific thought, from Democritus' atomist philosophy to the development of quantum mechanics. From the perspective of Gaston Bachelard's epistemology, it examines how epistemological ruptures were fundamental in overcoming obstacles and transforming paradigms, thus building new foundations for scientific knowledge. The approach integrates historical, philosophical, and pedagogical elements, emphasizing the importance of discontinuities in the advancement of science. Within this context, the research question investigated in this study is: how can the epistemological ruptures between Democritus' atomism and quantum mechanics be understood in light of Gaston Bachelard's epistemology? To address this question, the objective is to analyze how these ruptures contributed to the development of scientific knowledge, articulating a historical and philosophical approach that integrates Bachelardian ideas into the context of knowledge construction and reconstruction.
Downloads
References
BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1938.
BACHELARD, G. O novo espírito científico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1934.
BACHELARD, G. Os obstáculos epistemológicos. São Paulo: Unesp, 1996.
BACHELARD, G. A Filosofia do Não. Lisboa: Presença, 1940.
BACHELARD, G. O Materialismo Racional. Lisboa: Presença, 1953.
CHASSOT, A. Ensino de Ciências: questões e perspectivas. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.
FEYNMAN, Richard P. The Feynman Lectures on Physics. 2. ed. Reading: Addison-Wesley, 1965.
FENSHAM, P. J. Science Education: A Conceptual Approach. 1. ed. New York: Pergamon Press, 1988.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HEISENBERG, W. The physical principles of the quantum theory. Chicago: University of Chicago Press, 1927.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 1962.
POPPER, K. R. A lógica da pesquisa científica. 3. ed. São Paulo: Cultrix, 1934.
LAKATOS, I. A metodologia dos programas de pesquisa científica. Lisboa: Ed. 70, 1970.
MORTIMER, C.; EL-HANI, C. Multicultural education, pragmatism, and the goals of science teaching. Cultural Studies of Science Education, 2007.
SERRES, M. La Naissance de la Physique dans le Texte de Lucrèce. 1. ed. Paris: Les Éditions de Minuit, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

