USE OF CIRCUITS WITH LDR AS A DIDACTIC RESOURCE IN LESSONS ON THE PHOTOELECTRIC EFFECT

Authors

  • Glênon Dutra Centro de Formação de Professores. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. https://orcid.org/0000-0002-3936-7710
  • Thárcio Adelino Cerqueira Instituto Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0002-8380-907X
  • Cleiton Novais dos Santos Centro de Formação de Professores. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.
  • Helenildo de Jesus Sousa Junior Centro de Formação de Professores. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.57082

Keywords:

Modern Physics Education. Conceptual difficulties. Photoelectric Effect and Photoconductivity.

Abstract

The use of circuits with LDR (Light Dependent Resistor) is discussed in classes on the photoelectric effect. Using materials on the subject, we reproduced an apparatus composed of a circuit formed by a photoelectric relay and a lamp associated in series. The physical principle related to its operation is investigated, identifying whether it constitutes a good example for teaching the photoelectric effect as done in high school. It was found that these circuits operate based on the phenomenon of photoconductivity, which, despite some similarities, is distinct from the photoelectric effect as it is described in educational materials, which may generate some confusion of concepts among students.

Downloads

References

ALVES, D. C. Investigação do efeito de fotocondução em poços quânticos de PbTe do tipo p. f. 51. Dissertação (Mestrado em Física) Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2020.

BRASIL. Lei n◦ 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. p. 533.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais

Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio Digital: caderno azul, questão 94. Brasília, DF: INEP, 2020. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/enem/provas_e_gabaritos/2020_PV_digital_D2_CD7.pdf>. Acesso em: 6 out. 2024.

CALÇADA, C. S.; SAMPAIO, J. L. Física clássica, volume 3: eletricidade e física moderna. 1. ed. São Paulo: Atual, 2012.

CARRON, W.; GUIMARÃES, O. As Faces da Física, volume único. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2006.

CAZATI, T. Efeito da fotocondução em diodos com camada ativa de derivados de poli(p-fenileno vinileno) (PPV). Tese (Doutorado em Engenharia de Materiais) Universidade de São Paulo, São Carlos, 2008.

DA SILVA, A. C.; DE ALMEIDA, M. J. P. M. Física quântica no ensino médio: o que dizem as pesquisas. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 3, p. 624652, 2011. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2011v28n3p624>. Acesso em: 6 out. 2024.

DAL MORO, G. A.; CARVALHO, C. L. de; FRANÇA, H. dos S. Sistema Positivo de Ensino: ensino médio: física. v. 12. Curitiba: PSD Educação, 2021.

EISBERG, R.; RESNICK, R. Física Quântica: átomos, moléculas, sólidos, núcleos e partículas. Tradução: P. C. Ribeiro, E. F. da Silveira, M. F. Barroso. Rio de Janeiro: Campus, 1988.

FREITAS, A.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L. Uma Proposta de Ensino Investigativo Sobre a Física Moderna e Contemporânea: o Efeito Fotoelétrico. Revista do Professor de Física, v. 3, n. esp., p. 3738, 2019. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/25867>. Acesso em: 6 out. 2024.

GUTIERRE, H. G. et al. Sistema fotodetector econômico para utilização em laboratórios de ensino e pesquisa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, p. e3501, 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbef/a/dm5Xvpq6SwcwwxCjtNn73fD/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 6 out. 2024.

HAN, T. et al. Photoelectric materials and devices. Singapura: World Scientific Publishing Co.Pte. Ltd., 2021.

MENDES JÚNIOR, J. J. A.; STEVAN JUNIOR, S. L. LDR e sensores de luz ambiente: funcionamento e aplicações. Semana de Eletrônica e Automação, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Ponta Grossa, PR, 2013. Disponível aqui. Acesso em: 6 out. 2024.

MUNIZ, D. S.; DA SILVA, A. J.; SILVA, J. P. C.; NASCIMENTO, D. O. Proposta metodológica sobre o efeito fotoelétrico para o ensino médio. Revista Científica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente, v. 9, n. 2, p. 841845, 2018. Disponível em: . Acesso em: 6 out. 2024.

OSTERMANN, F.; MOREIRA, M. A. Uma revisão bibliográfica sobre a área de pesquisa Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio. Investigações em Ensino de Ciências, v. 5, n. 1, p. 2348, 2016. Disponível em: <https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/600>. Acesso em: 6 out. 2024.

PIETROCOLA, M.; POGIBIN, A.; ANDRADE, R. de; ROMERO, T. R. Física em contextos, volume 3: ensino médio. 1. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2016.

PINTO, A. C.; ZANETIC, J. É possível levar a física quântica para o ensino médio?. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 16, n. 1, p. 734, 1999. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6873>. Acesso em: 6 out. 2024.

ROSA, C. T. W. da; BIAZUS, M. de O.; DARROZ, L. M. Estudo envolvendo a função das imagens associadas a tópicos de Física Moderna nos livros didáticos do ensino médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 1, p. 2750, 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2020v37n1p27>. Acesso em: 6 out. 2024.

TAVARES, P. Efeito fotoelétrico: experimento para sala de aula. YouTube, 29 mar. 2022. Disponível em: <https://www.youtube.com/shorts/9WjWy4lq164>. Acesso em: 22 maio 2023.

TERRAZZAN, E. A. A inserção da física moderna e contemporânea no ensino de Física na escola de 2º grau. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 9, n. 3, p. 209214, 1992. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7392>. Acesso em: 6 out. 2024.

VALADARES, E. C.; MOREIRA, A. M. Ensinando Física moderna no segundo grau: Efeito fotoelétrico, laser e emissão de corpo negro. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 15, n. 2, p. 121135, 1998. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6896>. Acesso em: 6 out. 2024.

VEIT, E. A.; THOMAS, G. L.; FRIES, S. G.; AXT, R.; SELISTRE, L. F. O efeito fotoelétrico no segundo grau via microcomputador. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 4, n. 2, p. 6888, 1987. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7850>. Acesso em: 6 out. 2024.

Published

2025-04-01

How to Cite

DUTRA, Glênon; ADELINO CERQUEIRA, Thárcio; NOVAIS DOS SANTOS, Cleiton; DE JESUS SOUSA JUNIOR, Helenildo. USE OF CIRCUITS WITH LDR AS A DIDACTIC RESOURCE IN LESSONS ON THE PHOTOELECTRIC EFFECT. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 466–481, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.57082. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/57082. Acesso em: 16 apr. 2025.