ABOUT LIGHT: DISCRETE OR CONTINUOUS? A TEACHING SEQUENCE FOR TEACHING MODERN PHYSICS IN HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.54972

Keywords:

Significant Learning. Computer Animation. Experimentation. Physical Optics.

Abstract

Modern physics is evident in tv shows, movies, news broadcasts, and various contemporary technologies. Nonetheless, research in physics education suggests that the school curriculum has not adapted to these advancements. Particularly concerning the topic of light, students typically only have contact with geometric optics, without exploring more current aspects of light. Given this scenario, this dissertation aims to evaluate the contributions of using experiments and computer animations to introduce and facilitate the learning of modern physics in high school. To achieve these objectives, a literature review was conducted on the use of experiments and computer animations to introduce concepts of physical optics. Subsequently, a teaching sequence was developed to address light concepts, using computer animations and experiments as didactic resources. Later, this sequence was applied in the classroom, and the contributions of the method used were evaluated, resulting in recommendations. To collect data, questionnaires, conceptual maps, and experimental activity scripts were used. The research adopted a qualitative approach and was based on the principles of meaningful learning for data analysis. This study contributes scientifically by addressing optics beyond the geometric perspective, through experiments and computer animations grounded in learning theories. The application of the teaching sequence resulted in greater motivation among students and good performance in experimental activities and scripts, indicating the construction of knowledge and evidence of meaningful learning by learners.

Downloads

Author Biographies

Tiago Pereira Almeida, Secretaria de Educação do Estado do Amazonas

Possuo graduação em Licenciatura Plena em Ciências Naturais - Física pela Universidade do Estado do Pará (2019). Atualmente, sou professor de Física na Secretaria de Estado de Educação e Qualidade do Ensino (AM). Estou cursando Mestrado em Ensino de Física na Universidade Federal do Amazonas e Instituto Federal do Amazonas, onde desenvolvo estudos voltados para o ensino de Física Moderna. Tenho experiência na área de Física, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos temas de aprendizagem significativa, ensino de astronomia, espaço não formal de ensino e jogos didáticos.

José Victor Bezerra Teixeira, Secretaria de Educação do Estado do Amazona

Mestrando do Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF - Polo 04) - Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Especialista em Docência para o Ensino Profissional e Tecnológico - Instituto Federal do Amazonas (IFAM). Graduado em ciências naturais com habilitação em física - Universidade do Estado do Pará (UEPA). Atualmente Professor Efetivo de Física em SEDUC/AM (2020 - Atual). 

Denílson, Universidade Federal do Amazonas

Possui graduação em Bacharel em Física pela Universidade Federal do Amazonas(1997), mestrado em Física pela Universidade Federal de São Carlos(2000), doutorado em Física pela Universidade Federal de São Carlos(2005), ensino-fundamental-primeiro-graupelo Instituto de Educação do Amazonas(1986) e ensino-medio-segundo-graupelo Instituto de Educação do Amazonas(1989). Atualmente é Associado III da Universidade Federal do Amazonas. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física da Matéria Condensada. Atuando principalmente nos seguintes temas:Dinâmica Molecular.

References

AUSUBEL, D. The psychology of meaningful verbal learning. NY: Grune & Stratton, 1963.

AUSUBEL, D. Aquisição e retenção de conhecimento: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Platono edições técnicas, 2002.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 2000.

CIPRIANO, A. Tecnologias baseadas na luz: abordagem contextualizada e interdisciplinar entre física e química. f. 120. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.

CICUITO, C.; CORREIRA, P. Título do artigo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 34, n. 1, 2012. doi: <https://doi.org/10.1590/S1806-11172012000100012>.

FAJARDO, G. Sequência didática para estudar o comportamento da luz através de experimentos. f. 110. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba-SP, 2021.

FREITAS, F. Utilização das tecnologias de informação para o ensino de física moderna no ensino médio. f. 115. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto-MG, 2017.

HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de física, v. 2 e 4. São Paulo: Grupo Gen-LTC, 2016.

LINO, A. Inserção da física moderna e contemporânea no ensino médio: a ligação entre teorias clássicas e modernas sob a perspectiva da aprendizagem significativa. f. 130. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2010.

MACHADO, D.; NARDI, R. Título do artigo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 28, 2006. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br>. Acesso em: 20 fev. 2025.

MONICO, K. Dualidade onda-partícula: uma sequência didática para o ensino médio com foco em atividades investigativas. f. 140. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018.

MOREIRA, M. A. Unidade de ensino potencialmente significativasUEPS. Temas de ensino e formação de professores de ciências. Natal, RN: EDUFRN, p. 45-57, 2012.

MOREIRA, M. Ensino e aprendizagem significativa. São Paulo: Livraria da Física, 2017.

NETO, J.; OSTERMANN, F.; PRADO, S. Título do artigo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 33, n. 1, 2011. doi: <https://doi.org/10.1590/S1806-11172011000100012>.

PIRES, C. Sequência didática para o ensino da luz em turmas do 9ž ano do ensino fundamental. f. 95. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017.

SILVA, P. Física moderna para o ensino médio: relato de uma experiência. f. 100. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física MNPEF), 2015.

Published

2025-02-20

How to Cite

PEREIRA ALMEIDA, Tiago; BEZERRA TEIXEIRA, José Victor; DENÍLSON. ABOUT LIGHT: DISCRETE OR CONTINUOUS? A TEACHING SEQUENCE FOR TEACHING MODERN PHYSICS IN HIGH SCHOOL. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 324–354, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.54972. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/54972. Acesso em: 7 apr. 2025.