ABOUT LIGHT: DISCRETE OR CONTINUOUS? A TEACHING SEQUENCE FOR TEACHING MODERN PHYSICS IN HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.54972Keywords:
Significant Learning. Computer Animation. Experimentation. Physical Optics.Abstract
Modern physics is evident in tv shows, movies, news broadcasts, and various contemporary technologies. Nonetheless, research in physics education suggests that the school curriculum has not adapted to these advancements. Particularly concerning the topic of light, students typically only have contact with geometric optics, without exploring more current aspects of light. Given this scenario, this dissertation aims to evaluate the contributions of using experiments and computer animations to introduce and facilitate the learning of modern physics in high school. To achieve these objectives, a literature review was conducted on the use of experiments and computer animations to introduce concepts of physical optics. Subsequently, a teaching sequence was developed to address light concepts, using computer animations and experiments as didactic resources. Later, this sequence was applied in the classroom, and the contributions of the method used were evaluated, resulting in recommendations. To collect data, questionnaires, conceptual maps, and experimental activity scripts were used. The research adopted a qualitative approach and was based on the principles of meaningful learning for data analysis. This study contributes scientifically by addressing optics beyond the geometric perspective, through experiments and computer animations grounded in learning theories. The application of the teaching sequence resulted in greater motivation among students and good performance in experimental activities and scripts, indicating the construction of knowledge and evidence of meaningful learning by learners.
Downloads
References
AUSUBEL, D. The psychology of meaningful verbal learning. NY: Grune & Stratton, 1963.
AUSUBEL, D. Aquisição e retenção de conhecimento: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Platono edições técnicas, 2002.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 2000.
CIPRIANO, A. Tecnologias baseadas na luz: abordagem contextualizada e interdisciplinar entre física e química. f. 120. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
CICUITO, C.; CORREIRA, P. Título do artigo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 34, n. 1, 2012. doi: <https://doi.org/10.1590/S1806-11172012000100012>.
FAJARDO, G. Sequência didática para estudar o comportamento da luz através de experimentos. f. 110. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba-SP, 2021.
FREITAS, F. Utilização das tecnologias de informação para o ensino de física moderna no ensino médio. f. 115. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto-MG, 2017.
HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de física, v. 2 e 4. São Paulo: Grupo Gen-LTC, 2016.
LINO, A. Inserção da física moderna e contemporânea no ensino médio: a ligação entre teorias clássicas e modernas sob a perspectiva da aprendizagem significativa. f. 130. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2010.
MACHADO, D.; NARDI, R. Título do artigo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 28, 2006. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br>. Acesso em: 20 fev. 2025.
MONICO, K. Dualidade onda-partícula: uma sequência didática para o ensino médio com foco em atividades investigativas. f. 140. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2018.
MOREIRA, M. A. Unidade de ensino potencialmente significativasUEPS. Temas de ensino e formação de professores de ciências. Natal, RN: EDUFRN, p. 45-57, 2012.
MOREIRA, M. Ensino e aprendizagem significativa. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
NETO, J.; OSTERMANN, F.; PRADO, S. Título do artigo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 33, n. 1, 2011. doi: <https://doi.org/10.1590/S1806-11172011000100012>.
PIRES, C. Sequência didática para o ensino da luz em turmas do 9ž ano do ensino fundamental. f. 95. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017.
SILVA, P. Física moderna para o ensino médio: relato de uma experiência. f. 100. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física MNPEF), 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).