METHODOLOGICAL PLURALISM IN ASTRONOMY TEACHING: TRENDS INFERRED FROM THE ANALYSIS OF NATIONAL PUBLICATIONS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53326Keywords:
Astronomy Education. Methodological Pluralism. Teaching Methodology. Content Analysis.Abstract
This paper brings the results of a research that aimed to investigate trends related to teaching methodologies used in Astronomy education at various levels of education in the country, inferred from the analysis of national publications. To this end, publications since the year 2000 present in four prominent national periodicals were considered. Despite the small number of articles that indicate target audience and teaching methodology, there is a varied methodological list, which corroborates the defense of the use of methodological pluralism in Astronomy teaching. The present study represents the initial portion of a larger research, to be developed over the next few years, which will aim to identify the most suitable methodologies for the varied contents of Astronomy in Basic Education.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo, Trad. Reto, L. A.; Pinheiro, A. São Paulo: Edições 70, 2016
BONADIMAM, H.; NONENMACHER, S. E. B. O gostar e o aprender no ensino de física: uma proposta metodológica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 2, 2007.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. n. 9394, 1996.
CHIZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais, 12. Ed., São Paulo: Cortez, 2017.
LABURÚ, C. E.; ARRUDA, S. M.; NARDI, R. Pluralismo Metodológico no Ensino de Ciências, Ciência & Educação, v. 9, n. 2, 2003.
GALVÃO, I. C. M.; MONTEIRO, I. C. C.; MONTEIRO, M. A. O. A. pluralismo metodológico e o desenvolvimento da argumentação científica no ensino de física, Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 15, n. 1, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).