VIRTUAL REALITY IN PHYSICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHIC STUDY
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53301Keywords:
Educational technology. Immersion. Content analysis.Abstract
In this work, the objective is to understand what has been produced by teaching research on the use of Virtual Reality (VR) in the scope of Physics. In the methodological procedures, a bibliographical survey was carried out using the terms "Virtual Reality" and "Physics Teaching", in periodicals in the area of Physics Teaching (Qualis A1 and A2), in the field of Science Teaching and in the field of Technology (Qualis A2 and B1), as well as in the Digital Database of Theses and Dissertations; the data were categorized using Bardin's content analysis. We sought to map the recurrence and types of virtual reality included in the works found, identify trends or gaps in Physics topics and understand whether research valued learning processes in the way they treated physical knowledge. The results indicated that the topic has been little researched in the field of Physics, with only nine studies identified in the delimited search field. Of these, the predominance of technical work was noted, research that developed VR software for teaching Physics; in relation to physical concepts, there was a recurrence of materials that covered the contents of Classical Mechanics, highlighting the absence of other themes. Regarding learning processes, all research was based on references that support the active and autonomous role of the student in relation to technology, reinforcing the need for teaching that makes sense and brings meaning to the physical knowledge covered.
Downloads
References
MEDEIROS. A; MEDEIROS. C. F. Possibilidades e Limitações das Simulações Computacionais no Ensino da Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 24, no. 2, p. 77-86, jun., 2002
PARREIRA, R. T. et al. Sistema de Ensino de Física Óptica Geométrica da Reflexão em Espelhos Usando Realidade Virtual. Anais do WRVA, p. 214-218, 2010.
FIOLHAIS, C.; TRINDADE, J. Física no Computador: o Computador como uma Ferramenta no Ensino e na Aprendizagem das Ciências Físicas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 3, p. 259-272, 2003.
MAYER, E. R. The Cambridge Handbook of multimedia learning. 2 ed. New York: Cambridge University Press, 2014.
MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J.; KERELUIK, Kristen. Looking back to the future of educational technology. TechTrends, v. 53, n. 5, p. 49, 2009
MORAN, J. M. A contribuição das tecnologias para uma educação inovadora. Revista Contrapontos, v. 4, n. 2, p. 347-356, 2004.
CARVALHO, L. J.; GUIMARÃES, C. R. P. Tecnologia: um recurso facilitador do ensino de Ciências e Biologia. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 9, n. 1, 2016.
BARDIN. L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 1977
MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, v. 23, 2012.
MOREIRA, M. A. Uma análise crítica do ensino de Física. Estudos avançados, v. 32, n. 94, p. 73-80, 2018.
FRANÇA, C. R. O Potencial da Realidade Virtual e Aumentada na Concepção de Objeto de Visualização para Aprendizagem De Física. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, p. 240, 2019.
FRANÇA, C.; SILVA, T. A realidade virtual e aumentada dedicada ao processo ensino-aprendizagem de física: socialização da concepção e validação do aplicativo RVA_360 – Momento Angular. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v.13, n. 1, p. 142-169, jan./abr. 2020. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect>. Acesso em: 10 de abril de 2021
RODRIGUES, L. O. R. O uso da Realidade Virtual como auxilio à resolução de problemas de movimentos oscilatórios. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Roraima. Boa Vista, p. 132, 2019
RODRIGUES, G. P.; PORTO, C. M.. Realidade virtual: conceitos, evolução, dispositivos e aplicações. Educação, v. 1, n. 3, p. 97-109, 2013.
RAPOSO, A. B. et al. Visão Estereoscópica, Realidade Virtual, Realidade Aumentada e Colaboração. XXIII JAI–Jornada de Automatização em Informática, Capítulo, v. 8, 2004.
BURDEA, G.; COIFFET, P. Virtual Reality Technology. John Wiley & Sons, New York, NY, 1994.
ARAUJO, J. C. Uso de realidade virtual e aumentada na visualização do fluxo do campo magnético de um motor de indução monofásico. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade Federal de Uberlândia. 2008.
SANTOS, J. C.; DICKMAN, A. G. Experimentos reais e virtuais: proposta para o ensino de eletricidade no nível médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 1, 2019.
SANTOS, A. V.; SANTOS, S. R.; FRAGA, L. M. Sistema de realidade virtual para simulação e visualização de cargas pontuais discretas e seu campo elétrico. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, p. 185-195, 2002.
SANTOS, R. P. Virtual, Real ou Surreal? A Física do Second Life. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 6, n. 1, 2008.
SCALCO, R. Controle do cursor tridimensional via Wii Remote em ambiente de realidade virtual para o ensino de Física. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, p. 148, 2015.
BEZERRA, J. C. A Realidade Virtual como ferramenta didática para o ensino de Astronomia e Cosmologia na educação básica. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual da Paraíba. Campina Grande, p. 129, 2018
SOUZA, D. S. Teoria da Relatividade Restrita: uma Sequência Didática para o ensino médio abordando os conceitos de aberração da luz, contração espacial de Lorentz, efeitos Doppler, Terrell e Penrose. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Espírito Santo. São Mateus, p.184, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).