VIRTUAL REALITY IN PHYSICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHIC STUDY

Authors

  • Gabriel dos Santos Oliveira UEM
  • Néryla Vayne Alves Dias UEM
  • Carlos Alberto de Oliveira Magalhães Magalhães Junior UEM

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53301

Keywords:

Educational technology. Immersion. Content analysis.

Abstract

In this work, the objective is to understand what has been produced by teaching research on the use of Virtual Reality (VR) in the scope of Physics. In the methodological procedures, a bibliographical survey was carried out using the terms "Virtual Reality" and "Physics Teaching", in periodicals in the area of Physics Teaching (Qualis A1 and A2), in the field of Science Teaching and in the field of Technology (Qualis A2 and B1), as well as in the Digital Database of Theses and Dissertations; the data were categorized using Bardin's content analysis. We sought to map the recurrence and types of virtual reality included in the works found, identify trends or gaps in Physics topics and understand whether research valued learning processes in the way they treated physical knowledge. The results indicated that the topic has been little researched in the field of Physics, with only nine studies identified in the delimited search field. Of these, the predominance of technical work was noted, research that developed VR software for teaching Physics; in relation to physical concepts, there was a recurrence of materials that covered the contents of Classical Mechanics, highlighting the absence of other themes. Regarding learning processes, all research was based on references that support the active and autonomous role of the student in relation to technology, reinforcing the need for teaching that makes sense and brings meaning to the physical knowledge covered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

MEDEIROS. A; MEDEIROS. C. F. Possibilidades e Limitações das Simulações Computacionais no Ensino da Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 24, no. 2, p. 77-86, jun., 2002

PARREIRA, R. T. et al. Sistema de Ensino de Física Óptica Geométrica da Reflexão em Espelhos Usando Realidade Virtual. Anais do WRVA, p. 214-218, 2010.

FIOLHAIS, C.; TRINDADE, J. Física no Computador: o Computador como uma Ferramenta no Ensino e na Aprendizagem das Ciências Físicas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 3, p. 259-272, 2003.

MAYER, E. R. The Cambridge Handbook of multimedia learning. 2 ed. New York: Cambridge University Press, 2014.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J.; KERELUIK, Kristen. Looking back to the future of educational technology. TechTrends, v. 53, n. 5, p. 49, 2009

MORAN, J. M. A contribuição das tecnologias para uma educação inovadora. Revista Contrapontos, v. 4, n. 2, p. 347-356, 2004.

CARVALHO, L. J.; GUIMARÃES, C. R. P. Tecnologia: um recurso facilitador do ensino de Ciências e Biologia. Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, v. 9, n. 1, 2016.

BARDIN. L. Análise de conteúdo. Lisboa: Editora Edições 70, 1977

MOREIRA, M. A. O que é afinal aprendizagem significativa? Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, v. 23, 2012.

MOREIRA, M. A. Uma análise crítica do ensino de Física. Estudos avançados, v. 32, n. 94, p. 73-80, 2018.

FRANÇA, C. R. O Potencial da Realidade Virtual e Aumentada na Concepção de Objeto de Visualização para Aprendizagem De Física. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, p. 240, 2019.

FRANÇA, C.; SILVA, T. A realidade virtual e aumentada dedicada ao processo ensino-aprendizagem de física: socialização da concepção e validação do aplicativo RVA_360 – Momento Angular. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v.13, n. 1, p. 142-169, jan./abr. 2020. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect>. Acesso em: 10 de abril de 2021

RODRIGUES, L. O. R. O uso da Realidade Virtual como auxilio à resolução de problemas de movimentos oscilatórios. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Roraima. Boa Vista, p. 132, 2019

RODRIGUES, G. P.; PORTO, C. M.. Realidade virtual: conceitos, evolução, dispositivos e aplicações. Educação, v. 1, n. 3, p. 97-109, 2013.

RAPOSO, A. B. et al. Visão Estereoscópica, Realidade Virtual, Realidade Aumentada e Colaboração. XXIII JAI–Jornada de Automatização em Informática, Capítulo, v. 8, 2004.

BURDEA, G.; COIFFET, P. Virtual Reality Technology. John Wiley & Sons, New York, NY, 1994.

ARAUJO, J. C. Uso de realidade virtual e aumentada na visualização do fluxo do campo magnético de um motor de indução monofásico. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade Federal de Uberlândia. 2008.

SANTOS, J. C.; DICKMAN, A. G. Experimentos reais e virtuais: proposta para o ensino de eletricidade no nível médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 1, 2019.

SANTOS, A. V.; SANTOS, S. R.; FRAGA, L. M. Sistema de realidade virtual para simulação e visualização de cargas pontuais discretas e seu campo elétrico. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, p. 185-195, 2002.

SANTOS, R. P. Virtual, Real ou Surreal? A Física do Second Life. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 6, n. 1, 2008.

SCALCO, R. Controle do cursor tridimensional via Wii Remote em ambiente de realidade virtual para o ensino de Física. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, p. 148, 2015.

BEZERRA, J. C. A Realidade Virtual como ferramenta didática para o ensino de Astronomia e Cosmologia na educação básica. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual da Paraíba. Campina Grande, p. 129, 2018

SOUZA, D. S. Teoria da Relatividade Restrita: uma Sequência Didática para o ensino médio abordando os conceitos de aberração da luz, contração espacial de Lorentz, efeitos Doppler, Terrell e Penrose. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Espírito Santo. São Mateus, p.184, 2019.

Published

2024-04-10

How to Cite

OLIVEIRA, Gabriel dos Santos; ALVES DIAS, Néryla Vayne; MAGALHÃES JUNIOR, Carlos Alberto de Oliveira Magalhães. VIRTUAL REALITY IN PHYSICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHIC STUDY. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 173–186, 2024. DOI: 10.26512/rpf.v8i1.53301. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/53301. Acesso em: 23 nov. 2024.