CONSTRUCTION AND APPLICATIONS OF A LOW-COST ARMILAR SPHERE FOR ASTRONOMY TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53293Keywords:
Astronomy teaching. Learning object. Science teaching. Astronomy education. Alternative conceptions.Abstract
Astronomy has fascinated humanity throughout time. The study and description of the stars
allowed societies in ancient times to understand the most common phenomena, related to agriculture, seasonal seasons, alternation of dates, months and years, sphericity of the Earth, among
other concepts. Furthermore, throughout history, technological objects related to celestial studies
were developed, which were important for the development of those societies; Among these tools,
the production of the Armillary Sphere stands out in this work. Ancient object that was used
to simulate the movement of the celestial sphere. This object is presented here in an alternative
and low-cost construction proposition that can help educators approach different concepts in
the classroom. These classes still encourage the consolidation of alternative conceptions related
to the teaching of astronomical concepts. In this sense, this work proposes the construction
of the learning object called Didactic Armillary Sphere EAD. The development of this work
consists of bibliographic and material research, as well as the development of prototypes that
resulted in a low-cost teaching model that could be assembled by the reader/teacher. Furthermore,
throughout this document, possibilities for applications are presented that favor the teaching of
various concepts related to Astronomy, such as: apparent movement of the Sun, celestial sphere,
birth time prediction and solar bridge for any latitude. In this sense, the aim is for the reader,
upon completing the knowledge of this investigation, to construct their own object and be able to
use it in teaching and learning environments.
Downloads
References
ALVES, Alceu Ferreira; CAGNON, José Angelo. DESENVOLVIMENTO E AVALIAÇÃO DE DESEMPENHO DE UM SISTEMA DE POSICIO-NAMENTO AUTOMÁTICO PARA PAINÉIS FOTOVOLTAICOS. Energia na Agricultura, v. 25, n. 2, 2010.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 3 jan. 2023.
DA SILVA, Josie Agatha Parrilha; NEVES, Marcos Cesar Danhoni. A perspectiva anamórfica de Hans Holbein: o início da perspectiva preparatória de Galileo e Cigoli no Sidereus Nuncius. 2011.
Gangui, Alejandro. La esfera armilar. Ciencia en el aula, v.22, n. 130, 2012, p. 38-41.
GARCÍA BARROS, S. et al. La Astronomía en textos escolares de educación primaria. Enseñanza de las Ciencias, v. 15, n. 2, 1997, p. 225-232.
JACQUES, Andressa Melo; MARRANGHELLO, Guilherme Frederico. O Cruzeiro do Sul na sala de aula. Revista Educar Mais, v. 7, p. 108-123, 2023.
LIMA, Melina Silva de; FARIAS, Luiz Marcio Santos; MARTIN, Vera Aparecida Fernandes. A engenharia didática na construção e utilização de esferas armilares: perspectiva histórica no ensino de conceitos de astronomia e de matemática. Anais V Simpósio Nacional de
Educação em Astronomia, Londrina, PR, 2018.
LONGHINI, Marcos Daniel; DE DEUS MENEZES, Leonardo Donizette. OBJETO VIRTUAL DE APRENDIZAGEM NO ENSINO DE ASTRONOMIA: ALGUMAS SITUAÇÕESPROBLEMA PROPOSTAS A PARTIR DO SOFTWARE STELLARIUM. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 27, n. 3, 2010.
OLIVEIRA, Edilene França de; VOELZKE, Marcos Rincon; AMARAL, Luis Henrique. Percepção astronômica de um grupo de alunos do ensino médio da rede estadual de São Paulo da cidade de Suzano. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia-RELEA, n. 4,
, p. 79-99.
PRADO, A. F. O que há neste Diário? A mobilização de saberes docentes durante um curso de Astronomia para professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista Julio de
Mesquita Filho", Bauru, 2019.
SOBREIRA, P. H. A. Aplicação de modelos tridimensionais para o ensino de fusos horários. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia. N. 13, 2012, p. 7-30.
TROGELLO, Anderson Giovani; NEVES, Marcos Cesar Danhoni; DA SILVA, Sani de Carvalho Rutz. A sombra de um gnômon ao longo de um ano: observações rotineiras eo ensino do movimento aparente do sol e das quatro estações. Revista Latino-Americana de Educação
em Astronomia - RELEA, n.16, p.7-26, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).