Analyzing the Potentialities of Artificial Intelligence in the Creation of Teaching Materials for Physics Teaching

Authors

  • Manoel Salvino de Lima Netto Instituto Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i2.52289

Keywords:

Educational technology. Didactic resources. Chat GPT.

Abstract

This article addresses the utilization of artificial intelligence (AI) for the production
of Physics educational materials, emphasizing the analysis of generated behavior and
the resultant impact on teaching practices. The employed methodology is grounded
in natural language processing (NLP) techniques, aiming to utilize the Chat GPT-3.5
chatbot to generate educational content. The main findings point to a significant
reduction in the time required for the creation of educational materials by teachers,
as AI can expedite the creation and formatting processes. Additionally, the AI
demonstrated not only an aptitude to adapt its responses according to different
physics areas but also a evident capacity to assimilate linear equations in the physics
context. The AI's ability to generate accurate and relevant responses, in line with the
covered content, resulted in materials better suited to students' specific needs,
consequently enhancing the educational experience from both the teacher and
student perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manoel Salvino de Lima Netto, Instituto Federal de Mato Grosso

Possui graduação em Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (2020). Especialização em Ciências da Natureza, suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí (2022). Mestrando do Programa Nacional de Mestrado Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (2024). Atualmente é Professor Efetivo de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologias inovadoras e formação de professores.

References

GOMES, D. dos S. Inteligência Artificial: conceitos e aplicações. Revista Olhar Científico, v. 1, n. 2, p. 234-246, 2010.

ChatGPT nos estudos? A nova era educacional pós-inteligência artificial. Disponível em: https://exame.com/future-of-money/chatgpt-nos-estudos-a-nova-eraeducacional-pos-inteligencia-artificial/. Acesso em: 14 ago. 2023.

KIRMANI, A. R. Artificial intelligence-enabled science poetry. ACS Energy Letters, v. 8, n. 1, p. 574-576, 2022.

CELIK, I. et al. The promises and challenges of artificial intelligence for teachers: A systematic review of research. TechTrends, v. 66, n. 4, p. 616-630, 2022.

AUGUSTO, T. G. S.; CALDEIRA, A. M. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 1, p. 139-154, 2007.

ANDRADE, M. L. F,; MASSABNI, V.G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Ciência & educação, v. 17, n. 04, p. 835-854, 2011.

ROSSONI, L.; CHAT, G. P. T. A inteligência artificial e eu: escrevendo o editorial juntamente com o ChatGPT. Revista eletrônica de ciência administrativa, v. 21, n. 3, p. 399-405, 2022.

Ma, ZH., Hwang, WY. & Shih, T.K. Effects of a peer tutor recommender system (PTRS) with machine learning and automated assessment on vocational high school students' computer application operating skills. J. Comput. Educ. 7, 435–462 (2020). https://doi.org/10.1007/s40692-020-00162-9

FERREIRA, H. et al. Introduzindo aprendizado de máquina em cursos de física: o caso do rolamento no plano inclinado. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, 2022. ChatGPT Shared Links FAQ | OpenAI Help Center. 2023. Disponível em: https://help.openai.com/en/articles/7925741-chatgpt-shared-links-faq.

EINSTEIN, A. Sobre a eletrodinâmica dos corpos em movimento. 1905.Young T. 1802 II. The Bakerian Lecture. On the theory of light and colours. Phil. Trans. R. Soc.92: 12–48

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - MATRIZ DE REFERÊNCIA ENEM. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf

Published

2024-07-02

How to Cite

SALVINO DE LIMA NETTO, Manoel. Analyzing the Potentialities of Artificial Intelligence in the Creation of Teaching Materials for Physics Teaching. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 41–53, 2024. DOI: 10.26512/rpf.v8i2.52289. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/52289. Acesso em: 21 nov. 2024.