Analyzing the Potentialities of Artificial Intelligence in the Creation of Teaching Materials for Physics Teaching
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i2.52289Keywords:
Educational technology. Didactic resources. Chat GPT.Abstract
This article addresses the utilization of artificial intelligence (AI) for the production
of Physics educational materials, emphasizing the analysis of generated behavior and
the resultant impact on teaching practices. The employed methodology is grounded
in natural language processing (NLP) techniques, aiming to utilize the Chat GPT-3.5
chatbot to generate educational content. The main findings point to a significant
reduction in the time required for the creation of educational materials by teachers,
as AI can expedite the creation and formatting processes. Additionally, the AI
demonstrated not only an aptitude to adapt its responses according to different
physics areas but also a evident capacity to assimilate linear equations in the physics
context. The AI's ability to generate accurate and relevant responses, in line with the
covered content, resulted in materials better suited to students' specific needs,
consequently enhancing the educational experience from both the teacher and
student perspectives.
Downloads
References
GOMES, D. dos S. Inteligência Artificial: conceitos e aplicações. Revista Olhar Científico, v. 1, n. 2, p. 234-246, 2010.
ChatGPT nos estudos? A nova era educacional pós-inteligência artificial. Disponível em: https://exame.com/future-of-money/chatgpt-nos-estudos-a-nova-eraeducacional-pos-inteligencia-artificial/. Acesso em: 14 ago. 2023.
KIRMANI, A. R. Artificial intelligence-enabled science poetry. ACS Energy Letters, v. 8, n. 1, p. 574-576, 2022.
CELIK, I. et al. The promises and challenges of artificial intelligence for teachers: A systematic review of research. TechTrends, v. 66, n. 4, p. 616-630, 2022.
AUGUSTO, T. G. S.; CALDEIRA, A. M. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 1, p. 139-154, 2007.
ANDRADE, M. L. F,; MASSABNI, V.G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Ciência & educação, v. 17, n. 04, p. 835-854, 2011.
ROSSONI, L.; CHAT, G. P. T. A inteligência artificial e eu: escrevendo o editorial juntamente com o ChatGPT. Revista eletrônica de ciência administrativa, v. 21, n. 3, p. 399-405, 2022.
Ma, ZH., Hwang, WY. & Shih, T.K. Effects of a peer tutor recommender system (PTRS) with machine learning and automated assessment on vocational high school students' computer application operating skills. J. Comput. Educ. 7, 435–462 (2020). https://doi.org/10.1007/s40692-020-00162-9
FERREIRA, H. et al. Introduzindo aprendizado de máquina em cursos de física: o caso do rolamento no plano inclinado. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, 2022. ChatGPT Shared Links FAQ | OpenAI Help Center. 2023. Disponível em: https://help.openai.com/en/articles/7925741-chatgpt-shared-links-faq.
EINSTEIN, A. Sobre a eletrodinâmica dos corpos em movimento. 1905.Young T. 1802 II. The Bakerian Lecture. On the theory of light and colours. Phil. Trans. R. Soc.92: 12–48
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - MATRIZ DE REFERÊNCIA ENEM. Disponível em: https://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).