COMPLEMENTARY METHOD FOR TEACHING HYDRODYNAMICS, USING A VENTURI TUBE AND PRESSURE SENSOR

Authors

  • Daniel Batista da Silva Mestrando Programa Nacional em Ensino de Física - MNPEF - Polo 08 - Juazeiro-BA - Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF https://orcid.org/0009-0000-2266-1553
  • Mateus Ramon de Sá Novaes Mestrando Programa Nacional em Ensino de Física - MNPEF - Polo 08 - Juazeiro-BA - Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF https://orcid.org/0009-0007-0707-0238
  • Mariele Regina Pinheiro Gonçalves Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física – MNPEF – Polo 08 – Juazeiro BA - Universidade Federal do Vale do São Francisco – UNIVASF https://orcid.org/0000-0001-7954-6820
  • Marco Aurélio Clemente Gonçalves Universidade Federal do Vale do São Francisco – UNIVASF – Colegiado de Engenharia Agronômica https://orcid.org/0000-0001-5630-2209

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.50460

Keywords:

Hydrodynamics. Phyphox. Venturi tube. Pressure variation.

Abstract

It is known that the experimental practice is of great value in the learning process, for enabling the students to experience in a simple way, physical phenomena that before were of great interpretative difficulty. This teaching technique is based on the principles of active methodologies, treating it as an innovative practice, that is, students will be able to learn by practicing and, consequently, it will be possible that these same students, after having assimilated such knowledge, are able to teach the rest of the class. In most cases it is noteworthy that most institutions of basic education, as well as higher education, do not have teaching laboratories equipped enough to offer new teaching methodologies to students. Subject of great relevance as the Venturi tube is approached in a very theoretical way and with simple resolutions of exercises just by applying mathematical formulas found in the study of hydrodynamics. Aiming to correct this problem, it was proposed in this article the construction of a didactic sequence with a low cost Venturi tube associated with the use of the Phyphox application, which works as a meter.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO M. S. T.; ABIB, M. L. V. S. Atividades experimentais no Ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1996.

GIL-PEREZ, D.; FURIÓ MÁS, C.; VALDÉS, P.; SALINAS, J.; MARTINEZ-TORREGROSA, J.; GUISASOLA, J.; GONZÁLEX, E.; DUMÁS-CARRÉ, A.; GOFFARD, M.; PESSOA DE CARVALHO, A. M. Tiene sentido seguir distinguiendo entre aprendizaje de conceptos, resolución de problemas de lápis y papel y realización de prácticas de laboratorio? Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 2, p. 311-320, 1999.

GRASSELLI, E. C.; GARDELLI, Daniel. O ensino de Física pela experimentação no Ensino Médio: da Teoria à prática. In: Cadernos PDE, Os Desafios da Escola Pública Paraense na Perspectiva do Professor vol. 1, 2014.

HAREL, I.; PAPERT, S. Constructionism. Ablex Publishing, 1991.

LEIRIA, T. F.; MATARUCO, S. M. C. O papel das atividades experimentais no processo de ensino-aprendizagem de Física. Anais do Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências, 2015.

MASSA, N. P; OLIVEIRA, G. S.; SANTOS, J. A. O construcionismo de Seymour Papert e os computadores na educação. Cadernos da FUCAMP, v. 21, n. 52, p. 110-122, 2022.

MOREIRA, M. A. O que é afinal Aprendizagem significativa? Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: <http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf>

NUSSENZVEIG, H. M. Curso de Física Básica: fluidos, oscilações e ondas, calor. Editora Blucher, 2018.

PEREIRA, B. B. Experimentação no ensino de ciências e o papel do professor na construção do conhecimento. Cadernos da FUCAMP, v. 9, n. 11, 2010.

ROGERS, Carl R. Tornar-se pessoa. WWF Martins Fontes, 2017.

SILVA W. V.; DUARTE, M. O. O Ensino de Física e atividades experimentais em sala de aula: Algumas considerações. Anais do Congresso Internacional de Educação e Tecnologias e do Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, 2018.

Published

2025-01-10

How to Cite

BATISTA DA SILVA, Daniel; RAMON DE SÁ NOVAES, Mateus; REGINA PINHEIRO GONÇALVES, Mariele; AURÉLIO CLEMENTE GONÇALVES , Marco. COMPLEMENTARY METHOD FOR TEACHING HYDRODYNAMICS, USING A VENTURI TUBE AND PRESSURE SENSOR. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 78–93, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.50460. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/50460. Acesso em: 11 dec. 2025.