STUDY OF ASTRONOMIC CONCEPTS IN HIGH SCHOOL WITH THE TEACHING USE OF ALTERNATIVE MATERIALS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v7i2.43322Keywords:
Astronomy, Knowledge, Incentive, Alternative materials.Abstract
Astronomy was used by many people to try answers to some natural phenomena, contributing to the chronological organization of society, planting periods, navigation development, among others. However, Astronomy is rarely addressed in schools in Brazil, because the lack of an adequate structure, the non-mandatory nature of the schoolar curriculum, besides that it is a science that demands the use of experimental methods in its application, and all that contributes to that concepts of this science are not developed. This work is the result of a research that aimed to show a didactic which counted on alternative and accessible materials for the astronomy topics study, which promote their interest, importance and employment in the classroom. To carry out the project, classes developed at the Tiradentes Military School “Cabo José Martins de Moura” were used, with students from the 1st year of high school. The classes were organized in the form of workshops and held in the evening, divided into three stages: theoretical or support classes, construction of the experiments and socialization of the experiments, addressing concepts of Astronomy. As a tool for data collection, a questionnaire was applied, containing six questions, to assess the importance of practical applications and experiments for understanding the concepts of Astronomy. The results showed that the students involved in the project had a good acceptance of the proposed activities, which facilitated the understanding of some topics of Astronomy, such as: Kepler Laws, Moon Phases and Eclipses, as well as their importance for the development of society.
Downloads
References
ALEXANDRE, Luiz Antonio. A Influência de uma Sequência Didática Sobre as Concepções Alternativas dos Alunos Sobre Astronomia: Uma Análise a Partir do Uso do Stellarium. 2017. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170710084350.pdf . Acesso em: 12 out. 2019.
ALVES, Vagner Camarini; STACHAK, Marilei. A Importância De Aulas Experimentais No Processo Ensino Aprendizagem Em Física: “Eletricidade”. Disponível em: http://www.uenf.br/Uenf/Downloads/LCFIS_7859_1276288519.pdf . Acesso em: 05 nov. 2019.
ANDRADE, Tiago Yamazaki Izumida; COSTA, Michelle Budke. O Laboratório de Ciências e a Realidade dos Docentes das Escolas Estaduais de São Carlos-SP: s/i. Química Nova na Escola. São Paulo, v. 38, n. 3, p. 208-214, 2016. Sociedade Brasileira de Química (SBQ). Disponível em: http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160029. Acesso em 17 de dez. de 2019.
ARAGÃO, G. B. et al. Construção do Telescópio de Baixo Custo para o Estudo de Astronomia. Revista Pratica docente. v. 4, n. 1, p. 242-253, jun./2019. Disponível em: file:///C:/Users/SD%20ARAG%C3%82O/Downloads/428-2080-1-PB.pdf . Acesso em: 23 set. 2019.
BARTELMEBS, R. C., Harres, J. B. S., & Silva, J. A. da. (2014). A Teoria da Abstração Reflexionante e a Hitória da Astronomia. Revista Latino-Americana De Educação Em Astronomia. (18), 73–88. Disponível em: https://doi.org/10.37156/RELEA/2014.18.073. Acesso em: 23 set. 2019.
BARRIO, R., López-Varea, A., Casado, M., de Celis, JF. Caracterização de dSnoN e sua relação com a sinalização decapentaplégica em Drosophila. Dev. Biol. 306 (1), 2007, p. 66-81
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2019.
BRASIL. Orientações Educacionais Complementares aos Parametros Curriculares Nacionais (PCN+). Ciências da Natureza e Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2006.
BRASIL. Orientações Educacionais Complementares aos Parametros Curriculares Nacionais (PCN+). Ciências da Natureza e Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2002.
COSTA JUNIOR, Edio da; FERNANDES, Bruno da Silva; LIMA, Guilherme da Silva; SIQUEIRA, Andreza de Jesus; PAIVA, Jéssica Natália Miranda; SANTOS, Marina Gomes e; TAVARES, João Pedro; SOUZA, Taynara Vitória de; GOMES, Thaciara Marcela Ferreira. Divulgacão e ensino de Astronomia e Física por meio de abordagens informais. Revista Brasileira de Ensino de Física, [S.L.], v. 40, n. 4, p. 54011-54017, 14 maio 2018. Fap UNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2018-0051. Acesso em 20 de dez. de 2019.
FEITOSA, Murilo Carvalho; LAVOR, Otávio Paulino. Ensino de circuitos elétricos com auxílio de um simulador do PhET. Reamec - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S.L.], v. 8, n. 1, p. 125-138, 7 fev. 2020. Revista REAMEC. Disponível em: http://dx.doi.org/10.26571/reamec.v8i1.9014. Acesso em 09 de ago. de 2019.
FEIX, Everton Cristiano et al. A Importância da Física Experimental no Processo Ensino-Aprendizagem. s/i. Vivenciando A Integração. Santa Cruz do Sul, v. /, n. /, p. 1-2, 2012. Semanal. S/i.
FREIRE, Paulo; Teoria e Prática da Libertação, Porto: Nova Crítica (1° ed 1971, Paris).
LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. Educação em Astronomia: Repensando a formação de professores. 3. ed. São Paulo: São Paulo, 2012. S.i.
MILONE, André de Castro et al. Introdução À Astronomia e Astrofísica. 2003. Disponível em: http://staff.on.br/maia/Intr_Astron_eAstrof_Curso_do_INPE.pdf . Acesso em: 07 out. 2019.
RONQUI, Ludimilla; SOUZA, Marco Rodrigo de; FREITAS, Fernando Jorge Coreia de. A importância das atividades práticas na área de biologia. Revista científica da Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal – FACIMED. 2009. Cacoal – RO. Disponível em:http://www.facimed.edu.br/site/revista/pdfs/8ffe7dd07b3dd05b4628519d0e554f12.pdf. Acesso em 03 de ago. de 2019.
SEDUC-MT. Regimento Interno. Escola Estadual Da Policia Militar Tiradentes “Cb José Martins De Moura”. Confresa- MT, 2019.
SILVA, F.S.S.; MORAES, L.J.O; CUNHA, I.P.R. Dificuldades dos professores de biologia em ministrar aulas práticas em escolas públicas e privadas do município de Imperatriz-MA. Revista UNI, v. 1, p. 135-149, 2011.
VÍDEOS
SCARINCI, Anne Loise. Astronomia para docentes – XVII – Revisão fases da Lua. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1ST8aLAkILo&t=15s. Acesso em 06 de ago. de 2019.
Ponto ciência- estações do ano. Disponível em:https://www.youtube.com/results?search_query=esta%C3%A7%C3%B5es+do+ano+EXPERIMENTO. Acesso em 06 de ago. de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).