Portable Experiments for Vacuum Class

Authors

  • Rodrigo Candreva
  • Glauberto Gonzaga de Oliveira Escola de Ciências e Tecnologia UFRN, Natal/RN, 59078-790, Brasil
  • Mizraim Bessa
  • Neymar Pereira
  • Jefferson da Costa
  • Alexsandro Lima
  • Andrezza Tavares
  • Carlos Chesman UFRN https://orcid.org/0000-0001-8181-5065

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v7i2.43157

Keywords:

Portable Experiment, ISLE Methodology and Vacuum.

Abstract

Vacuum is a controversial theme since ancient Greece. In this work we will present a proposal for portable experiments under vacuum for science teaching that can help in learning Natural Science. Teaching in different stages of Basic Education and also in High School. The materials are easily bought and can be easily replicated, especially with the use of current pneumatic minipumps, could be used in the classroom. The proposal is for students to learn the concepts through experimental discussion in the classroom, with greater emphasis on interactive classes rather than lectures. For this, we were inspired by the ISLE methodology. In experimental practice, there are two main pedagogical moments, the so-called qualitative and quantitative experiments. To evaluate the methodology and use of these portable experiments, we will present a proposal for a didactic sequence to be applied in classes of the third year of high school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Celso; Novas maneiras de ensinar, novas maneiras de aprender. Porto Alegre: Artmed, p.50-57, (2002).

AUSUBEL, D.P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, (1982).

DELIZOICOV, D; ANGOTTI, J. A. Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, (1990).

ETKINA, E. & Van Heuvelen, A. Investigative Science Learning Environment - A Science Process Approach to Learning Physics, in E. F. Redish and P. Cooney, (Eds.), Research Base Reformo f University Physics, (AAPT), (2007).

ETKINA, E. Millikan award lecture: Students of physics—Listeners, observers, or collaborative participants in physics scientific practices? American Journal of Physics, 83(8), 669-679. (2015).

GAMA, S. Introdução à Ciência e Tecnologia de Vácuo. Campinas – SP: Instituto de Física “Gleb Wataghin” – Universidade de Campinas – SP, Agosto, (2002).

GUERICKE, O. Encyclopædia Britannica, 11th Edition. 9., p.670, (1910).

MARQUARDAT, N. Introduction to the Principles of Vacuum Physics. Institute for Accelerator Physics and Synchrotron Radiation. Dortmund, (1999).

MARTINS, R. A. Em busca do nada, considerações sobre os argumentos a favor do Vácuo ou do Éter. Trans/Form/Ação. São Paulo, 16: 7-2, (1993).

MARTINS, R. A. As concepções grega e moderna sobre o vácuo. Unisinos/IHU on-line. 2006. Disponível em: <http://www.ihuonline.unisinos.br/artigo/484-roberto-de-andrade-martins>. Acesso em: 22/09/2021.

MOREIRA M.A. Teorias de Aprendizagem. 2 ed. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária Ltda., 2011. 242p. (2011).

NARDI, R; LONGUINI, M.D. Origens históricas e considerações acerca do conceito de pressão atmosférica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, UFSC, Florianópolis, vol. 19, n.1, p.67-78, abril, (2002).

OLIVEIRA, G.G., et al, Experimentos portáteis para aula sobre indução eletromagnética, geradores e motores. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol.. (44) e20210388 (2022). <https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0388>.

SILVA, D. M. A natureza tem horror ao vácuo? Uma reflexão sobre o estabelecimento do peso do ar e a definição de pressão atmosférica. 2013. 51 f. Monografia (Graduação) - Curso de Física, Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, (2013).

SILVA, L. S. Experimentos didáticos utilizando um sistema de obtenção de vácuo. 2018. 68 f. Monografia (Graduação) - Curso de Física, Departamento de Ciências, Exatas, Biológicas e da Terra, Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua, (2018).

STEMPNIAK, R. A Ciência e tecnologia do vácuo: resumo histórico e algumas aplicações. São José dos Campos – SP: Sociedade Brasileira de Vácuo – SP, (2002).

UMRATH, W. Fundamentals of Vacuum Technology, Leybold Vacuum GmbH.,(1998).

YOSHIMURA N. Vacuum Technology. Springer Nature, B.V., (2014).

Published

2023-11-15

How to Cite

CANDREVA, Rodrigo; GONZAGA DE OLIVEIRA, Glauberto; BESSA, Mizraim; PEREIRA, Neymar; DA COSTA, Jefferson; LIMA, Alexsandro; TAVARES, Andrezza; CHESMAN, Carlos. Portable Experiments for Vacuum Class. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 158–174, 2023. DOI: 10.26512/rpf.v7i2.43157. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/43157. Acesso em: 23 nov. 2024.