Mechanics and the Human Body: development of a hypermidia tool to study the dynamics in natural human actions
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v7i1.43036Keywords:
Hypermedia. Physics Teaching. Mechanics. Human bodyAbstract
Computing the speed at which a car travels the distance between two cities, estimating the time required for a body in free fall to touch the ground, or observing the influence of the Moon on the phenomenon of tides, are examples of everyday life that easily reminds us of the Physics. However, it is not common to pay attention to the fact that as movement actions performed naturally by the human body, such as getting up and walking, they are also actions performed by the laws of physics. This article creates the creation of a hypermedia tool built to show how Physics is able to explain the simple and everyday movements of our body. The development of the tool, built with the aid of the PowerPoint text editing and presentation software, sought to explore the multimedia resources of navigation, sound and image, for the presentation of issues and contents, as well as the critical analysis of demonstrative videos of natural human actions, such as sitting, running and jumping. The observation and discussion of actions that are so common in hypermedia has the potential to provide us with an insight into the different physical concepts using the human body as a laboratory and, therefore, expand the ability to observe and reflect the concepts, while seeking to understand the world around us.
Downloads
References
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Parte III: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 1998.
FIOLHAIS, C.; TRINDADE, J. Física no Computador: o Computador como uma Ferramenta no Ensino e na Aprendizagem das Ciências Físicas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 3, p. 259-272, 2003.
MICHA, D. N.; FERREIRA, M. Física no esporte-parte 1: saltos em esportes coletivos. Uma motivação para o estudo da mecânica através da análise dos movimentos do corpo humano a partir do conceito de centro de massa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 35, n. 3, p. 1-9, 2013.
MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1999.
PORTAL INEP - Dados do Censo Escolar. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/dados-do-censo-escolar-noventa-e-cinco-por-cento-das-escolas-de-ensino-medio-tem-acesso-a-internet-mas-apenas-44-tem-laboratorio-de-ciencias/21206. Publicado em 12 de fevereiro de 2019. Acesso em 01 de agosto de 2020.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente (4ª edição brasileira). São Paulo: Martins, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).