Introduction to the scientific method with tests for the determination of friction coefficients
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v6i3.42266Keywords:
Scientific method. Coefficient of friction. Hypothesis testing. Falsifiability.Abstract
A simple view about what is a scientific theory is presented through Karl R. Popper's thinking, combined with an experimental scientific method to galileano mode and its realization, finished with a critical and quantitative analysis. It must be noticed that usually the practice is writing about one or another subject in specific journals or discussion circles, i. e., to the scientific thought itself or about a specific experiment. Thus, this work presents a proposal where the thought about science teams up with a way to do it in a didactic form, providing theoretical support material to professors and students, developing experiments to determine the coefficient of friction between flat surfaces. The intuition is confronted by the realization of experiments with emphasis on attention to the results in order not to induce false conclusions, mainly between beginning students. The results indicated that scatter plots, used widely to define trend lines, should not always be presented as unique results, needing further analysis in order not to be misleading.
Downloads
References
FOLLE, L. F. Estudo do coeficiente de Atrito para Processos de Estampagem. Tese (Doutorado em Engenharia Mecânica). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, p. 25-32. 2012.
HALLIDAY, D. ; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de física. Volume 1. 8 ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, 2008.
MORETTIN, P. A; BUSSAB, W. O. Estatística Básica. 6 ed. – São Paulo: Saraiva, 2010.
NUSSENZVEIG, H. M. Curso de Física Básica – Volume 1 – Mecânica. 4 ed.- São Paulo, SP: Edgard Blucher, 2002.
PIRES, A. S. T. Evolução das ideias da Física. São Paulo, SP, Livraria da Física: 2008.
POPPER, K. R. A lógica da pesquisa científica. São Paulo, Cultrix, 2001.
TIPLER, P. A.; MOSCA, G. Física para Cientistas e Engenheiros. Volume 1. 6 ed. Rio de Janeiro, RJ: LTC, 2009.
SCHMIDT, P.; SANTOS, J. L. O. O pensamento epistemológico de Karl Popper .ConTexto, Porto Alegre, v.7, n.11, p.6, 1º semestre de 2007.
ZIEMATH, E. C, et al. Determinação experimental da aceleração gravitacional no bairro Santana (IGCE, UNESP, Rio Claro, 1998), p. 1-5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).