Interdisciplinarity in Physics Class: exploring language as a means of developing skills in sciences
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v6i2.38783Keywords:
Physics teaching. Interdisciplinarity. New methodologies. Integration.Abstract
The objective of the work is to encourage interdisciplinarity. An experience of dialogue between two areas of knowledge is presented: physics and the Spanish language. The physical concept of electrical current is developed. In collaboration with the Spanish language teacher and using the book “La luz es como el Água” by Gabriel Garcia Marquez, the aim is to involve students through language as a means of transmitting knowledge. It explores how to achieve competences in science, for this, it was suggested that students interpret the book and highlight, in addition to the concept of electric current, other physical concepts contained in the text. The proposal was based on pedagogical actions that are guided by the PCNs and other official documents. It is a qualitative research where the results are presented through the evaluations carried out on the work carried out by the students. Following a pre-established script, these tasks, organized in a socio-interactionist context, lead the student along the paths to achieve the discipline's objectives. Students were free to express their ideas beyond the intended knowledge and to prepare presentations using alternative means such as multimedia. They also created a panel with the results that was displayed in the school corridor. The evaluation of the works was carried out from the formative perspective, using reports and presentations as instruments to record the knowledge achieved and highlight the difficulties. The whole is analyzed in the light of works that support the concept of interdisciplinarity and the need to develop actions in this sense.
Downloads
References
BRASIL a. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Brasília: MEC/SEMTEC, (2000) Pag 12 Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf, acesso em junho 2021
________ b.. PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS (ENSINO MÉDIO) Parte I - Bases Legais. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica, Brasília: MEC/SEMTEC (2000) Pags 21, 77 Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf , acesso em junho 2021
FETZNER, A. R. Perspectivas criticas da avaliação, texto 2. Disponivel em https://rfp.sesc.com.br/moodle/pluginfile.php/2152/mod_folder/content/0/Teresa_Steban_Texto_22-10-2014_Salto%20para%20o%20Futuro%20Avaliacao.pdf?forcedownload=1 acesso Junho/2021
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler, 23ª Ed. Cortes; Autores associados, Coleção polemicas do nosso tempo; 4. (1989)
GASPAR, Alberto. Física, volume unico, Ed. Atica, (2009)
KAWAMURA, Maria Regina Dubeux, HOSOUME, Yassuko. A Contribuição da Física para um Novo Ensino Médio. Física na Escola, v.4, n.2. (2003)
MARQUEZ, G. G.,e VENDREL, C. S. La luz es como el agua, Ed Norma (1999)
MEC, Lei de Diretrizes e Bases, LDB (1996). Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm acesso em junho, 2021
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU. (1986)
MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília, Ed UnB, (2006) 186p, ISBN 85-230-0826-8
NEUENFELDT, A. E. e RODRIGUES, A. W. Da Luz. Interdisciplinaridade na escola: uma possibilidade a partir do texto como eixo organizador de unidades didáticas interdisciplinares, Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação ISSN: 1681-5653 (2010)
PAEZ, G. R. e SOUZA, M. do C. Uso de Paradidáticos em Aulas de Matemática: uma experiência com “O Homem que Calculava”, Atas II ENREDE, UFSCar, SP. (2010)
PETRUCCI, Diego. El Taller de Enseñanza de Física de la UNLP como innovación: diseño, desarrollo y evaluación, Revista de Enseñanza de la Física. Vol. 22, Nº 2, (2009)
SANCHEZ, Claudio. FÍSICA Y LITERATURA EN LA OBRA DE JULIO VERNE, Revista de Enseñanza de la Física. Vol. 22, Nº 2, (2009)
SANTOS, Eloísa Helena. A interdisciplinaridade como eixo articulador do Ensino Médio e do Ensino Técnico de nível Médio Integrados. In: Ensino Médio integrado à educação profissional: integrar para quê?” Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. (2006)
UNESCO. Educação: um tesouro a descobrir. 3ª ed. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC/UNESCO. (1999)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).