Comparative Didactic Luxmeter: pedagogical approach in the classroom

Authors

  • Monica LOPIM UFJF
  • S. L. França
  • M. F. S. Costa
  • B. F. Rizzuti
  • B. Gonçalves

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v4i3.33319

Keywords:

Didactic Sequence. Luximeter. Energetic efficiency. Methdological pluralism.

Abstract

The main objective of this work is to present the stages of a didactic sequence applied in the classroom, based on the energetic efficiency concept of lamps. For this, we have used an experimental
educational product, called Luximetro Didactico Comparativo. Methodological pluralism was
chosen for the elaboration of this sequence. It was applied to both second and third years of High
School, indicating possible productive attitudes of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D. P.Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart andWinston, 1968. 53, 56

BORIN M.; GIORDAN, M. Percepções na teoria sociocultural de vigotski: uma análise naescola.Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 1, p. 113”“125, 2012. 57

BRASIL.PCN+ ENSINO MÉDIO - Orientações Educacionais Complementares aos ParâmetrosCurriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação e Cultura - SEMTEC, 2002. 53

BROCKINGTON G.; PIETROCOLA, M. Serão as regras da transposição didática aplicáveisaos conceitos de física moderna?Investigação em Ensino de Ciências, v. 10, n. 3, p. 387”“404,2005. 62

CAPECCHI, M. C. V. M.; CARVALHO, A. M. P. Atividade de laboratório como instrumentopara abordagem de aspectos da cultura científica em sala de aula.Pro-Posições, v. 17, n. 1, p.137”“153, 2006. 53

CARVALHO, A. M. P. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765”“794, 2018. 53, 54

CARVALHO, A. M. P. et al.Ensino de Física. São Paulo: Cengage Learning, 2010. 53, 56, 58

FEYERABEND, P.Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge. New York:Verso Books, 2010. 56

LABURÚ C. E.; ARRUDA, S. M.; NARDI, R. Pluralismo metodológico no ensino de ciências.Ciência e Educação, v. 9, n. 2, p. 247”“260, 2003. 53, 56

LOPIM, M. M. et al. LÚdico - luxímetro didático comparativo.Física na Escola, v. 16, n. 2, p.40”“44, 2018. 53, 54

PIAGET, J.Structuralism. New York: Harper & Row, 1970. 53

RÉGNER, A. C. K. Feyerabend e o pluralismo metodológico.Epistéme: Filosofia e História dasCiências em Revista, v. 1, n. 2, p. 61”“78, 1996. 56

SASSERON, L. H.Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor - Texto6. 2008. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/acessar/> ”“ Acesso em 07 ago. 2020.60

SEDANO, L.; CARVALHO, A. M. P. Ensino de ciências por investigação: Oportunidadesde interação social e sua importância para a construção da autonomia moral.Alexandria:Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 1, p. 199”“220, 2017. 53, 57

SOLINO A. P.; FERRAZ, A. T.; SASSERON, L. H. Ensino por investigação como abordagemdidática: Desenvolvimento de práticas científicas escolares. XXI Simpósio Nacional deEnsino de Física. 2015. 60

TAUCHEN, G. S. J. A.Educação em Ciências: epistemologias, princípios e ações educativas.Curitiba: Editora CRV, 2012. 62

Published

2020-12-31

How to Cite

LOPIM, Monica; FRANÇA, S. L.; COSTA, M. F. S.; RIZZUTI, B. F.; GONÇALVES, B. Comparative Didactic Luxmeter: pedagogical approach in the classroom. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 52–72, 2020. DOI: 10.26512/rpf.v4i3.33319. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/33319. Acesso em: 23 nov. 2024.