Learning physical concepts from building a mini Peltier device refrigerator

Authors

  • Rafael da Silva Moraes
  • Adriano Pereira Guilherme Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v4i3.31837

Keywords:

maker culture. Peltier device. Construcionism.

Abstract

In an educational scenario composed of many difficulties, which concerns the teaching/ learning of the discipline of Physics, the use of innovative methodologies is a tendency to be analyzed to obtain a higher performance in the discipline. The present work aims to describe how a culture creator can assist in the teaching and learning process, proposing a construction of a peltier device mini fridge from the perspective creator, and no moment of construction and execution in this way, identifying the main methods used that can be developed with students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES FILHO P. J.Atividades Experimentais: do Método à Prática Construtivista. 302 f. Tese(Doutorado em Educação: Ensino de Ciências Naturais) ”“ Universidade Federal de SantaCatarina, 2000.

DANVIC.Pastilha de efeito peltier, c2020. Disponível em <http://www.danvic.com/produtos/pastilha-de-efeito-peltier/>

FERNANDES, J. D. F. S.; BRAZ, A. F.; MACHADO, L. S. S. X.; PIMENTEL, E . S.; FARIAS,A. V. A.; CAMPOS, A. L. P. S.Refriferação utilizando pastilhas de efeito peltier. Holos. V.2, p.25-31. 2010

HALVERSON, E. R.; SHERIDAN, K. M.; BRAHMS, L.; LITTS, B. K.; JACOBS-PRIEBE, L.;OWENS, T.Learning in the making: A comparative case study of threemakerspaces. HarvardEducational Review, v. 4, n. 84, 505”“531, 2014.

MONTEIRO, P. P.; SENA, A. J.Sistema de resfriamento de equipamentos industriais utilizandocélulas peltier.

INOVA TEC: A Revista Eletrônica da Estácio Belém, v. 1, Belém, 2016.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H.Criação do Conhecimento na Empresa: como as empresas gerama dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus,1997.

PAPERT, S. Mindstorms:Children, computers and powerful ideas. Basic Books, inc. ArtesMédicas: Porto Alegre. 1980.

SILVEIRA, F.Design & Educação: novas abordagens. In: MEGIDO, V. F. (Org.). A Revoluçãodo Design: conexões para o século XXI. São Paulo: Editora Gente, 2016, p. 116-131.

Published

2020-12-31

How to Cite

DA SILVA MORAES, Rafael; PEREIRA GUILHERME, Adriano. Learning physical concepts from building a mini Peltier device refrigerator. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 84–97, 2020. DOI: 10.26512/rpf.v4i3.31837. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/31837. Acesso em: 27 jul. 2024.