Symbiotic approach between ICTs and physics in high school mediated by arduino
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v4i2.29094Keywords:
Information and Communication Technologies, Arduino, Physics, Symbiotic Relationship.Abstract
The present work consists in the report of a didactic sequence designed in order to arouse in students the intrinsic interest for the study through the valorization of the knowledge and own methods of the science, aiming to develop competences linked to the digital culture and to enable them to deal in a critical and conscious way with information and communication technologies, as well as, in particular, illustrating concepts, terms and procedures typical of Physics. Aimed at students in the 3rd year of high school, the work was performed as a complementary activity in the physical space provided by the school on non-school Saturdays. Comprising 20 meetings of 2h each, all the technological resources that constituted working tools were acquired with contributions from PROEMI, a Federal Government project aimed at developing innovative activities in high school. At the end of the analysis, a clear conceptual evolution was observed in the students who participated in it, besides the acquisition of some technical skills.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Educational psychology: A cognitive view. Holt, Rinehart and Winston New York, 1978.
BORGES, A. T. Modelos mentais de eletromagnetismo. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 15, n. 1, p. 7-31, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso 27 de setembro de 2019.
DELIZOICOV, D. ANGOTTI, J. A. (1990). Física. São Paulo: Cortez.
LARA, A. L.; MANCIA, L. B.; SABCHUK, L.; PINTO, A. E. A.; SAKAGUTI, P. M. Y. ENSINO DE FÃSICA MEDIADO POR TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. XX Simpósio Nacional de Ensino de Física - SNEF 2013 - São Paulo, SP.
LYRA, D. G. Os três momentos pedagógicos no ensino de ciências na educação de jovens e adultos da rede pública de Goiânia, Goiás: o caso da dengue. 2013. 117p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas). Universidade Federal do Goiás, Goiânia.
MCROBERTS, M. Arduíno Básico. São Paulo: Novatec, 2011.
MOREIRA, M. A. Modelos Mentais. Investigações em Ensino de Ciências - V1(3), pp.193-232, 1996.
MOREIRA, M. A. Unidades de Enseñanza Potencialmente Significativas - UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista. Porto Alegre. v. 1, n. 2, p. 43-63, 2011. Subsídios teóricos para o professor pesquisador em ensino de ciências: A teoria da aprendizagem significativa. Instituto de Física, UFRGS, Porto Alegre, Brasil, 2009.
MUENCHEN, C.; DEMÉTRIO, D. Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro "Física". Ciência Educação, Bauru, v. 20, n. 3, 617-638, 2014
PIRES, M. A.; VEIT, E. A. Tecnologias de Informação e Comunicação para ampliar e motivar o aprendizado de Física no Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 28, n. 2, p. 241 -248, (2006).
VERONEZ, D.; LUNKES, M.; MUCHENSKI, F.; VIZZOTTO, L. A Utilização das TICs no Ensino de Física para trabalhar conceitos de MRU e MRUV. Ensino & Pesquisa, v. 13, n°1 (2015).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).