EPISTEMOLOGIA DE BACHELARD E A APRENDIZAGEM DO CONCEITO DE RESSONÂNCIA

Authors

  • Claudia Santos do Nascimento Vilas Bôas Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.12077

Keywords:

Resonance. epistemological obstacles. epistemological profile.

Abstract

In this work, we aim at investigating the possible epistemological obstacles in the cognitive system of a group of high school students to learn the concept of Resonance and to describe an example of the epistemological profile for the latter, according to Bachelard (BACHELARD, 1996). For this, we applied a questionnaire with diagnostic questions about the referred concept to a sample of 33 students. We found that the main epistemological obstacles suggested in the responses were the verbal and substantial obstacles and that the researched students evidenced a concept based in the empiricist and positivist philosophy for the concept of Resonance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Santos do Nascimento Vilas Bôas, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Instituto de Física - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Cidade Universitária, Caixa Postal 549. CEP 79070-900. Campo Grande / MS, Brasil

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional 1. . Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BACHELARD, G. A filosofia do não; O novo espírito científico; A poética do espaço. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

BACHELARD, G. O racionalismo aplicado. Rio de Janeiro: Zahar, 1986.

BACHELARD, G. poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BACHELARD, G. A epistemologia. Tradução de Fátima Lourenço Godinho e Mário Carmino Oliveira. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2006.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2009.

LUDKE, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Trad. Ernani F. da Rosa ”“ Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2018-08-22

How to Cite

VILAS BÔAS, Claudia Santos do Nascimento. EPISTEMOLOGIA DE BACHELARD E A APRENDIZAGEM DO CONCEITO DE RESSONÂNCIA. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 2, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v2i2.12077. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/12077. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos