THE SPACE RACE: THE APPLICATION OF AN INTERDISCIPLINARY DIDACTIC SEQUENCE FOR PHYSICS TEACHING

Authors

  • Danillo Scoralich Universidade Federal Fluminense. Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - Polo 15. Laboratório de Pesquisa em Ensino e Divulgação da Ciência / LAPED. https://orcid.org/0009-0003-8007-018X
  • Vitor Acioly Universidade Federal Fluminense. Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - Polo 15. Laboratório de Pesquisa em Ensino e Divulgação da Ciência / LAPED. https://orcid.org/0000-0001-6655-5920

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.54327

Keywords:

Didactic Sequence. Physics Teaching. Interdisciplinarity. Space Race.

Abstract

This article reports on the application of a didactic sequence developed to address interdisciplinarity in basic education, contextualizing the historical and political aspects of the space race and its physical applicability in various technological aspects. The sequence was implemented in an elective course, as a project, for elementary and high school students at a private school in Rio de Janeiro. The main objective was to promote scientific dissemination and allow students to share and debate scientific and historical concepts, integrating different areas of knowledge. The methodology included the use of various pedagogical approaches, such as gamification, playful activities, traditional classes, demonstrative experiments, and technological tools. Formative assessment was employed to monitor students' learning process, with a final questionnaire indicating an average score of nearly 70%. However, some conceptual issues posed challenges, such as understanding the independence of mass in escape velocity and the use of radio waves for radio telescopes. The report highlights the importance of addressing complex topics in an interdisciplinary and contextualized manner, promoting more meaningful and integrated learning.

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Author Biographies

Danillo Scoralich, Universidade Federal Fluminense. Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - Polo 15. Laboratório de Pesquisa em Ensino e Divulgação da Ciência / LAPED.

Licenciado em Física pela Universidade Federal Fluminense (UFF), atualmente mestrando em Ensino de Física pela (UFF). Possuo 2 anos de experiência como professor de Física na educação básica, atuando no 9º ano do ensino fundamental e no ensino médio em instituições privadas, além de lecionar Tecnologia e Robótica para o ensino fundamental II. Membro do Laboratório de Pesquisa em Ensino e Divulgação da Ciência (LAPED/UFF), com interesse em metodologias ativas, interdisciplinaridade e Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) aplicadas ao ensino.

Vitor Acioly, Universidade Federal Fluminense. Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - Polo 15. Laboratório de Pesquisa em Ensino e Divulgação da Ciência / LAPED.

É professor do Instituto de Física da Universidade Federal Fluminense, com pesquisas na área de Ensino de Física. Fez pós-doutorado no Instituto de Física da UFRJ (2022), doutorado em Ensino de Física pela UFRJ (2021), mestrado em Ensino de Ciências da Natureza pela UFF (2015), e possui graduação em Licenciatura em Física pela UFRJ (2011).Faz parte do comitê de organização da Escola Sirius para Professores de Ensino Médio (ESPEM), representando a Sociedade Brasileira de Física (SBF) no Centro Nacional de Pesquisa em Energia e Materiais (CNPEM). Possui 16 anos de experiência como professor do ensino médio de escolas particulares, públicas e cursos livres. Coordenou cursos regulares de aplicação de física moderna e contemporânea para alunos de ensino médio. Trabalhou na Secretaria de Estado de Educação do Governo do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ), como professor de fisica no ensino médio regular, nos programas de formação de professores e nos programas de Educação de Jovens e Adultos (EJA).É líder do Laboratório de Pesquisa em Ensino e Divulgação da Ciência (LAPED), cujo objetivo é realizar pesquisas na área de Ensino de Física, pesquisas na área de Divulgação Científica e a realização de ações de divulgação científica priorizando a conexão com a educação básica e a formação docente.

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Published

2025-02-19

How to Cite

SCORALICH, Danillo; ACIOLY, Vitor. THE SPACE RACE: THE APPLICATION OF AN INTERDISCIPLINARY DIDACTIC SEQUENCE FOR PHYSICS TEACHING. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 306–323, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.54327. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/54327. Acesso em: 9 dec. 2025.