Quality on-line and free education for the health promotion

Authors

  • Tallyrand Moreira Jorcelino

DOI:

https://doi.org/10.26512/gs.v13i03.46692

Keywords:

Business Administration; , Double Degree; , Public Policy Management.

Abstract

This study addresses the pioneering contributions of the University of Brasília (UnB) in offering free online undergraduate courses in areas of knowledge associated with the field of Health knowledge and in the continuous promotion of critical student training, mostly young talents, as to multidisciplinary and cross-cultural aspects. The Regulation for the operation of regular distance graduation courses at this University portrays rights, expressed in management reports, technical-scientific publications, journalistic news, suitable for continuous retrospective analysis. The Sustainable Development Goal (SDG) nº 4 “Quality Education” ensures, until 2030, social control to public organizations for a more equitable and quality education. Distance Education, supported by current educational legislation, decisions by the Ministry of Education and the National Council of Education, adheres to the digital transformation and innovation in Brazilian education. In the trend of compliance and the formulation of educational public policies in the four-year period 2023 to 2026, it is up to the managers of public higher education institutions at the federal, state and municipal levels to pay continuous attention in the approval and reformulation procedures of the Pedagogical Projects of Courses (PPC) related to the area of Health, in line with the National Curriculum Guidelines for Undergraduate Courses, with a view to minimizing the judicialization of higher education to the treasury.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barone PMV. Parecer CNE/CES nº 281/2006 - Consulta sobre a oferta e equivalência de disciplinas à distância no ensino presencial. Conselho Nacional de Educação (CNE), Relator-Conselheiro [Internet]. 2006 [citado em 2022 dez. 24]. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_pces28106.pdf?query=ensino%20nao%20presencial

Richardson RJ, Peres JAS, Wanderley JCV, Correia LM, Peres MHM. Pesquisa social – métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, [Internet]. 1999 [citado em 2021 ago. 25]. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3034822/mod_resource/content/1/Texto%20-%20Pesquisa%20social.pdf

Universidade de Brasília [Internet]. UnB é quarta melhor federal do país, aponta ranking de Xangai: Universidade está entre as sete melhores brasileiras e subiu dezenas de posições entre melhores do mundo. Assessoria de Comunicação, Gabinete da Reitoria, UnBNotícias. 19/08/2021 [citado em 2021 ago. 25] Disponível em: https://www.noticias.unb.br/76-institucional/5158-unb-e-4-melhor-federal-do-pais-aponta-ranking-de-xangai

Universidade de Brasília [Internet]. UnB é primeira do país em Saúde e bem-estar e em educação de qualidade. Gabinete da Reitoria, Assessoria de Comunicação, 27/04/2022 [citado em 2022 dez. 24]. Disponível em: https://noticias.unb.br/76-institucional/5678-unb-e-primeira-do-pais-em-saude-e-bem-estar-e-em-educacao-de-qualidade

Rocha RO, Jardim SR. Edital DEG/DAIA Nº 24/2022 - Auxílio à participação de estudantes de graduação em eventos no Brasil e no exterior. Diretoria de Acompanhamento e Integração Acadêmica do Decanato de Ensino de Graduação (DEG), Universidade de Brasília (UnB). [Internet]. 2022 [citado em 2022 dez. 24]. Disponível em: https://www.deg.unb.br/index.php?option=com_content&view=article&id=515&Itemid=110

Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior [Internet]. Confira o resultado final da 2ª Edição do Promover ANDIFES. 24/05/2021 [citado em 2021 ago. 21]. Disponível em: https://www.andifes.org.br/?p=87584

Todorov JC. Resolução CEPE nº 221/1996. Assunto: Define normas para o estabelecimento de equivalência entre disciplinas ministradas no âmbito da Universidade de Brasília. Reitor [Internet]. 27/12/1996 [citado em 2022 dez. 24]. Disponível em: https://www.deg.unb.br/images/legislacao/cepe_221_1996.pdf

Unternbäumen EH. Resolução CEPE nº 126/2021. Assunto: Define as formas de distribuição de vagas nos processos seletivos para ingresso nos cursos de graduação de oferta regular da Universidade de Brasília. Vice-Reitor [Internet]. 02/12/2021 [citado em 2022 dez. 24]. Disponível em: https://deg.unb.br/images/legislacao/resolucao_cepe_126_2021.pdf

Universidade de Brasília [Internet]. Calendário universitário de graduação por atividades – 2º período letivo de 2022. Secretaria de Administração Acadêmica. [citado em 2022 dez. 24]. Disponível em:

https://saa.unb.br/images/documentos/graduacao/Calendarios/Atividades/2022_2/2022_2_Calend_Atv_Grad_21_12_2022.pdf

Pimentel NM. A inovação como política na educação e na modalidade a distância. Dossiê Políticas Públicas de Educação a Distância: desafios atuais. vol. 9, nº 1, jan. a abr. de 2020 [Internet]. [Citado em 2021 ago. 19]. Disponível em:

https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/53333

Mader H. Vanguarda na educação a distância. Correio Braziliense, [Internet] 16/04/2012, Cidade, p. 20. [citado em 2022 dez. 24]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/54562/complemento_1.htm?sequence=2

Universidade de Brasília [Internet]. Ex-Reitores da Universidade de Brasília. 2022. [citado em 2022 dez. 29]. Disponível em: https://www.unb.br/estrutura-administrativa/reitoria/2-publicacoes/632-ex-reitores

Jorcelino TM. Uma abordagem sobre o percurso formativo em Ciências Biológicas no componente curricular virologia. In: Teixeira RM, Skowronski M (Org.). Abordagens em educação: tecnologias digitais, docência e inclusão. Formiga, MG: MultiAtual, [Internet] 2021. Vol. 7. Cap. 1, p. 10-34. [citado em 2022 dez. 29]. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/603277

Jorcelino TM. Estímulo a educação superior no Brasil: um estudo comparativo sobre a estrutura curricular dos cursos de graduação em Ciências Biológicas presencial e on-line. In: Teixeira RM, Skowronski M (Org.). Abordagens em educação: tecnologias digitais, docência e inclusão. Formiga, MG: MultiAtual, [Internet] 2021. Vol. 6, Cap. 12, p. 182-205. [citado em 2022 dez. 29]. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/603259

Published

2023-01-30

How to Cite

1.
Moreira Jorcelino T. Quality on-line and free education for the health promotion. Rev. G&S [Internet]. 2023 Jan. 30 [cited 2024 Jul. 27];13(03):66-75. Available from: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/46692