Contributions and limitations of undergraduate nursing management

Authors

  • Karina Ogliari UNB

DOI:

https://doi.org/10.26512/gs.v13i01.42062

Keywords:

Education of Nursing, Practice Management, Professional Training, Staff Development

Abstract

This study aimed to understand the contributions and limitations of undergraduate learning about nursing management actions from the perspective of students. This is a qualitative research carried out in a higher education institution; the invitations were carried out until data saturation, reaching ten participants. After processing the data, two categories emerged: development of managerial skills and managerial training process. The students pointed out difficulties in connecting management and care, signaling the complexity of understanding the concept of care management at this stage of professional training. Thus, this aspect can be highlighted as a possible limitation in view of the importance of managerial aspects to subsidize care; another element indicated was the distance between disciplines that explicitly address the issue of nursing management. The contributions could be signified in the internship activities in the last two semesters of the course. Although the interviewees carry out management activities concomitantly with assistance, this movement seems imperceptible, this is why it is necessary to strengthen this link in other practices, as well as in theory. And in this way, meet the demands defined by the formation of competences, as the nuances of care management are clarified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mascarenhas NB, Santos TA, Florentino TC, Santos HS. Percepção de discentes, docentes e trabalhadoras sobre o processo de trabalho da enfermeira. Rev Baiana Enferm [Internet]. 2019;33:e27930:1-11.

Palhano RAR, Santos CA, Santos LF, Torres LM. Competências profissionais para o gerenciamento de recursos humanos na equipe de enfermagem. Braz J Hea Rev [Internet]. 2020;3(6):17315-23.

Dias CFC, Rabelo SK, Lima SBS, Santos TM, Hoffmann DR. Gerenciamento do cuidado de enfermagem no contexto hospitalar: relato de experiência. Braz J Hea Rev [Internet]. 2021;4(2):5980-86.

Brasil. Ministério da Saúde. Resolução CNS nº 573, de 31 de janeiro de 2018. Recomendações do Conselho Nacional de Saúde à proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais (DCNs) do curso de graduação Bacharelado em Enfermagem. Diário Oficial da União, Brasília, 2018 nov 6 [citado 2021 jul 27];155(213 Seção 1):38-42. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=06/11/2018&jornal=515&pagina=38&totalArquivos=83.

Costa DAS, Silva RF, Lima VV, Ribeiro ECO. National curriculum guidelines for health professions 2001-2004: an analysis according to curriculum development theories. Interface [Internet]. 2018;22(67):1183-95.

Chirelli MQ, Nassif JV. Avaliação critério-referenciada: acompanhamento do estudante no currículo orientado por competência. Revista Pesquisa Qualitativa [Internet]. 2019; 7(14):169-192.

Universidade de Brasília. Matrícula Web [Internet]. Disponível em: https://matriculaweb.unb.br/graduacao/disciplina.aspx?cod=100439.

Prado RT, Leite JL, Silva ÍR, Silva LJ. Comunicação no gerenciamento do cuidado de enfermagem diante do processo de morte e morrer. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2019;28:e20170336:1-14.

Berghetti L, Franciscatto LHG, Getelina CO. Formação do enfermeiro acerca do gerenciamento: entraves e perspectivas. Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro [Internet]. 2019;9:e2820:2-10.

Lopes GSG, Reis PR, Rolim ILTP, Sardinha AHL. Estágio em ensino: fortalecendo a formação do docente enfermeiro. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2020;(14):e243637:1-6.

Universidade de Brasília. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Graduação em Enfermagem [Internet]. Disponível em: http://fce.unb.br/images/documentos/graduacao/enfermagem/ppp/ppp_enf.pdf.

Placido RL, Manuir S, Maria JCS. Utilização das estratégias de ensino-aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Revista Dynamis [Internet]. 2018;23(1):40-57.

Esteves LSF, Cunha ICKO, Bohomol E, Negri EC. O estágio curricular supervisionado na graduação em enfermagem: revisão integrativa. Rev Bras Enferm [Internet]. 2018;71(Supl. 4):1842-53.

Ferreira RPN, Guedes HM, Oliveira DWD, Miranda JL. Simulação realística como método de ensino no aprendizado de estudantes da área da saúde. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro [Internet]. 2018;8:e2508:1-9.

Rigobello JL, Bernardes A, Moura AA, Zanetti ACB, Spiri WC, Gabriel CS. Estágio Curricular Supervisionado e o desenvolvimento das competências gerenciais: a visão de egressos, graduandos e docentes. Escola Anna Nery [Internet]. 2018;22(2):e20170298:1-9.

Tenório HAA, Correia DS, Santos AG, Marques ES, Silva ES, Subrinho DO. A visão do graduando de enfermagem quanto sua atuação no mercado de trabalho do Sistema Único de Saúde. REAS/EJCH [Internet]. 2019;11(13):e841:1-11.

Bacich L, Moran J, organizadores. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Penso Editora, 2018

Published

2022-04-30

How to Cite

1.
Ogliari K. Contributions and limitations of undergraduate nursing management. Rev. G&S [Internet]. 2022 Apr. 30 [cited 2024 Oct. 3];13(01):21-34. Available from: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/42062