Academic leagues and university extension
contributions to nursing student learning
DOI:
https://doi.org/10.26512/gs.v12i01.31997Keywords:
Nursing Education, Health Education, Nursing Students, Nursing Research, Community Extension.Abstract
The study aims to highlight the contributions of academic leagues in university extension. This is an exploratory-descriptive study, with a qualitative approach, carried out with 31 students inserted in five Academic Leagues in the Nursing course at the State University Vale do Acaraú, in Sobral-Ceará, Brazil, from March to May 2017. Data collection occurred in three focus groups (A, B and C) using a guiding script and were analyzed using Minayo's thematic analysis. The research was approved by the Research Ethics Committee of that university, obtaining the Opinion Nr. 1,345,575. This study proves that the leagues contribute to the strengthening of teaching, research and extension. In addition, the findings demonstrate that students are moved to participate in the leagues by the desire to have other experiences in the field of Nursing, early insertion in the territory, curriculum qualification, reinforcement in teaching and learning. Also, that the leagues develop teaching-learning strategies, for example: theoretical training or theoretical cycle, construction and development of scientific events, among others. Thus, academic leagues are potentialities for the transformation of the health practices scenario, mediated by teaching, research, extension, assistance and social transformation actions.
Downloads
References
Santos JHS, Rocha BF, Passaglio KT. Extensão Universitária e Formação no Ensino Superior. Rev.Bras. Ext. Univer. 2016;7(1): 23-28. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/3087
Carneiro JA, Costa FM, Poswar FO. Liga acadêmica: instrumento de ensino, pesquisa e extensão universitária. Rev. Gestão & Saúde . 2015;6(1):667-79. Disponível em:: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5556101
Silva SA, Flores O. Ligas Acadêmicas no Processo de For¬mação dos Estudantes. Rev. Bras. Educ. Med. 2015;39(3):410-417. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022015000300410&script=sci_arttext
Botelho NM, Ferreira IG, Souza LEA. Ligas Acadêmicas de Medicina: Artigo de Revisão. Rev.Para. Med. 2013;7(4):85-88. Disponível em: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=712067&indexSearch=ID
Araújo CRC, Lopes RE, Oliveira AC, Silveira NC. Contribuição das Ligas Acadêmicas para o processo ensino aprendizagem na graduação em enfermagem. ReTEP. 2018;10(3):3-8. Disponível em: http://www.coren-ce.org.br/wp-content/uploads/2019/11/Contribui%C3%A7%C3%A3o-das-Ligas-Acad%C3%AAmicas-para-o-processo-ensino-aprendizagem-na-gradua%C3%A7%C3%A3o-em-enfermagem.pdf
Torres AR, Oliveira GM, Yamamoto FM, Lima MCP. Academic Leagues and medical education: contributions and challenges. Interface. 2008; 12(27):713-20. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832008000400003
Brasil. Ministério da Educação. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 20 dez. 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf
Cavalcante ASP, Vasconcelos MIO, Lira GV, Henriques RLM, Albuquerque INM, Maciel GF et al.As Ligas Acadêmicas na Área da Saúde: Lacunas do Conhecimento na Produção Científica Brasileira. Rev. Bras. Educ. Med. 2018;42(1):194 -204. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022018000100199&script=sci_arttext
Panobianco MS, Borges ML, Caetano EA, Sampaio BAL, Magalhães PAP, Moraes DC.A contribuição de uma liga acadêmica no ensino de graduação em enfermagem. Rev. Rene.2013; 14(1):169-178. Disponível em:: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/3351/2589
Brasil. Ministério da Saúde. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 25 de junho de 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm
Ferreira IG, Souza LE, Botelho NM. Ligas acadêmicas de medicina: perfil e contribuições para o ensino médico. Rev. Soc. Bras. Clin. Med. 2016;14(4):239-44. Disponível em:: http://www.sbcm.org.br/ojs3/index.php/rsbcm/article/view/221
Oliveira FLB, Almeida Júnior JJ. Extensão universitária: contribuições na formação de discentes de Enfermagem. Rev. Bras. Pesq. Saúde. 2015;17(1):19-24. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/rbps/article/view/12445
Minayo, MCS. O desafio do conhecimento - pesquisa qualitativa em saúde, 11ª ed. São Paulo: Hucitec, 2008.
Backes, DS, Colomé, JS, Erdmann, RH, Lunardi, VL. Grupo focal como técnica de coleta e análise de dados em pesquisas qualitativas. O Mundo da Saúde. 2011;35(4):438-442. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/artigos/grupo_focal_como_tecnica_coleta_analise_dados_pesquisa_qualitativa.pdf
Freire P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
Ribeiro MRF, Pontes VMA, Silva EA. A contribuição da extensão universitária na formação acadêmica: desafios e perspectivas. Rev. Conexão UEPG. 2017;13(1):52-65. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/9097#:~:text=Constatou%2Dse%20a%20import%C3%A2ncia%20de,vida%20dentro%20fora%20da%20Universidade.
Araújo CRC, Lopes RE, Dias MSA, Ximenes Neto FRG, Farias QLT, Cavalcante ASP. Contribuição das ligas acadêmicas para a formação em enfermagem.Rev. Enferm. em Foco. 2019;10(6):137-142. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/2802
Freitas TPP, Paula CC, Zanon BP, Meirelles FSC, Weiller TH, Padoin SMM. Contribuições da extensão universitária na formação de acadêmicos de enfermagem. Rev. Enferm. UFSM [Internet]. 2016;6(3):307-316. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/19966
Moraes, SLD, Tamaki, R, Sobral, APV, Santiago Júnior, JF, Leão, RS, Silva, BG, et al. Impacto de uma experiência extensionista na formação universitária. Rev. Cir. Traumatol. Buco-Maxilo-Fac. 2016;16(1):39-44. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-52102016000100006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ELECTRONIC JOURNAL MANAGEMENT AND HEALTH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in whole or in part. I further declare that once published in the Electronic Journal Management and Health published by the University of Brasília, it will never be submitted by me or any of the other coauthors to any other means of scientific dissemination.
Through this instrument, in my name and in the name of the other coauthors, may I soon copy the copyright of the article to Electronic Journal Management and Health and declare that I am aware that failure to comply with this commitment will subject the violator to penalties and penalties Law of Protection of Rights Authorities (Nº9609, of 02/19/98).