Strategies for Teaching Self-Care of Surgical Patients: An Integrative Review of the Literature

Authors

  • Debora Viviane Stadler Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • Annecy Tojeiro Giordani Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Campus Luiz Meneghel; Centro de Ciências Biológicas, Setor de Enfermagem.
  • Gabriela Machado Ezaias Paulino Universidade Estadual de Maringa
  • Helena Megumi Sonobe Universidade de São Paulo-USP.
  • Renata Rodrigues Zanardo Universidade Estadual do Norte do Paraná-UENP.
  • Maria Aparecida Valério Universidade Estadual do Norte do Paraná-UENP.

DOI:

https://doi.org/10.26512/gs.v0i0.23332

Keywords:

Self-care; Teaching; Technology in health; Perioperative Nursing.

Abstract

The teaching of self-care stands out as an important strategy for coping with the difficulties that permeate the process of postoperative rehabilitation, allowing people to take care of themselves subsidized by information and recommendations elaborated carefully. This article aimed to identify and assess the evidence found in the national and international scientific literature on educational strategies for self-care at home of surgical patients, in order to guide the practice of nursing.Integrative literature review, held in the database LILACS and in electronic libraries PubMed, DEDALUS and SciELO, with scientific articles published in Portuguese, English and Spanish between 2005 to 2016. Four articles were selected that showed educational strategies for the teaching of self-care as mobile computing with perioperative educational multimedia modules; telephone follow-up; interactive education via CD-ROM or DVD, classroom, application of Theory of Self-care by Orem, weekly meetings in groups, explanatory leaflets and continuing education of health professionals. These different strategies promote meeting the needs of the individual patient, encouraging learning about surgical procedure and its consequences, and the development of skills for self-care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Debora Viviane Stadler, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Graduada em Enfermagem-Bacharel pela Universidade Estadual do Norte do Paraná.

Annecy Tojeiro Giordani, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Campus Luiz Meneghel; Centro de Ciências Biológicas, Setor de Enfermagem.

Graduada em Enfermagem e Obstetrícia (1984) pela Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), Mestrado (2000), Doutorado (2003) e Pósdoutorado(2013) pelaEscola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERPUSP).Especialista em Administração Hospitalar e em Enfermagem do Trabalho, comAperfeiçoamento em Licenciatura Plena em Formação Pedagógica para Docentes. Professora Adjunta (nível D) do Curso de Enfermagem e docente do Programa de PósGraduação(Mestrado Profissional em Ensino PPGEN)da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP); Supervisora de Serviço e ViceCoordenadora(3a Gestão: 20162018)do Curso de Enfermagem da UENPCLM.Pesquisadora nas linhas: Educação em Saúde; Enfermagem e Humanização do cuidado, Doenças infecciosas: problemáticas eestratégias de enfrentamento e Formação de professores.

Gabriela Machado Ezaias Paulino, Universidade Estadual de Maringa

Atua como Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) do Instituto Federal do Paraná - Campus Londrina. Doutorando em Enfermagem pela Universidade Estadual de Maringá. Professora Colaboradora/Assistente no Departamento de Enfermagem do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Londrina (2013-2015) e Enfermeira no Hospital Dr. Anísio Figueiredo da Secretaria de Saúde do Paraná em Londrina/PR (2010-2016). Graduada pela Universidade Estadual de Londrina (2007). Especialista em Gerência em Serviços de Enfermagem (2009) e Controle de Infecção em Serviços de Saúde (2009). Mestre em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto ? EERP/USP (2012).

Helena Megumi Sonobe, Universidade de São Paulo-USP.

Graduada em Enfermagem pela Universidade de São Paulo (1989), Especializada em Enfermagem em Estomaterapia pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (1995). Mestre (1996) e Doutor (2001) em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto ? USP. Atualmente é Professor Doutor da Universidade de São Paulo; membro Efetivo da Comissão Assessora de Graduação do Departamento de Enfermagem Geral e Especializada da EERP/USP. Revisor de periódicos CuidArte Enfermagem, Revista Científica das Faculdades Integradas de Jaú, Revista Enfermagem Brasil, Revista Latinoamericana de Enfermagem, Revista Eletrônica de Enfermagem, Revista Texto & Contexto e Revista Escola Anna Nery Revista de Enfermagem. Pesquisadora do "Grupo de Estudo da Reabilitação de Pacientes Cirúrgicos Oncológicos" da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto ? USP e do Grupo de Pesquisa Processo Saúde Doença na Perspectiva Sociocultural da Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL. Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem em Estomaterapia, principalmente na área das patologias intestinais, assistência de enfermagem cirúrgica, oncologia, estomaterapia e formação de recursos humanos para a pesquisa em Enfermagem.

Renata Rodrigues Zanardo, Universidade Estadual do Norte do Paraná-UENP.

Graduada em Enfermagem-Bacharel pela Universidade Estadual do Norte do Paraná-UENP.  

Maria Aparecida Valério, Universidade Estadual do Norte do Paraná-UENP.

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz da Universidade de São Paulo (1971) Mestrado em Estatística e Experimentação Agronômica pela ESALQ/Universidade de São Paulo (1980). Atualmente é professora assistente na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Campus Luiz Meneghel. Atua na área de estatística e experimentação agrícola. Diretora de Pesquisa da Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação da UENP

Published

2019-08-14

How to Cite

1.
Stadler DV, Giordani AT, Ezaias Paulino GM, Sonobe HM, Zanardo RR, Valério MA. Strategies for Teaching Self-Care of Surgical Patients: An Integrative Review of the Literature. Rev. G&S [Internet]. 2019 Aug. 14 [cited 2024 Jul. 22];:128-41. Available from: https://periodicos.unb.br/index.php/rgs/article/view/23332

Issue

Section

Artigos de Revisão

Most read articles by the same author(s)