Collecting In Brasil and the transit of the constructive art collection of Adolpho Leirner to the United States
Keywords:
Concrete Art , Collecting , Adolpho Leirner, Houston Museum, InternationalizationAbstract
From a contextualization of collecting, the text discusses the important collection of concrete art by São Paulo businessman Adolpho Leirner (1935), established in the 1960s onwards, when abstract languages aroused little interest from cultural institutions, collectors and the market. The sale of this artistic heritage in 2007 to the Houston Museum in Texas, United States, removed from the country, the most significant concrete collection produced here, precisely at the moment when this artistic language began to be more studied and institutionalized, in the other hand, internationalization allowed our abstract art, as well as contemporary art, to circulate more and gain prominence on the world artistic scene.
Downloads
References
AMARAL, Aracy. Apresentação. In: Projeto Construtivo brasileiro na arte (1950-1962). (Supervisão, Coordenação e Pesquisa Aracy Amaral). Rio de Janeiro: MAM; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977, p. 9-11.
____________. A Exposição do Projeto construtivo Brasileiro na arte. In: Projeto construtivo brasileiro na arte (1950-1962). Supervisão geral Aracy Amaral; Organização Ivo Mesquita. São Paulo: Pinacoteca, 2015. Livreto de 48 p. Fac-Simile da 1ª ed. São Paulo: Pinacoteca do Estado; Rio de Janeiro: MAM, 1977.
____________. Apresentação. In: AMARAL, Aracy (Coord. Editorial). Arte Construtiva no Brasil: Coleção Adolpho Leirner. São Paulo: Cia Melhoramentos; DBA, 1998, p. 19-26.
Aquisições do acervo do Museu Nacional de Belas Artes após 1940. Página do Museu, disponível em: https://artsandculture.google.com/story/oQWB7fVdbPoPGw?hl=pt-BR Acesso em 05.11.2024.
BOOGAART, Ernst Van Den. Por dentro dos Acervos: Frans Post. Blog do Instituto Moreira Salles, 2014. Disponível em: https://blogdoims.com.br/frans-post-vista-sobre-um-vale-por-ernst-van-den-boogaart/ Acesso em 05 e 08.11.2024.
CYPRIANO, Fábio. EUA compram coleção construtivista brasileira. Folha de São Paulo, 17 março 2007 (Ilustrada). Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1703200718.htm. Acesso em 29.10.2024.
___________. Venda da coleção Leirner gera protesto. Folha de São Paulo, 21 mar. 2007 (Ilustrada).
DIAS, Geraldo de S. A Visão do Paraíso e Frans Post: uma reavaliação em vista da prática pictórica contemporânea. Anais do Encontro Nacional da ANPAP, 2011, p. 3599-3602. Disponível em: https://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/cpa/geraldo_souza_dias.pdf Acesso em 05.11.2024.
Fapesp e Museu de Houston reúnem documentos de arte brasileira, 2007. Portal do Governo do Estado de São Paulo, 26.07.2007. Disponível em: www.saopaulo.sp.gov.br/ Acesso em: 09.11.2024.
GIORGI, Rosa. National Gallery of Art, Washington. Coleção Folha Grandes Museus, n. 14. São Paulo: Folha, 2009.
HUCHET, Stéphane. Anos 60: identidades compartilhadas entre vanguardas internacionais. Anais do XXXV Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte. Novos mundos: fronteiras, inclusão, utopias. Rio de Janeiro, 2015, p. 39-44. Disponível em: www.cbha.art.br.
LEIRNER, Adolpho. Colecionar é uma busca, In: AMARAL, Aracy (Coord. Editorial). Arte Construtiva no Brasil: Coleção Adolpho Leirner. São Paulo: Cia Melhoramentos; DBA, 1998, p. 7-17.
MACHADO, José Alberto G. O Colecionador como novo príncipe. In: HOFFMAN, Ana Maria P. et al. (Org.). História da Arte: coleções. Arquivos e narrativas. Bragança Paulista (SP): Editora Urutau, 2015, p. 33-46. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/server/api/core/bitstreams/28efd533-a290-4b6f-afaf-f9d5777be17a/content Acesso em: 28/10/2024.
MESQUITA, Ivo. Apresentação. In: Projeto construtivo brasileiro na arte 1950-1962. Supervisão geral Aracy Amaral. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2015 (Fac-símile da 1ª Edição. São Paulo: Pinacoteca do Estado; Rio de Janeiro: MAM, 1977- 2015), p. 5-7.
NOVAES, Tereza. Houston, Texas, Brasil. Folha de São Paulo, 25 maio 2007, Ilustrada. Disponível em: www1.folha.uol.co,.br/fsp/ilustrada. Acesso em: 09.11.2024.
SCHAEFFER, E. Os museus Europeus. Um ensaio. Revista de História, São Paulo, v.26, n. 53, p. 53-82. 1963. Disponível em: https://revistas.usp.br/revhistoria/issue/view/9146
Acesso em 01.11.2024.
SILVA, Juan Manuel Martínez. Del gusto privado a la institucionalidad estatal. Las coleciones privadas chilenas en el espacio público del Museo Nacional de Bellas Artes. . In: HOFFMAN, Ana Maria P. et al. (Org.). História da Arte: coleções. Arquivos e narrativas. Bragança Paulista (SP): Editora Urutau, 2015, p. 17 a 32. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/server/api/core/bitstreams/28efd533-a290-4b6f-afaf-f9d5777be17a/content Acesso em: 28/10/2024.
VELOSO, Marcos. “Mostra de Del Santo festeja 40 anos do MAM”, Folha de São Paulo, 10 jan. 1990, p. E-10 (Ilustrada).