The body beyond the skin in Andres Serrano

Authors

  • Celso Vitelli UFRGS

Keywords:

Andres Serrano, Abject Art, Religion

Abstract

The article discusses Andres Serrano's visual poetics following the artist's creative journey. A selection of Serrano's visual productions is made, exploring sexuality and the profanation of the Catholic religion as themes in his works. The study reaffirms that the unique productions of each artist generally do not happen in a vacuum, they emerge and assert themselves, it is believed, when compared to others that preceded them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações: Trad. Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.

ARCHER, Michael. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

DANTO, Arthur C. O abuso da beleza. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

DUARTE, Luisa (Org.). Paulo Sergio Duarte: a trilha da trama e outros textos sobre arte. Rio de Janeiro: FUNARTE, 2004.

FARINA, Mauricius Martins. Sobre as fotos proibidas de Robert Mapplethorpe. Studium 29, Campinas, Unicamp, 2009. Disponível em https://www.studium.iar.unicamp.br/29/4.html?https%3A//www.studium.iar.unicamp.br/29/4/. Acesso em 07 abril 2009.

FERREIRA, Edson Sousa e Silvia. Marcas do abjeto na arte contemporânea. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/317464263_Marcas_do_abjeto_na_arte_contemporanea. Acesso em 20 fevereiro 2010.

FIDELIS, Gaudêncio. Queermuseu: cartografias da diferença na arte brasileira. São Paulo: Santander Cultural, 2017.

FOSTER, Hal. O retorno do real. São Paulo: Cosac & Naify, 2014.

HOBBS, Robert. Andres Serrano: works 1983-1993. New York: Institut of Contemporary Art, 1994.

KRISTEVA, Julia. Pouvoirs de l’horreus: Essai sur l’abjection. Paris: Édition Seuil, 1980.

MAFRA, Juliana. O amargo humor na arte contemporânea. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/EBAP-AQPGQ7. Acesso em 20 abril 2017.

MATESCO, Viviane. Corpo, imagem e representação. Rio de janeiro: Jorge Zahar Editor, 2009.

MIKLOS, Aline. Blasfêmia e arte contemporânea: uma questão de método. Disponível em: https://ojs.ifch.unicamp.br/index.php/proa/article/view/2352/1754. Acesso em 20 fevereiro 2013.

PIRES, Beatriz Ferreira. O Corpo como Suporte da Arte: piercing, implante, escarificação, tatuagem. São Paulo: SENAC, 2005.

SANTOS, Matheus Araujo dos. Imagem-abjeto: um estudo sobre manifestações estéticas da abjeção. Disponível em : Acesso em 04 maio 2013.

TRIGO, Luciano. A grande feira: uma reação ao vale-tudo na arte contemporânea. São Paulo; Civilização Brasileira, 2009.

ZIELINSKY, Mônica; KERN, Maria Lúcia B.; CATTANI, Icleia B. Espaços do corpo: aspectos das artes visuais no Rio Grande do Sul (1977-1985). Porto Alegre: Editora da UFRGS; Programa de Pós-graduação em Artes, 1995. 195 p. (Coleção Visualidade; v.1).

Published

2024-12-29

How to Cite

Vitelli, C. (2024). The body beyond the skin in Andres Serrano. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 23(2), 95–105. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/55408

Issue

Section

Colaborações - Tema Livre