Desafios da inserção das Artes Indígenas Contemporâneas na escola não indígena

Authors

Keywords:

Artes Indígenas Contemporâneas; Ensino/Aprendizagem em Artes; Formação de professores; Estudos culturais.

Abstract

The teaching and learning of indigenous Arts in non-indigenous schools presents various challenges, ranging from the erroneous teaching of indigenous cultures as if they were located in the remote past, to ignorance about their ancestral presence and resistance to acknowledging that there are cultures other than the dominant one and that those cultures are equally important. Bearing in mind that material - albeit sparse - is available for the construction of knowledge about Contemporary Indigenous Arts [AIC in the Portuguese acronym], statements by indigenous artists are included, and there is discussion about which other sources need to be accessed for such construction to happen. It is intended to raise questions for discussion on this theme, starting with artists and researchers who deal, in whichever way, with the relevant questions, or who refer to them at some point.

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Author Biography

Lucia Pimentel, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Belas Artes, Mestre em Educação (UFMG), Doutora em Artes (USP). Professora Titular da EBA/UFMG, atuando na pós-graduação, com ênfase em Ensino/Aprendizagem em Artes e diversidade. Editora da Revista CLEA com Dora Águila (Chile). Líder do Grupo de Pesquisas Ensino de Arte e Tecnologias Contemporâneas e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte/Educação Borrando Fronteiras (CNPq).

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Published

2022-10-31

How to Cite

Pimentel, L. (2022). Desafios da inserção das Artes Indígenas Contemporâneas na escola não indígena. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 20(2), 105–120. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/44392

Issue

Section

Dossiê: Arte Indígena Contemporânea