engravings, drawings by Tarsila do Amaral

Authors

Keywords:

Engravings, Drawings, Tarsila do Amaral, Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo, Infrared Reflectography

Abstract

A set of nine engravings of Tarsila do Amaral, donated to the Museum of Contemporary Art of the University of Sao Paulo in 1998, by the Central Bank of Brazil, raises questions about the circulation and appropriation of her work in Brazil. In this article, we recover the origin of the works in the album Tarsila: gravuras (Tarsila: engravings, 1971) and the serigraph Louvor à natureza (Praise to Nature, undated); we discuss the technical aspects of these works, placing them in the context of Tarsila's production of engravings and bringing them closer to the artist's drawings; finally, we develop new analyses of the works based on the images generated by the Infrared Reflectography examination. In this sense, the goal is to contribute to the conservation of the history of these works, resignifying their interpretation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michele Bete Petry, Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo

Possui graduação em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2009), graduação em Letras - Língua Francesa e Literaturas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012), mestrado em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016). Atualmente é pós-doutoranda da Universidade de São Paulo e professora substituta da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em História, Teoria e Crítica de Arte.

Marcia de Almeida Rizzutto, Universidade de São Paulo

Professora Livre Docente da Universidade de São Paulo. Possui graduação em Bacharelado em Física pela Universidade de São Paulo (1986), graduação em Licenciatura Em Física pela Universidade de Sao Paulo (1997), mestrado em Física pela Universidade de São Paulo (1989) e doutorado em Física pela Universidade de São Paulo (1994). Tem experiência na área de Física Aplicada , com ênfase em Física Nuclear Aplicada com Aceleradores, atuando principalmente nos seguintes temas: Análise com feixes iônicos PIXE, PIGE, Ionluminescência. Trabalha atualmente no tema Arqueometria no estudo e caracterização de objetos de arte e do patrimônio cultural utilizando técnicas não destrutivas com Feixes Iônicos, Fluorescência de Raios X, Raman, FTIR e Imageamento. Desenvolve projetos de pesquisa com os Museus da Universidade de São Paulo e Museus de São Paulo como Pinacoteca, FAAP, MASP, Casa Portinari, etc.

Pedro Herzilio Ottoni Viviani de Campos, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Estadual de Campinas (2005), graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Campinas (2005), Mestrado em Física pela Universidade de São Paulo (2010) e Doutorado em Física pela Universidade de São Paulo (2015). Tem experiência na área de Física Aplicada ao estudo do Patrimônio Artístico, Histórico e Cultural, com ênfase em técnicas portáteis e não destrutivas: XRF (Fluorescência de Raio-X), MA-XRF (macro mapeamento por Fluorescência de Raio-X). Imageamento (Reflectografia no Infravermelho, Radiografia, Fotografia com Luz: Ultravioleta, Rasante e Visível), XRD (Difração de Raio-X), espectroscopia Raman e FTIR (no Infravermelho por Transformada de Fourier), além técnica PIXE (Emissão de Raio s X induzido por Partículas). Fotógrafo profissional.

References

A TÉCNICA e os seus segredos. O Estado de S. Paulo, São Paulo, ano 93, n. 29.806, p. 8, 2 jun. 1972. Disponível em: <https://acervo.estadao.com.br>. Acesso em: 16 abr. 2021.

BANCO CENTRAL DO BRASIL. MUSEU DE VALORES. Coleção de arte = art collection. Brasília: Banco Central do Brasil, 2014.

BANCO CENTRAL DO BRASIL. O Poder da Arte, Brasília, s.d.a.

BANCO CENTRAL DO BRASIL. A Persistência da Memória, Brasília, s.d.b.

CAMPOS, Pedro Herzilio Ottoni Viviani et al. X-ray fluorescence and imaging analyses of paintings by the Brazilian artist Oscar Pereira da Silva. Radiation Physics and Chemistry, v. 95. p. 362-367, 2014.

CARVALHO, Francisca Rosemary Ferreira de; SILVA, Regiane Aparecida Caire da; SANTOS, Flavia Rodrigues dos. Coleção do Banco Central do Museu Histórico e Artístico do Maranhão: considerações sobre a gravura de Tarsila do Amaral. Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade (RICS), São Luís, v. 4 - Número Especial, jul./dez., p. 113-129, 2018.

CATÁLOGO RAISONNÉ TARSILA DO AMARAL. São Paulo: Base 7 Projetos Culturais: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2008.

ECO Art. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2018. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/eve nto88036/eco-art. Acesso em: 20 mai. 2018.

GRASSMANN, Marcelo (Org.). Tarsila. São Paulo: Galeria Collectio, 1971.

HAIN, Miroslav; Bartl, Jan.; Jacko, Vlado., Multispectral analysis of cultural heritage artefacts. Measurement Science Review, v. 3, p. 9-12, 2003.

MILLIET, Maria Alice. Um espaço de consagração da arte moderna no Brasil. In: BANCO CENTRAL DO BRASIL. MUSEU DE VALORES. Coleção de arte = art collection. Brasília: Banco Central do Brasil, 2014.

VALLEGO, Rachel. Da Galeria Collectio ao Banco Central do Brasil – Percursos de uma coleção de arte. 2015. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade de Brasília. Brasília, 2015a.

VALLEGO, Rachel. Doações do acervo de arte do Banco Central do Brasil – uma presença modernista? Anais do 24º Encontro da ANPAP. Compartilhamentos na Arte: Redes e Conexões. Santa Maria: ANPAP, 2015b. p. 2156-2169.

VALLEGO, Rachel. Nostalgia moderna: a consagração do modernismo e o mercado de arte nos anos 1970 na doação do Banco Central do Brasil para o MAC USP. 2019. Tese (Doutorado em Artes) - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019.

Published

2022-10-31

How to Cite

Bete Petry, M., de Almeida Rizzutto, M., & Herzilio Ottoni Viviani de Campos, P. (2022). engravings, drawings by Tarsila do Amaral. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 20(2), 286–313. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/39712