Intersections between art and madness in the critical platform of Mario Pedrosa

Authors

  • Tarcila Soares Formiga CEFET-RJ

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v16i2.20774

Keywords:

Mário Pedrosa. Art critic. Concretism. “Virgin artl”. Visual arts.

Abstract

In the mid-1940s Mário Pedrosa attended the Centro Psiquiátrico Nacional Pedro II, where he was in contact with young artists and with the inmates of this institution, who were part of a painting studio. The encounter with the works produced in this studio led him to a reflection about the relationship between reason and sensitivity and the status of art and the artist, giving rise to the expression “virgin art”, coined by Pedrosa to describe the artistic creation of schizophrenics, children and primitives. The objective of this work is to understand how this reflection and the defense of “virgin art” contributed to the creation of arguments that Pedrosa would use to help create a group of concrete artists in Rio de Janeiro.

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Author Biography

Tarcila Soares Formiga, CEFET-RJ

Doutora em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia da UFRJ (com período sanduíche na New School for Social Research). Possui mestrado em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009) e graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006). Foi Professora Substituta de Sociologia da Universidade do Estado do Rio de Janeiro entre 2008 e 2009 e bolsista do Programa Nacional de Apoio à Pesquisa da Fundação Biblioteca Nacional entre 2009 e 2010. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia da Cultura e da Arte, atuando principalmente nos seguintes temas: arte, galerias e crítica de arte. Atualmente é professora do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ), unidade Nova Friburgo, onde leciona no Curso Técnico Integrado em Informática e na Graduação em Gestão em Turismo e Engenharia Elétrica.

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Published

2017-12-02

How to Cite

Formiga, T. S. (2017). Intersections between art and madness in the critical platform of Mario Pedrosa. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 16(2), 446–466. https://doi.org/10.26512/vis.v16i2.20774

Issue

Section

Colaborações - Tema Livre