Sound and image technologies and the human body in the production of senses in The Sheepwreck
DOI:
https://doi.org/10.26512/vis.v17i2.20644Keywords:
Sound and Image Technologies. Staging. Production of meanings. Acting. Multiplicity.Abstract
This descriptive article proposes to observe the relations between the technologies of representation, production and reproduction of sound and image and the production of meanings in the theatrical performance The Shipwreck (2010). Recognizing the aesthetic relevance and the increasing presence of such technologies in the contemporary scene, we consider their implications on the modes of production and perception of actresses, actors. It is necessary to review the methodological frameworks for the training of actors and actresses today, since the classical references for theatrical studies do not consider the relations between human bodies and audiovisual technologies for the scene.
Downloads
References
ALEXANDER, Gerda. Eutonia: um caminho para a percepção corporal. Trad. José Luís Mora Fuentes. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
DAVINI, Silvia. Cartografías de la Voz en el Teatro Contemporáneo: El Caso de Buenos Aires a fines del siglo XX. Colecção Textos y Lecturas en Ciencias Sociales. Buenos Aires: EdUNQ, 2007.
______. O Corpo Ressoante: estética e poder no teatro Contemporâneo. Anais do V Congresso da Associação Brasileira de Artes Cênicas, Belo Horizonte: 2008.<http://www.portalabrace.org/vcongresso/textos/territorios/> Acesso em: 11/11/2012.
______. O lado épico da cena ou a ética da palavra. Anais do IV Congresso Brasileiro de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006. pp 308-9.
______. Vocalidade e Cena: Tecnologias de Treinamento e Controle de Ensaio. Folhetim ”“ Teatro do Pequeno Gesto. no 15, Rio de Janeiro: Rioarte, out-dez 2002. pp 56-73.
DAVINI, Silvia; VIEIRA, Sulian. O Tempo ”“ A Condena. Revista VIS - Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade de Brasília, vol. 4, 2005. pp.138-148.
DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia. Vol. 1. Trad. Aurélio Guerra Neto; Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2004.
LEHMANN, Hans-Thies. Teatro Pós-Dramático. Trad. Pedro Süssekind. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.
LEITÃO, Rui. A Quinta Sinfonia de Mahler. Notas de Programa. Lisboa: Orquestra Sinfónica Metropolitana, 2013. <http://issuu.com/ruileitao/docs/folha_de_sala_20100328_quinta_mahler_zilm_ccb> Acesso em: 27/08/13.
LIGNELLI. César. A produção de sentido a partir da Dimensão Acústica da Cena: uma cartografia a partir dos processos de composição de Santa Croce e de O Naufrágio. Brasília: Dissertação de Mestrado pelo Programa de Pós-graduação em Arte da UnB, 2007.
______. A Dimensão Acústica da Cena no Teatro Ocidental. Anais do IV Congresso da ABRACE (Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas). Rio de Janeiro, 7 Letras, 2006.
PESSOA, Fernando. O Marinheiro. SOUZA, C. (Ed). São Paulo: Babel, 2011.
______. O Marinheiro. Obras Poéticas. GALHOZ, M. (Org) Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.
SHAKESPEARE, William. A Tempestade. Teatro Completo Comédias. Trad. Carlos Alberto Nunes. Rio de Janeiro: Ediouro, 1992.
VIEIRA, Sulian. A questão do estilo no teatro: Abordagens de Textos Teatrais entre Tradições Estéticas Ocidentais. Tese de Doutorado. Universidade de Brasília, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Arte, 2013.
______. O Naufrágio: Memória e Multiplicidade em Cena. Anais do VII Congresso da ABRACE (Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas). São Paulo, 2012. http://portalabrace.org/memoria/viicongressoprocessos.htm (Acessado em 20/06/2018)
______ . La Cuestión del Estilo en el Teatro: la voz y palabra en performance. Telón de Fondo: Revista de Teoria y Critica Teatral. Trad. Patrícia Cohen. Buenos Aires, 2011. v. 13, p. 203-232.
______. Estilo e Micropolítica. Anais do VI Congresso da ABRACE (Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas). São Paulo, 2010.
______. Treinamento, Técnica e Estética no Teatro Contemporâneo. Anais da V Reunião Científica da ABRACE (Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas). São Paulo, 2009.
______. Do Corpo como instrumento ao Corpo como lugar. Anais do V Congresso da ABRACE (Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas. Belo Horizonte, 2008.
_______. Voz em Cena no Teatro Estático. Anais do IV Congresso da ABRACE (Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas). Rio de Janeiro, 7 Letras, 2006.
_______. O Corpo Ressoante: Voz, Palavra e Desejo em Cena. Revista VIS - Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade de Brasília, v. 8, 2009. p. 9-19.
LOPES, Marcos Enrique. A Composição do Vazio: cinebiografia de Evaldo Coutinho. Pernambuco: África Produções, 2000.
STREHLER. Giorgio. La Tempesta (1977-78). Milano: La Radiotelevisione Italiana e Il Piccolo Teatro di Milano, 1981. < http://www.youtube.com/watch?v=0aKVTgV4iOs > Acesso em: 01/10/13
Discográficas
MAHLER, Gustav. 5ª Sinfonia. Orquestra Filarmônica de Berlim, KARAJAN, H.V. (Regente). Berlim: Gramophon, 1973.
EMERSON, Keith. The three fates: Clothó, Lachésis e Átropos. Royal Festival Hall Organ. Londres, 1970.