Imitação x cópia

O conceito de Antigo (e sua ausência) na arte do século XVIII

Authors

  • Anésio Azevedo Costa Neto IFSP. UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v17i1.20514

Keywords:

Classic antiquity. Greek art. Imitation. Theory of history. Modernity

Abstract

Based on Winckelmann´s (1717 ”“ 1768) concepts of classic antiquity, clearly shown in his History of Ancient Art, this article aims to bring forth the basis on which his work was oriented so that we can understand why these concepts become standard criteria in his theories. In order to give more emphasis to our reflections on classic antiquity, we added some enhancement given by Giambattista Vico (1670 ”“ 1744) and Arnold Hauser (1892 ”“ 1978) which will guide us through this debate on classic antiquity, basic theoretical and practical prescription on Modern Art.

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Author Biography

Anésio Azevedo Costa Neto, IFSP. UnB

[1] Graduado em Filosofia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), é docente do ensino básico, técnico e tecnológico em Filosofia do Instituto Federal de São Paulo, campus Votuporanga, e candidato ao Doutorado em Artes, linha de pesquisa em Poéticas Contemporâneas, pela UnB. O presente texto é resultado das pesquisas do mestrado em artes (2011-2013), pela mesma instituição onde cursa o doutorado. E-mail: anesio.azevedo@gmail.com.

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Published

2018-04-23

How to Cite

Costa Neto, A. A. (2018). Imitação x cópia: O conceito de Antigo (e sua ausência) na arte do século XVIII. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 17(1), 137–146. https://doi.org/10.26512/vis.v17i1.20514

Issue

Section

Colaborações - Tema Livre