Drug use and bullying among Brazilian adolescents

Authors

  • Bárbara de Oliveira Prado Sousa
  • Manoel Antônio dos Santos Universidade de São Paulo
  • Ana Carina Stelko-Pereira Universidade Estadual do Ceará
  • Erika de Cássia Lopes Chaves Universidade Federal de Alfenas
  • Denis da Silva Moreira Universidade Federal de Alfenas
  • Sandra Cristina Pillon Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e35417

Keywords:

Drugs, Bullying, Adolescents, School health, Substance-related disorders

Abstract

This study aimed to evaluate possible relations between drug use and peer involvement in bullying among adolescents. A cross-sectional study was carried out with 1,192 school Brazilian adolescents. A sociodemographic information form, the DUSI R and the School Violence Scale were used. The consumption of alcohol, cocaine and some type of drug (except alcohol and tobacco) was associated with bullying author; the use of some type of drug (except alcohol and tobacco) was associated with bullying target (victim); and marijuana with bullying target/author. Being 12 years old, atheist and urban dwellers increased chances for victimization, while being 15 years old and living in the urban area, for being target/author; and 13 years, for being authors. Age, school location, and religion were relevant factors for the occurrence of bullying. Involvement in bullying situations in any position is associated with drug use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manoel Antônio dos Santos, Universidade de São Paulo

Professor Titular da Universidade de São Paulo. Docente do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo ”“ FFCLRP-USP-RP (Ribeirão Preto, SP, Brasil); Livre-docente e Titular por concurso público pela FFCLRP-USP-RP (Ribeirão Preto, SP, Brasil). Líder do Laboratório de Ensino e Pesquisa em Psicologia da Saúde - LEPPS-USP-CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq, nível 1B. Membro do Comitê de Assessoramento do CNPq (CA Área de Psicologia). Editor Responsável pela revista Paidéia (Ribeirão Preto, SP, Brasil). Coordenador da equipe de Psicologia do Grupo de Assistência em Transtornos Alimentares (GRATA) do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP (Ribeirão Preto, SP, Brasil).

References

Alckmin-Carvalho, F., Izbicki, S., Fernandes, L. F. B., & Melo, M. H. D. S. (2014). Estratégias e instrumentos para a identificação de bullying em estudos nacionais. Avaliação Psicológica, 13(3), 343-350.

Andrade, S. S. C. D. A., Yokota, R. T. D. C., Bandeira de Sá, N. N., Silva, M. M. A. D., Araújo, W. N. D., Mascarenhas, M. D. M., & Malta, D. C. (2012). Relação entre violência física, consumo de álcool e outras drogas e bullying entre adolescentes escolares brasileiros. Cadernos de Saúde Pública, 28(9), 1725-1736. doi:10.1590/S0102-311X2012000900011

Bradshaw, C. P., Waasdorp, T. E., Goldweber, A., & Johnson, S. L. (2013). Bullies, gangs, drugs, and school: Understanding the overlap and the role of ethnicity and urbanicity. Journal of Youth and Adolescence, 42(2), 220-234. doi:10.1007/s10964-012-9863-7

Carlyle, K. E., & Steinman, K. J. (2007). Demographic differences in the prevalence, co”occurrence, and correlates of adolescent bullying at school. Journal of School Health, 77(9), 623-629. doi:10.1111/j.1746-1561.2007.00242.x

Carlini, E. L. A., Noto, A. R., Sanchez, Z. van der M., Carlini, C. M. A., Locatelli, D. P., Abeid, L. R. … Moura, Y. G. (2010). VI Levantamento nacional sobre o consumo de drogas psicotrópicas entre estudantes do Ensino Fundamental e Médio das redes pública e privada de ensino nas 27 capitais brasileiras. São Paulo: CEBRID/UNIFESP e SENAD. Retirado de https://www.cebrid.com.br/wp-content/uploads/2012/10/VI-Levantamento-Nacional-sobre-o-Consumo-de-Drogas-Psicotr%C3%B3picas-entre-Estudantes-do-Ensino-Fundamental-e-M%C3%A9dio-das-Redes-P%C3%BAblica-e-Privada-de-Ensino-nas-27-Capitais-Brasileiras.pdf

Cook, C. R., Williams, K. R., Guerra, N. G., Kim, T. E., & Sadek, S. (2010). Predictors of bullying and victimization in childhood and adolescence: A meta-analytic investigation. School Psychology Quarterly, 25(2), 65-83. doi:10.1037/a0020149

Cruzeiro, A. L. S., Silva, R. A. D., Horta, B. L., Souza, L. D. D. M., Faria, A. D., Pinheiro, R. T., ... & Ferreira, C. D. (2008). Prevalência e fatores associados ao transtorno da conduta entre adolescentes: Um estudo de base populacional. Cadernos de Saúde Pública, 24(9), 2013-2020.

Del Duca, G. F., Garcia, L. M. T., Sousa, T. D., Oliveira, E. D., & Nahas, M. V. (2010). Insatisfação com o peso corporal e fatores associados em adolescentes. Revista Paulista de Pediatria, 28(4), 340-346.

de Micheli, D., & Formigoni, M. L. O. (2000). Screening of drug use in a teenage Brazilian sample using the Drug Use Screening Inventory (DUSI). Addictive Behaviors, 25(5), 683-691. doi:10.1016/S0306-4603(00)00065-4

de Micheli, D., & Formigoni, M. L. O. (2002). Psychometric properties of the Brazilian version of the Drug Use Screening Inventory. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 26(10), 1523-1528. doi:10.1111/j.1530-0277.2002.tb02451.x

Durand, V., Hennessey, J., Wells, D. S., Crothers, L. M., Kolbert, J. B., Lipinski, J., & Hughes, T. L. (2013). Bullying and substance use in children and adolescents. Journal of Addiction Research and Therapy, 4(4), 1-6. doi:10.4172/2155-6105.100015

Farrington, D., & Baldry, A. (2010). Individual risk factors for school bullying. Journal of Aggression, Conflict and Peace Research, 2(1), 4-16. doi:10.5042/jacpr.2010.0001

Forlim, B. G., Stelko-Pereira, A. C., & Williams, L. C. D. A. (2014). Relação entre bullying e sintomas depressivos em estudantes do ensino fundamental. Estudos de Psicologia (Campinas), 31(3), 367-375. doi:10.1590/0103-166X2014000300005

Goebert, D., Else, I., Matsu, C., Chung-Do, J., & Chang, J. Y. (2011). The impact of cyberbullying on substance use and mental health in a multiethnic sample. Maternal and Child Health Journal, 15(8), 1282-1286. doi:10.1007/s10995-010-0672-x

Holt, M. K., Green, J. G., Tsay-Vogel, M., Davidson, J., & Brown, C. (2017). Multidisciplinary approaches to research on bullying in adolescence. Adolescent Research Review, 2(1), 1-10. doi:10.1007/s40894-016-0041-0

Horta, C. L., Horta, R. L., Mester, A., Lindern, D., Weber, J. L. A., Levandowski, D. C., & Lisboa, C. S. D. M. (2018). Bullying e uso de substâncias psicoativas na adolescência: Uma revisão sistemática. Ciência & Saúde Coletiva, 23(1), 123-140. doi:10.1590/1413-81232018231.20932015

Houbre, B., Tarquinio, C., Thuillier, I., & Hergott, E. (2006). Bullying among students and its consequences on health. European Journal of Psychology of Education, 21(2), 183-208. doi:10.1007/BF03173576

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2016). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar - PeNSE. Rio de Janeiro, RJ: IBGE.

Kaltiala-Heino, R., Rimpelä, M., Rantanen, P., & Rimpelä, A. (2000). Bullying at school: An indicator of adolescents at risk for mental disorders. Journal of Adolescence, 23(6), 661-674. doi:10.1006/jado.2000.0351

Kim, M. J., Catalano, R. F., Haggerty, K. P., & Abbott, R. D. (2011). Bullying at elementary school and problem behaviour in young adulthood: A study of bullying, violence and substance use from age 11 to age 21. Criminal Behaviour and Mental Health, 21(2), 136-144. doi:10.1002/cbm.804

Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: Past, present, and future. Psychosomatic Medicine, 55(3), 234-247.

Luk, J. W., Wang, J., & Simons-Morton, B. G. (2012). The co-occurrence of substance use and bullying behaviors among US adolescents: Understanding demographic characteristics and social influences. Journal of Adolescence, 35(5), 1351-1360. doi:10.1016/j.adolescence.2012.05.003

Luukkonen, A. H. (2010). Bullying behaviour in relation to psychiatric disorders, suicidality and criminal offences: A study of under-age adolescent inpatients in Northern Finland. Oulun yliopisto (Doctoral Dissertation). University of Oulu, Finland.

Malta, D. C., Silva, M. A. I., Mello, F. C. M. D., Monteiro, R. A., Sardinha, L. M. V., Crespo, C., ... Porto, D. L. (2010). Bullying in Brazilian schools: Results from the National School-based Health Survey (PeNSE), 2009. Ciência & Saúde Coletiva, 15(2), 3065-3076. doi:10.1590/S1413-81232010000800011

Moura, D. R., Cruz, A. C. N., & Quevedo, L. A. (2011). Prevalência e características de escolares vítimas de bullying. Jornal de Pediatria, 87(1), 19-23. doi:10.2223/JPED.2042

Nansel, T. R., Craig, W., Overpeck, M. D., Saluja, G., & Ruan, W. J. (2004). Cross-national consistency in the relationship between bullying behaviors and psychosocial adjustment. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 158(8), 730-736. doi:10.1001/archpedi.158.8.730

Nesello, F., Sant'Anna, F. L., Santos, H. G. D., Andrade, S. M. D., Mesas, A. E., & González, A. D. (2014). Características da violência escolar no Brasil: Revisão sistemática de estudos quantitativos. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, 14(2), 119-136. doi:10.1590/S1519-38292014000200002

Niemelä, S., Brunstein-Klomek, A., Sillanmäki, L., Helenius, H., Piha, J., Kumpulainen, K., Sourander, A. (2011). Childhood bullying behaviors at age eight and substance use at age 18 among males: A nationwide prospective study. Addictive Behaviors, 36(3), 256-260. doi:10.1016/j.addbeh.2010.10.012

Oliveira, W. A., Silva, J. L. D., Yoshinaga, A. C. M., & Silva, M. A. I. (2015). Interfaces entre família e bullying escolar: Uma revisão sistemática. Psico USF, 20(1), 121-132. doi:10.1590/1413-82712015200111

Oliveira, W. A., Silva, M. A. I., Silva, J. L., Mello, F. C. M., do Prado, R. R., & Malta, D. C. (2016). Associations between the practice of bullying and individual and contextual variables from the aggressors’ perspective. Jornal de Pediatria, 92(1), 32-39. doi:10.1016/j.jpedp.2015.06.002

Oliveira, W. A., Silva, J. L., Querino, R. A., Santos, C. B., Ferriani, M. G. B. C., Santos, M. A., & Silva, M. A. I. (2018a). Revisão sistemática sobre bullying e família: Uma análise a partir dos sistemas bioecológicos. Revista de Salud Publica, 20(3), 396-403. doi:10.15446/rsap.v20n3.47748

Oliveira, W. A., Silva, J. L., Santos, M. A., Hayashida, M., Caravita, S. C. S., & Silva, M. A. I. (2018b). Interações familiares de estudantes em situações de bullying. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 67(3), 151-158. doi:10.1590/0047-2085000000204

Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Maiden, MA: Blackwell.

Olweus, D. (2013). School bullying: development and some important challenges. Annual Review of Clinical Psychology, 9, 751-780. doi:10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516

Pranjić, N., & Bajraktarević, A. (2010). Depression and suicide ideation among secondary school adolescents involved in school bullying. Primary Health Care Research & Development, 11(04), 349-362. doi:10.1017/S1463423610000307

Radliff, K. M., Wheaton, J. E., Robinson, K., & Morris, J. (2012). Illuminating the relationship between bullying and substance use among middle and high school youth. Addictive Behaviors, 37(4), 569-572. doi:10.1016/j.addbeh.2012.01.001

Rech, R. R., Halpern, R., Tedesco, A., & Santos, D. F. (2013). Prevalência e características de vítimas e agressores de bullying. Journal de Pediatria, 89(2), 164-170. doi:10.1016/j.jped.2013.03.006

Regnerus, M. D. (2003). Moral communities and adolescent delinquency. The Sociological Quarterly, 44(4), 523-554. doi:10.1111/j.1533-8525.2003.tb00524.x

Santos, J. A. D., Cabral-Xavier, A. F., Paiva, S. M., & Leite-Cavalcanti, A. (2014). Prevalência e tipos de bullying em escolares brasileiros de 13 a 17 anos. Revista de Salud Pública, 16(2), 173-183. doi:10.15446/rsap.v16n2.30302

Schnohr, C., & Niclasen, B. W. L. (2006). Bullying among Greenlandic schoolchildren: Development since 1994 and relations to health and health behaviour. International Journal of Circumpolar Health, 65(4), 305-312.

Sebastião, J. (2009). Violência na escola: Uma questão sociológica. Revista Interacções, 13, 35-62.

Silva, J. L., Oliveira, W. A., Bono, E. L., Dib, M. A., Bazon, M. R., & Silva, M. A. I. (2016). Associações entre o bullying escolar e conduta infracional: Revisões sistemáticas de estudos longitudinais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(1), 81-90. doi:10.1590/0102-37722016012241081090

Stelko-Pereira, A. C., Williams, L. C. A., & Freitas, L. C. (2010). Validade e consistência interna do Questionário de Investigação de Prevalência de Violência Escolar: Versão estudantes. Avaliação Psicológica, 9(3), 403-411.

Tharp-Taylor, S., Haviland, A., & D'Amico, E. J. (2009). Victimization from mental and physical bullying and substance use in early adolescence. Addictive Behaviors, 34(6), 561-567. doi: 10.1016/j.addbeh.2009.03.012

Ttofi, M. M., Farrington, D. P., Lösel, F., & Loeber, R. (2011). The predictive efficiency of school bullying versus later offending: A systematic/meta”analytic review of longitudinal studies. Criminal Behaviour and Mental Health, 21(2), 80-89. doi:10.1002/cbm.808

Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2008). Bullying: Short-term and long-term effects, and the importance of defiance theory in explanation and prevention. Victims and Offenders, 3(2-3), 289-312. doi:10.1080/15564880802143397

Valdebenito, S., Ttofi, M., & Eisner, M. (2015). Prevalence rates of drug use among school bullies and victims: A systematic review and meta-analysis of cross-sectional studies. Aggression and Violent Behavior, 23, 137-146. doi:10.1016/j.avb.2015.05.004

Zsila, Á., Orosz, G., Király, O., Urbán, R., Ujhelyi, A., Jármi, É., … Demetrovics, Z. (2017). Psychoactive substance use and problematic internet use as predictors of bullying and cyberbullying victimization. International Journal of Mental Health and Addiction, 16(2), 466-479. doi:10.1007/s11469-017-9809-0

Published

2019-03-01

How to Cite

de Oliveira Prado Sousa, B., Santos, M. A. dos, Stelko-Pereira, A. C., Chaves, E. de C. L., Moreira, D. da S., & Pillon, S. C. (2019). Drug use and bullying among Brazilian adolescents. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 35. https://doi.org/10.1590/0102.3772e35417

Issue

Section

Estudos Empíricos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>