Exploration of the Relationship between Theory of Mind and Language in Students of Public Schools

Authors

  • Renata de Lourdes Miguel da Silva Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Marisa Cosenza Rodrigues Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.1590/0102.3772e3434

Keywords:

Theory of mind, Language, Elementary school

Abstract

The aim of this research was to evaluate and explore some of the possible relationships between theory of mind and language referring to mental states. The participants were 85 first graders of two public elementary schools in Minas Gerais, with an average age of 6.8 years (SD=3.0). The instruments used were a scale with theory of mind tasks and a picture story book. The results showed a positive but weak association between theory of mind and language, a finding which converges with previous research. Possible variables that may motivate differences in children's social cognitive development are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata de Lourdes Miguel da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestra em Psiologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora

Marisa Cosenza Rodrigues, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2004). Professor adjunto 3 da Universidade Federal de Juiz de Fora.

References

Adrian, J. E., Clemente, R. A., Villanueva, L., & Rieffe, C. (2005). Parent-child picture-book reading, mothers' mental state language and children's theory of mind. Journal of Child Language, 32(3), 673-686. doi: 10.1017/S0305000905006963

Astington J. W., & Jenkins J. M. (1999). A longitudinal study of the relation between language and theory of mind development. Developmental Psychology, 35, 1311-1320. doi: 10.1037//0012-1649.35.5.1311

Avis, J., & Harris, P. (1991). Belief-desire reasoning among Baka children: evidence for a universal conception of mind. Child Development, 62, 460-467. doi: 10.1111/j.1467-8624.1991.tb01544.x

Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a “theory of mind”? Cognition, 21, 37-46. doi: 10.1016/0010-0277(85)90022-8

Bueno, J. M. H. (2008). Construção de um instrumento para avaliação da inteligência emocional em crianças (Tese de doutorado). Curso de Pós-graduação em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba, São Paulo, Brasil.

Deleau, M., Maluf, M. R., & Panciera, S. D. P. (2008). O papel da linguagem no desenvolvimento de uma teoria da mente: como e quando as crianças se tornam capazes de representações de estados mentais. In Sperb, T. M. & Maluf, M. R. (Orgs.), Desenvolvimento sociocognitivo: Estudos brasileiros sobre teoria da mente (pp. 93-130). São Paulo: Vetor.

Dunn, J., & Brophy, M. (2005). Communication, relationships, and individual differences in children´s understanding of mind. In Astington, J. W. & Baird, J. A. (Orgs.), Why language matters for Theory of Mind (pp. 50-69). Oxford: Oxford University Press.

Furnari, E. (2007). A Bruxinha e o Godofredo (9ª ed.). São Paulo: Global.

Harris, P. L., Rosnay, M., & Pons, F. (2005). Language and Children’s Understanding of Mental States. Current Directions in Psychological Science, 14(2), 69-73. doi: 10.1111/j.0963-7214.2005.00337.x

Juan, V. S., & Astington, J. W. (2012). Bridging the gap between implicit and explicit understanding: How language development promotes the processing and representation of false belief. British Journal of Developmental Psychology, 30, 105-122. doi: 10.1111/j.2044-835X.2011.02051.x

Lisboa, C. S. M., & Koller, S. H. (2001). Escala de percepção por professores dos comportamentos agressivos de crianças na escola. Psicologia em Estudo, 6(1), 59-69. Doi 10.1590/S1413-73722001000100008

Maluf, M. R., Gallo-Penna, E. C., & Santos, M. J. (2011). Atribuição de estados mentais e compreensão conversacional: Estudo com pré-escolares. Paidéia, 21(48), 41-50. Doi 10.1590/S0103-863X2011000100006

Meins, E., Fernyhough, C., Johnson, F., & Lidstone, J. (2006). Mind-mindedness in children: Individual differences in internal-state talk in middle childhood. British Journal of Developmental Psychology, 24, 181-196. doi: 10.1348/026151005X80174

Noé, P. A. A. P., & Rodrigues, M. C. (2016). Teoria da mente e compreensão leitora: desenvolvimento e avaliação. In Pereira-Silva, N. L.; Barbosa, A. J. G. & Rodrigues, M. C. (Orgs.), Pesquisas em desenvolvimento humano e educação (pp. 49-75). Curitiba: Editora CRV.

Panciera, S. D. P. (2007). Linguagem e desenvolvimento da teoria da mente: um estudo com crianças de 3 a 5 anos (Tese de doutorado). Programa de pós-graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil e Université Rennes, Rennes, França.

Panciera, S. D. P., Valério, A., Maluf, M. R., & Deleau, M. (2008). Pragmática da linguagem e desenvolvimento da teoria da mente: estudos com pré-escolares. In Sperb, T. M. & Maluf, M. R. (Orgs.), Desenvolvimento sociocognitivo: Estudos brasileiros sobre “teoria da mente” (pp. 93-130). São Paulo: Vetor .

Peterson, C. C., Wellman, H. M., & Liu, D. (2005). Steps in theory of mind development for children with autism and deafness. Child Development, 76, 502-517. doi: 10.1111/j.1467-8624.2005.00859.x

Pires, L.G. & Rodrigues, M.C. (2011). Desenvolvimento da compreensão de estados mentais e leitura de livros infantis: a influência de contextos sociais. In Barbosa, A. J. G. (Org.), Atualizações em Psicologia Social e Desenvolvimento Humano (pp. 85 - 96). Juiz de Fora: Editora UFJF.

Ribas, D. A., & Rodrigues, M. C. (2016). Explorando as relações entre teoria da mente, compreensão das emoções e comportamento agressivo. In Pereira-Silva, N. L.; Barbosa, A. J. G. & Rodrigues, M. C. (Orgs.), Pesquisas em desenvolvimento humano e educação (pp. 217-241). Curitiba: Editora CRV .

Rodrigues, M. C., Henriques, M. W., & Patrício, M. D. (2009). Leituras de histórias e evocação de estados mentais por pré-escolares. Psicologia Escolar e Educacional, 13(1), 37-44.

Rodrigues, M. C., Ribeiro, N. N., & Cunha, P. C. (2012). Leitura mediada com enfoque sociocognitivo: Avaliação de uma pesquisa-intervenção. Paideia, 22(53), 393-402. Doi 10.1590/S0103-863X2012000300011

Rodrigues, M. C., Ribeiro, N. N., & Cunha, P. C. (2009). Evocação de termos mentais por pré-escolares: Um estudo com narrativa por imagem. Psicologia: Teoria e Prática, 11(1), 3-17.

Ruffman, T., Slade, L., & Crowe, E. (2002). The Relation between children’s and mothers’ mental state language and theory-of-mind understanding. Child Development, 73(3), 734-751. doi: 10.1111/1467-8624.00435

Shahaeian, A., Peterson, C. C., Slaughter, V., & Wellman, H. M. (2011). Culture and the sequence of steps in theory of mind development. Developmental Psychology, 47(5), 1239-1247. doi: 10.1037/a0023899

Souza, D. H. (2008). De onde e para onde? As interfaces entre linguagem, teoria da mente e desenvolvimento social. In Sperb, T. M. & Maluf, M. R. (Orgs.), Desenvolvimento sociocognitivo: Estudos brasileiros sobre “teoria da mente” (pp. 33-54). São Paulo: Vetor .

Symons, D. K. (2004). Mental state discourse, theory of mind, and the internalization of self-other understanding. Developmental Review, 24, 159-188. doi: 10.1016/j.dr.2004.03.001

Wellman, H. M., & Liu, D. (2004). Scaling of theory-of-mind tasks. Child Development, 75(2), 523-541. doi: 10.1111/j.1467-8624.2004.00691.x

Wellman, H. M., Fang, F., Liu, D., Zhu, L., & Liu, G. (2006). Scaling of theory of mind understanding in Chinese children. Psychological Sciences, 17, 1075-1081. doi: 10.1111/j.1467-9280.2006.01830.x

Wimmer, H., & Perner, J. (1983). Beliefs about beliefs: Representation and constraining function of wrong beliefs in young children’s understanding of deception. Cognition, 13, 103-128. Doi 10.1016/0010-0277(83)90004-5

Ziv, M., Smadja, M. L., & Aram, D. (2013). Mother´s mental-state discourse with preschoolers during storybook reading and wordless storybook telling. Early Childhood Research Quarterly, 28(1) 177 -186. doi: 10.1016/j.ecresq.2012.05.005

Published

2019-02-19

How to Cite

Silva, R. de L. M. da, & Rodrigues, M. C. (2019). Exploration of the Relationship between Theory of Mind and Language in Students of Public Schools. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 34. https://doi.org/10.1590/0102.3772e3434

Issue

Section

Estudos Empíricos

Most read articles by the same author(s)