Approach to competences, human development and higher education

Authors

  • Claisy Maria Marinho-Araújo Universidade de Brasília. Brasília. Brasil.
  • Leandro Silva Almeida Universidade do Minho, Braga.

Keywords:

Competences, Professional profile, Human development, Higher education

Abstract

Grounded on human development psychology, this paper presents a conceptual expansion of the understanding about competence. This is a polysemic construct, with a wide range of epistemological, ethical and ideological concepts that reinforce the complexity of training processes, especially in relation to personal and professional training in the context of higher
education. This paper defends the notion of competence rooted in intentional mobilization of various resources inherent to human development: psychological processes, behaviors, knowledge, emotions, beliefs, aptitudes, ethical and aesthetic choices that the subject must mobilize. From this conceptual expansion, a categorization of transversal competences and possibilities of assessment are presented. Analyses can support critical actions of psychologists and educators to mediate the development of competences of higher education actors.

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Author Biographies

Claisy Maria Marinho-Araújo, Universidade de Brasília. Brasília. Brasil.

Claisy Maria Marinho Araujo, psicóloga, com pós doutorado e estágio sênior na Universidade do Minho, Portugal, é professora e pesquisadora do Instituto de Psicologia da Universdade de Basília e atua no Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento e no Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde. É consultora do Inep/MEC. Desenvolve pesquisas e consultorias na interface das áreas da Psicologia e da Educação. É pesquisadora PQ do CPNQ.

Leandro Silva Almeida, Universidade do Minho, Braga.

Leandro da Silva Almeida é professor catedrático e pesquisador da Universidade do Minho, Braga, Portugal. Foi vice-reitor e diretor do Instituto de Educação. Desenvolve pesquisas na área da Psicologia com detaque para psicologia do ensino e aprendizagem, educação superior, psicometria, psicologia escolar.

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Published

2017-05-23

How to Cite

Marinho-Araújo, C. M., & Almeida, L. S. (2017). Approach to competences, human development and higher education. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 32(5). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19456

Issue

Section

Artigos Teóricos

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