The effect of Composition Training (Copy) on Proportion-Concept Learning

Authors

  • Antonio Carlos Godinho Santos Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Lorismario Ernesto Simonassi Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Camila Fernandes Rodrigues Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Maira Ribeiro Magri Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Keywords:

Stimulus equivalence, Fractions learning, Concept of proportion, Composition training

Abstract

This experiment investigated the effect of training conditional relations between pictorial and numerical fractional stimuli, with and without composition training, upon the learning of the proportion concept. It was evaluated the formation of equivalence classes, expansion of classes formed, generalization to new situations, and pencil and paper problem solving with fractional stimuli. The participants were 20 students of the sixth grade of Elementary School. The QEG and TCQEC groups were exposed to training and testing of conditional relations, but the last group was exposed, additionally, to a fractional composition training before the conditional relations training; two control groups were exposed only to the initial and final tests. The results indicated the formation of equivalence classes, but did not show effects of the composition training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Carlos Godinho Santos, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Professor Adjunto da àrea de Processos Básicos do Departamento de Psicologia da Pontifícia Universdiade Católica de Goiás

Lorismario Ernesto Simonassi, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Professor titular da área de Processos Básicos do Departamento de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

Camila Fernandes Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Aluna do departamento de Psicologias da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

Maira Ribeiro Magri, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Aluna do departamento de Psicologias da Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

References

Albuquerque, R. A., & Melo, R. M. (2005). Equivalência de
estímulos: conceito, implicações e possibilidades de aplicação.
In J. Abreu-Rodrigues, & M. R. Ribeiro (Eds.), Análise do
comportamento: pesquisa, teoria e aplicação (pp. 245-264).
Porto Alegre: ArtMed.
Carmo, J. S. (2000). O conceito de número como rede de relações.
In R. R. Kerbauy (Ed.), Sobre comportamento e cognição:
conceitos, pesquisa, aplicação, a ênfase no ensinar, na emoção
e no questionamento clínico (Vol. 5, pp. 97-113). Santo André:
SET.
Carraher, T. N., Carraher, D. W., & Schlieman, A. D. (1986).
Proporcionalidade na educação científica e matemática:
desenvolvimento cognitivo e aprendizagem. Revista Brasileira
de Estudos Pedagógicos, 67, 586-602.
Carraher, D. W., & Schliemann, A. D. (1992). A compreensão
de frações como magnitudes relativas. Psicologia: Teoria e
Pesquisa, 8(1), 67-78.
de Rose, J. C., Souza, D. G., Rossito, A. L., & de Rose, T. M. S.
(1989). Aquisição de leitura após história de fracasso escolar:
equivalência de estímulos e generalização. Psicologia: Teoria
e Pesquisa, 5(3), 325-346.
de Rose, J. C., de Souza, D. G., & Hanna, E. S. (1996). Teaching
reading and spelling: Exclusion and stimulus equivalence.
Journal of Applied Behavior Analysis, 29, 451-469.
de Rose, J. C. (2005). Analise comportamental da aprendizagem
de leitura e escrita. Revista Brasileira de Análise do
Comportamento, 1, 29-50.
de Rose, J. C. (2010). Prefácio. In J. S. Carmo, & P. S. T. Prado,
(Eds.), Relações simbólicas e aprendizagem da matemática
(pp 49-68). Santo André: ESETec.
de Souza, D. G., de Rose, J. C., Faleiros, T. C., Bortoloti, R.,
Hanna, E. S., & McIlvane, W. J. (2009). Teaching generative
reading via recombination of minimal textual units: A legacy
of verbal behavior to children in Brazil. Revista Internacional
de Psicología y Terapia Psicológica, 9, 19-44.
Green, G. (2010). A tecnologia de controle de estímulos no ensino
de equivalências número quantidade. In J. S. Carmo, & P.
S. T. Prado (Eds.), Relações simbólicas e aprendizagem da
matemática (pp 7 -12). Santo André: ESETec.
Hübner, M. M. C., Gomes, R. C., & McIlvane, W. (2009).
Recombinative generalization in minimal verbal unit-based
reading instruction for pre-reading children. Experimental
Analysis of Human Behavior Bulletin, 27, 11-17.
Lynch, D. C., & Cuvo, A. J. (1995). Stimulus equivalence instruction
of fraction-decimal relations. Journal of Applied Behavior
Analysis, 28, 115-126.
Ninness, C., Dixon, M., Barnes-Holmes, D., Rumph, R., McCuller,
G., Ford, A. M., & Elliott, M. P. (2006). Transformation of
mathematical and stimulus functions. Journal of Applied
Behavior Analysis, 39, 299-321.
Ninness, C., Dixon, M., Barnes-Holmes, D., Ruhfelot, R. A.,
Rumph, R., McCuller, G., & McGinty, J. (2009). Constructing
and deriving reciprocal trigonometrics relations: A functional
analysis approach. Journal of Applied Behavior Analysis, 42,
191-208.
Santos, A. C. G., Souza, A. V., & Bay, C. K. (1997). Aprendizagem
do conceito de proporção: interação entre equivalência de
estímulos e instruções. [Resumo]. In Sociedade Brasileira de
Psicologia (Ed.), Anais da XXVII Reunião Anual da Sociedade
Brasileira de Psicologia. Campinas: Sociedade Brasileira de
Psicologia.
Santos, A. C. G. (1999). Equivalência de frações: como anda a
compreensão dos alunos? Estudos: Revista da Universidade
Católica de Goiás, 26, 233-249.
Santos, A. C. G., Cameschi, C., & Hanna, E. S. (2009). Ensino de
frações baseado no paradigma de equivalência de estímulos.
Revista Brasileira de Análise do Comportamento, 5, 19-41.
Sidman, M. (1971). Equivalence relations and behavior: A research
story. Boston: Author Cooperative.
Sidman, M., & Cresson, O. (1973). Reading and transfer of
crosmodal stimulus equivalences in severe retardation.
Equivalence relations and behavior: a research story. Author
Cooperative, Inc: Boston, Massachusets.
Sidman, M., & Tailby, W. (1982). Conditional discrimination vs.
matching to sample: an expansion of the testing paradigm.
Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 37, 5-22.
Sidman, M., Kirk, B., & Willson-Morris, M. (1985). Six-member
stimulus classes generated by conditional-discrimination
procedure. Journal of the Experimental Analysis of Behavior,
37, 5-22.
Skinner, B. F. (1978). O comportamento verbal. São Paulo: Cultrix.
Spinillo, A. G. (1992). A importância do referencial de metade e o
desenvolvimento do conceito de proporção. Psicologia: Teoria
e Pesquisa, 8(3), 305-317.
Spinillo, A. G. (1993). As relações de primeira ordem em tarefas
de proporção: uma outra explicação quanto às dificuldades
das crianças. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 9(2), 349-364.

Published

2015-03-04

How to Cite

Godinho Santos, A. C., Simonassi, L. E., Rodrigues, C. F., & Magri, M. R. (2015). The effect of Composition Training (Copy) on Proportion-Concept Learning. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 30(4), 459–469. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18576