Profile of Talented Adolescents and Strategies for their Development

Authors

  • Jane Farias Chagas Faculdade Teológica Batista de Brasília
  • Denise Souza Fleith Universidade de Brasília

Keywords:

Adolescents, Talented, Giftedness, Family, Educational strategies

Abstract

The purpose of this study was to examine cognitive, academic, affective and social characteristics of talented adolescents, and to identify factors that promote or inhibit the development of their abilities, based on their perception and of their family and teachers. Four talented students, 12 family members and five teachers participated in the study. A semi-structured interview was used as instrument. The results indicated that the most acknowledged cognitive and academic characteristics were: Autodidactism, easiness to learn, and dedication to studies. Among the affective and social characteristics, the ones highlighted were: determination, shyness, and preference for social isolation. Frequently indicated factors that promote talent development were: Family support and services in the resources room. The main barrier was the access to specialized services.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Souza Fleith, Universidade de Brasília

Professora do Programa de Pós-graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde da Universidade de Brasília

References

Alencar, E. M. L. S. (2007). Indivíduos com altas habilidades/superdotação: clarificando conceitos, desfazendo idéias errôneas. In D. S. Fleith (Ed.), A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação (Vol.1, pp. 16-23). Brasília: MEC/SEESP.
Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2001). Superdotados: determinantes educação e ajustamento (2a. ed.). São Paulo: EPU.
Ambrose, D. (2006). Aspiration growth, talent development, and self-fulfillment in a context of democratic erosion. Roeper Review, 28, 11-19.
Aspesi, C. C. (2007). A família do aluno com altas habilidades/superdotação. In D. S. Fleith (Ed.), A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação (Vol. 3, pp. 29-47). Brasília: MEC/ SEESP.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Bloom, B. S. (1985). Developing talent in young people. New York: Ballantine.
Chagas, J. F. (2003). Características familiares relacionadas ao desenvolvimento de comportamentos de superdotação em alunos de nível sócio-econômico desfavorecido. Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília, Brasília.
Chagas, J. F. (2007). Conceituação e fatores individuais, familiares e culturais relacionados às altas habilidades. In D. S. Fleith & E. M. L. S. Alencar (Eds.), Desenvolvimento de talentos e altas habilidades (pp. 15-24). Porto Alegre: Artmed.
Chagas, J. F. (2008). Adolescentes talentosos: Características individuais e familiares. Tese de Doutorado, Universidade de Brasília, Brasília.
Chagas, J. F., & Fleith, D. S. (2009). Estudo comparativo sobre superdotação com famílias em situação sócio-econômica desfavorecida. Revista Brasileira de Educação Especial, 15, 155-170.
Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Collins.
Csikszentmihalyi, M., Rathunde, K., & Whalen, S. (1993). Talented teenagers: The roots of success & failure. New York: Cambridge University Press.
Elias, N. (1994). A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar.
Fleith, D. S. (Org.). (2007a). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação (Vol. 2- 4). Brasília: MEC/SEESP.
Fleith, D. S. (2007b). Altas habilidades e desenvolvimento sócio-emocional. In D. S. Fleith & E. M. L. S. Alencar (Eds.), Desenvolvimento de talentos e altas habilidades (pp. 41-50). Porto Alegre: Artmed.
Giddens, A. (2000). Mundo em descontrole. Rio de Janeiro: Record.
Gross, M. U. M. (2002). Social and emocional issues for exceptionally intellectually gifted students. In M. Neihart, S. M. Reis, N. M. Robinson & S. M. Moon (Eds.), The social and emotional development of gifted children: What do we know? (pp. 19-32). Washington, DC: Prufock Press.
Jackson, P. S., & Peterson, J. S. (2003). Depressive disorder in highly gifted students. Journal of Secondary Gifted Education, 14, 175-186.
Kotliarenco, M. A., Cáceres, I., & Fontecilla, M. (1997). Estado de arte en resiliencia. Washington, DC: Organización Panamericana de la Salud. Organización Mundial de la Salud.
Lee, S. Y. (2002). The effects of peers on the academic and creative talent development of a gifted adolescent male. The Journal of Secondary Gifted Education, 15, 19-29.
Magalhães, M. G. M. S. (2006). Programa de atendimento ao superdotado da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (1991-2002): inclusão social ou tergiversação burocrática? Tese de Doutorado, Universidade de Brasília, Brasília.
Ministério da Educação. (2006). Sala de recursos multifuncionais: espaço para atendimento educacional especializado. Brasília: MEC/SEESP.
Molina-Loza, C. A. (2003). Resiliência: um olhar diferente sobre a tragédia humana. Trabalho apresentado na VI Conferência Internacional de Filosofia, Psiquiatria e Psicologia, Brasília, DF.
Neihart, M. (2006). Achievement/affiliation conflicts in gifted adolescents. Roeper Review, 28, 196-202.
Oliva, A. (2004a). Desenvolvimento da personalidade na adolescência. In C. Coll, A. Marchesi & J. Palacios (Eds.), Desenvolvimento psicológico e educação (Vol. 1, pp. 335-349). Porto Alegre: Artes Médicas.
Oliva, A. (2004b). Desenvolvimento social durante a adolescência. In C. Coll, A. Marchesi & J. Palacios (Eds.), Desenvolvimento psicológico e educação (Vol. 1, pp. 350-367). Porto Alegre: Artes Médicas.
Osborne, M. S., & Kenny, D. T. (2005). Development and validation of a music performance anxiety inventory for gifted adolescent musicians. Journal of Anxiety Disorders, 19, 725-751.
Peterson, J. S. (2001). Gifted and at risk: Four longitudinal case studies of pos-high-school development. Roeper Review, 24, 31-39.
Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (1997). The Schoolwide Enrichment Model: A how-to guide for educational excellence (2a. ed.). Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
Richards, J., Encel, J., & Shute, R. (2003). The emotional and behavioural adjustment of intellectually gifted adolescents: a multi-dimensional, multi-informant approach. High Ability Studies, 14, 153-164.
Root-Bernstein, R., & Root-Bernstein, M. (2001). Centelhas de gênios: como pensam as pessoas mais criativas do mundo. São Paulo: Nobel.
Sabatella, M. L. P. (2005). Talento e superdotação: problema ou solução? Curitiba: Editora IBPEX.
Shumow, L. (1997). Daily experiences and adjustment of gifted low-income urban children at home and school. Roeper Review 20, 35-38.
Simonton, D. K. (2002). A origem do gênio. Rio de Janeiro: Record.
Subotnik, R. F. (2003). A developmental view of giftedness: From being to doing. Roeper Review, 26, 14-15.
Waller, M. A. (2001). Resilience in ecosystemic context: Evolution of the concept. American Journal of Orthopsychiatry, 7, 1-8.
Winner, E. (1998). Crianças superdotadas: mitos e realidades. Porto Alegre: Artes Médicas.
Zajonc, R. B. (2001). The family dynamics of intellectual development. American Psychologist, 56, 490-496.

Published

2011-12-13

How to Cite

Chagas, J. F., & Fleith, D. S. (2011). Profile of Talented Adolescents and Strategies for their Development. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 27(4), 385–392. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18286